به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی جمعه شب در آیین بهره بردای از تالار بزرگ لیان در بوشهر افزود: در هنرهای نمایشی کشور در سال 58 تنها 230 اجرا داشته که این شمار در سال 96 به هفت هزار اجرا رسیده است.
وی یادآورشد:در حوزه آوایی و موسیقایی نیز در سال 58 شمار اجراها 400 بوده که شمار آن در سال 96 به هفت هزار اجرا رسید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه هنرهای تجسمی نیز شمار نمایشگاه ها در سال 63 تنها 700 نمایشگاه بوده که این شمار در سال گذشته به سه هزار و 800 نمایشگاه رسید.
صالحی اظهارداشت: این آمارها نشان می دهد ایران در حوزه هنر طی این چهار دهه گام های بسیار خوبی برداشته که در این بین یکی از کمبودها و نواقص موجود کمبود زیرساخت ها در حوزه هنر است.
صالحی تاکید کرد: در راستای توسعه زیرساخت ها باید امکانات عمومی به سمت خدمت به ارتقا سرانه فرهنگ و هنر پیش برود.
وی ادامه داد: باتوجه به سرانه پایین فضای فرهنگی و هنری در سطح کشور این فضاها نیازمند توسعه هستند.
صالحی افزود: سرانه های کشور در فضاهای مختلف اگر کم است در حوزه فرهنگ این فضا بسیار ناچیز است.
وی گفت: با اینکه سرانه فضای سبز، آموزشی و ورزشی به ترتیب 11، 5 و بیش از یک متر است سرانه فضاهای فرهنگی و هنری کشور هنوز سانتیمتری است.
صالحی اظهار داشت: کل مرکزهای فرهنگی کشور شامل مجتمع ها، تالارها، خانه های هنر کمتر از 500 مرکز است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هم اکنون هر یک و نیم مترمربع فضای فرهنگی و هنری کشور در اختیار 38 نفر است که این خود نشان از سرانه پایین و سانتیمتری فضای فرهنگی کشور است.
وی افزود: در گذر زمان شهرها دریافتند که نیازمند فضای سبز هستند زیرا این فضا دریچه تنفس جسم است در این میان فضاهای فرهنگی و هنری نیز به عنوان دریچه تنفس روح نیازمند توجه ویژه است.
صالحی ادامه داد: هنرمندان چنانچه فضای مورد نیاز نداشته باشند تا فضای وجود خود را دریابند روح جامعه بیمار شده و آزار می بیند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهارداشت: استان بوشهر در تاریخ چند هزار ساله تاریخی خود همواره دریچه ارتباط ایران و جهان بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران از این دریچه به جهان وصل شده و استان بوشهر علاوه بر پیشتازی تاریخی در حوزه مقاومت در عرصه های نشریات، چاپخانه ها، مدرسه ها و سایر حوزه ها نیز سرآمد بوده است.
وی افزود: استان بوشهر که همواره مهد فرهنگ بوده و هست یکی از کانون های مهم و اصلی فرهنگ و هنر ایران زمین بوده است.
صالحی گفت: بوشهر در حوزه های مختلف هنرهای موسیقی و آوایی کانونی برای ترنم ایران بوده است.
وی یادآور شد: اینکه شعرهای خیام را از خراسان با ترنم دریا بنوازی و آن را جهانی کنی خود از هنرهای برجسته هنرمندان استان بوشهر است.
صالحی ادامه داد: در عصر جدید نیز تلفیق و ترکیب های آواهای جدید با سبک های گذشته بخوبی در استان بوشهر نمایان است.
وی گفت: معماری استان بوشهر که ترکیبی از معماری های برون گرای شمال و درون گرای کویر است نشان دهنده هنر این مرز و بوم است.
وزیر ارشاد با اشاره به تفاهمنامه این وزارتخانه با استانداری بوشهر گفت: این تفاهمنامه که در سال گذشته منعقد شد اقدامی مهم در حوزه توسعه زیرساخت های حوزه فرهنگ و هنر استان بوشهر بوده که یکی از جلوه های آن افتتاح تالار بزرگ لیان در بوشهر است.
وی اظهارامیدواری کرد در سفر قریب الوقوع رییس جمهوری به استان بوشهر مجتمع فرهنگی و هنری بوشهر که مقدمات آن در تهران انجام شده است در این سفر نهایی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر یک روز خود به استان بوشهر افزون بر دیدار با سه هنرمند پیشکسوت این استان تالار چنده منظوره لیان با ظرفیت 700نفر و اعتبار 150 میلیارد ریال را نیز افتتاح کرد.
7212/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.