به گزارش ایرنا، عبدالکریم گراوند روز چهارشنبه در چهارهمین همایش ملی 'میگوی ایران' در بوشهر افزود: وابستگی اقتصادی به نفت در شرایط جنگ اقتصادی کشور را متلاطم و جامعه را درگیر مسائلی می کند که حتی دردوران دفاع مقدس با آن روبرو نبودیم.
وی بیان کرد: هرچند امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و کشور شرایط جدیدی را تجربه می کند اما برای مقابله با این شرایط هیچ پشتیبانی و کار علمی انجام نمی شود.
گراوند تاکید کرد: با توجه به امکانات و ذخایر زیرزمینی و رو زمینی برای خروج از این شرایط ایجاد اتاق فکر متناسب با آمایش سرزمین ضروری است.
استاندار بوشهر گفت: این استان به دلیل شرایط و موقعیت جغرافیایی در کنار مخازن نفت و گاز از قابلیت های اقتصادی مهم برخوردار است به نحوی که میزان هزینه کرد در تولید محصولات گلخانه ای در هکتار 600 میلیون ریال نسبت به سایر مناطق کشور کمتر است که باید از این ظرفیت بهره برد.
وی اضافه کرد: با توجه به وسعت و گستردگی ساحل خلیج فارس در استان بوشهر با افزایش تولید میگوی پرورشی در واحد سطح می توان بیش از پارس جنوبی درآمد داشت.
گراوند گفت: تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر امسال نسبت به سال قبل ۸۰ درصد افزایش یافته است و با توجه به بازار میگو در جهان تولید این آبزی هر سال باید افزایش یابد.
وی اظهار داشت: در زمان حاضر استان بوشهر با تولید 23 هزار و 500 تن میگوی پروشی از استان های پیشتاز کشور به شمار می رود که باید در توسعه و تقویت زیرساخت های این صنعت برنامه ریزی شود.
استاندار بوشهر افزود: سهم استان بوشهر در پرورش میگو با توجه به ظرفیت بالای آن بسیار اندک است که با استفاده از تکنولوژی جدید می ‌توان سالانه بیش از 2 میلیارد دلار صادرات میگو انجام داد.
گراوند تاکید کرد: اگر از این ظرفیت‌‌ها به نحو مطلوبی در سال‌های قبل استفاده می ‌شد امروز درآمد کشور متکی به صادرات نفت نبود.
استاندار بوشهر با تاکید براینکه امنیت اقتصادی و امنیت ملی در سایه تولید محقق می‌ شود تاکید کرد: کشورهایی بوده‌اند که تا مرز جنگ پیش رفتند اما به سبب وابستگی به اقتصاد با یکدیگر تعامل کردند.
گراوند گفت: مجهز شدن به شیوه های مدرن در حوزه تولید لازمه رسیدن به پیشرفت و ترقی است و در شرایط کنونی شیوه سنتی پاسخگو نیست در این ارتباط با استفاده از شیوه های نوین تولید می توان میزان تولید در واحد سطح را افزایش داد.
وی اضافه کرد: با استفاده از ایده های فناورانه و دانش بنیان می توان تولید در واحد سطح را افزایش و بیماری ها را کنترل کرد که در شرایط جنگ اقتصادی مهمترین شیوه است.
استاندار بوشهر گفت: در این شرایط خاص اقتصادی دانشمندان باید با حمایت دولت آستین همت را بالا بزنند و جنگ اقتصادی را به فرصت تبدیل کنند.
گراوند افزود: برای تقویت مزیت‌های میگوی پرورشی باید کارگروه تخصصی آبزی پروری با حضور روسای دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها به منظور استفاده بیشتر از ظرفیت‌‌ها تشکیل شود.
چهارمین همایش ملی میگو به مدت 2 روز در بوشهر برپاست.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.