به گزارش ایرنا، عباسعلی زنده بودی روز پنجشنبه در چهارمین همایش ملی 'میگوی ایران' در بوشهر افزود: با توجه به استقبال سرمایه گذاران صنعت پرورش میگو در این استان و محدودیت زمین های ساحلی راهی جز استفاده از زمین های دور از ساحل وجود ندارد.
وی بیان کرد: امروز صنعت پرورش میگو به عنوان یکی از صنایع پویای کشور به شمار می رود که نقشی مهم در تولید، اشتغال زایی، ارزآوری و متقاضیان زیادی برای سرمایه گذاری دارد.
زنده بودی اضافه کرد: طرح پرورش میگو دور از ساحل در استان بوشهر که اکنون در مرحله مقدماتی است در زمین های شوره زار و غیرقابل کشت اجرا می شود.
وی ادامه داد: در زمان حاضر 10 هزار هکتار در قالب 10 سایت پرورش میگو در این استان فعال است و برای توسعه صنعت پرورش میگو سه سایت به بخش خصوصی واگذار و 2 سایت دیگر نیز در مرحله جذب سرمایه گذار و واگذاری است.
زنده بودی اضافه کرد: با وجود اینکه اعتبارات در بخش تامین زیرساخت های پرورش میگو محدود است ولی 70 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری به پروژه های زیرساختی پرورش میگو در بخش برق رسانی سایت های موند، حله و جاده دسترسی بردستان اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: یکی از مسائل و مشکلات پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر در بخش تامین غذا است که توانستیم با بسیج عمومی این مشکل را برطرف کنیم تا چرخه تولید در این بخش متوقف نشود.
مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: شروع فعالیت های پرورش میگو از سال 1365 در مرکز تحقیقات شیلاتی خلیج فارس در بوشهر رقم خورد و در سال 1371 بخش خصوصی برای سرمایه گذاری به این بخش ورود کرد.
زنده بودی افزود: از این سال کار مطالعاتی روی زمین های ساحلی مستعد انجام و نخستین سایت پرورش میگو (رود حله) در استان بوشهر وارد مرحله تولید شد.
وی ادامه داد: از سال 1374 اولین طرح بخش خصوصی پرورش میگو در استان بوشهر با تولید 65 تن به مرحله تولید تجاری رسید و امروز این میزان تولید به 23 هزار تن رسیده است.
زنده بودی اضافه کرد: با وجود اینکه استخرهای پرورش میگو در استان بوشهر 2 بار با بیماری لکه سفید میگو روبه رو شد اما با همت کارشناسان و پرورش دهندگان این صنعت در استان متوقف نشد و میزان تولید در واحد سطح از 700 کیلو گرم امروز به پنج تن در هکتار رسیده است.
وی یادآور شد: هرچند با همه کارهای انجام شده در بخش صنعت پرورش میگو در کشور هنوز در مقیاس جهانی قرار نگرفته ایم ولی تلاش می شود با ارتقای مکانیزاسیون در مزرعه های پرورش میزان تولید در سطح استان را ارتقا دهیم.
مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر گفت: با وجود برگزاری جلسه های مختلف در راستای برطرف کردن چالش و چاره اندیشی برای مشکلات پرورش دهندگان اما 99 درصد از این صورتجلسه ها در بخش پرورش میگو اجرا نمی شوند و روی کاغذ باقی می مانند.
ابراهیم عباسی افزود: یکی از مشکلات پرورش دهندگان میگوی در سطح کشور تامین غذای میگو است و 70 درصد هزینه های این بخش مربوط به تامین غذا می شود.
وی بیان کرد: از سال 1376 تاکنون در زمان پیک مصرف غذا کارخانه های تولید آن با وجود انعقاد قرارداد با پرورش دهندگان از انجام وظیفه خود خودداری می کنند و ضرر زیادی متوجه پرورش دهندگان می شود.
عباسی اضافه کرد: در زمان حاضر با همت مسئولان هنوز بهای میگوهای تحویلی از طرف صادر کنندگان به پرورش دهندگان پرداخت نشده و در این ارتباط بانک ها وثیقه های پرورش دهندگان را به اجرا گذاشته است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه مجلس و دولت مصوبه هایی در زمینه امهال سررسید قسط ها دارند اما بانک ها به این مصوبه ها توجه نکرده و تنها به آیین نامه های داخلی خود استناد می کنند.
عباسی گفت: براساس دستور استاندار بوشهر در کمیسیون رفع موانع تولید هیچ بانکی حق برخورد با پرورش دهندگان میگو را ندارد ولی بانک ها همچنان عرصه را روز به روز بر تولید کنندگان تنگتر می کنند و با تعطیلی این صنعت آمار بیکاران روز به روز افزایش می یابد.
وی اضافه کرد: با توجه به نقش و تاثیر صنعت پرورش میگو در ارزآوری و ایجاد اشتغال برای اینکه چرخ ممکلت بچرخد حمایت از این صنعت ارز آور که در زمین های شوره زار اجرا می شود توسط همه دستگاه های اجرایی ضروری است.
عباسی بیان کرد: برخی از متولیان و بانک ها به جای حمایت از صنعت پرورش میگو، سنگ اندازی می کنند.
وی برضرورت حمایت بانک ها در زمینه تامین سرمایه در گردش، تعیین تکلیف برخی از زمین هایی که از سال 1372 به مراکز تکثیر و پرورش واگذار و هنوز بلاتکلیف باقی مانده ضروری است.
عباسی اضافه کرد: برخی اقلام و نهاده های مورد نیاز صنعت پرورش میگو در سبد حمایتی دولت قرار ندارد و باید بصورت آزاد تامین شود که اگر چاره اندیشی نشود پرورش دهندگان در سال آینده با چالش روبرو می شوند.
استان بوشهر از استان های پیشتاز از صنعت پرورش میگوست که امسال توانست 23هزار و 500 تن میگوی پرورشی در 10 سایت پرورش تولید کند.
همایش ملی میگوی ایران از روز چهارشنبه به مدت 2 روز در بوشهر برگزار شد.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.