به گزارش ایرنا، عبدالکریم گراوند روز چهارشنبه به مناسبت 15 اسفند روز درختکاری در آیین کاشت درخت در روستای بنه گز تنگستان افزود: توجه به برنامه های آبخیزداری برای حفظ نزولات آسمانی و استفاده بهینه از این منابع است.
وی بیان کرد: بشر به این نتیجه رسیده است که اگر حیات درست می خواهد باید به محیط زیست توجه کند در غیر این صورت حیات جامعه بشری در معرض خطر قرار می گیرد.
گراوند اضافه کرد: هر ایرانی اگر در این مناسبت‌ها اقدام به کاشت درخت کند، ایران به نگین سبز آسیا تبدیل می شود.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهرگفت: از مجموع یک میلیون و 670 هزار هکتار از عرصه های ملی استان بوشهر 76 درصد معادل یک میلیون و 300 هزار هکتار به عنوان عرصه های طبیعی به شمار می رود.
غلامرضا منتظری افزود: از ابتدای برنامه اول توسعه تاکنون 760 سازه آبخیزداری در استان احداث شده و در صورت ایجاد شرایط مساعد، 137 میلیون مترمکعب استحصال آب داریم البته نیازهای ما بیش از این میزان است.
وی اضافه کرد: تثبیت شن های روان از اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است که از همه مسئولان، مردم، سازمان های مردم نهاد و علاقمندان به منابع طبیعی انتظار می رود برای توسعه آبخیزداری و آبخوان داری، از منابع طبیعی حمایت کنند.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از مجموع 2.3 میلیون هکتار وسعت استان بوشهر حدود 10 درصد معادل 227 هزار هکتار را جنگل ها تشکیل می دهند.
محمد تقی منوچهری افزود: همچنین 15 درصد وسعت استان معادل 132 هزار هکتار بیابان با 16 کانون بحران فرسایش بادی و 320 هزار هکتار از اراضی استان تحت تاثیر فرسایش آبی است.
وی گفت: در کنار 2 دهه خشکسالی حاکم بر استان بوشهر براساس شرایط خاص اقلیمی سیل هم در این استان به وقوع پیوسته است.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: سالانه بیش از 1.5 میلیارد مترمکعب آب حاصل از روان آب ها بدون استفاده به دریا می ریزد این درحالی است که آب آشامیدنی مورد نیاز استان 100 تا 120 میلیون متر مکعب و آب مورد نیاز بخش کشاورزی 880 میلیون متر مکعب است.
وی افزود: با توجه به احداث چهار سد در استان بوشهر اما به دلیل محدودیت منابع مالی چاره ای جز تمرکز بر اجرای طرح های آبخیزداری در این استان نداریم.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اقدامات مهم برای بهره وری بیشتر از آب اظهار داشت: طرح اصلاح ساختاری آبیاری نخلستان های دشتستان به میزان 200 میلیون متر مکعب آغاز شده و در شهرستان تنگستان هم برای 3 هزار هکتاری نخیلات اهرم طرح اصلاح ساختار آبیاری اجرا می شود.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.