به گزارش ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز پنجشنبه در جشنواره بین المللی تجربیات برتر کارآفرینی در بوشهر افزود: حوزه نفت و انرژی هیدروکربنی یک تجارت کلان است که در خاورمیانه اکنون تنها کشف، استیحصال، پالایش و عرضه آن انجام می شود.
وی بیان کرد: اکنون در عرصه صنایع بالا دستی هیدروکربنی مشغول هستیم که اشتباه است زیرا بزرگ ترین ثروت در صنایع پایین دستی و تبدیلی است.
صفایی بوشهری افزود: همیشه در حوزه اقتصاد مهم صنایع بالادستی نیست بلکه مهم تبدیل انرژی به محصول پایین دستی و دانش بنیان است.
صفایی بوشهری ادامه داد: تحقق این مهم باعث می شود تمام عایدات نفت تنها به کشور مبدا نفت برسد.
وی تاکید کرد: باید یک نهضتی صورت گیرد تا جوانان مسلط به سمت شکوفایی اقتصاد کشور حرکت کنند و علاوه بر پویایی اقتصاد ملی بتوانند در اقتصاد جهانی نیز تاثیرگذار ظاهر شوند.
صفایی بوشهری با اشاره به پایین بودن سهم کشور از اقتصاد کرانه ای اظهارداشت: این سهم در اقتصاد کشور اکنون 2.7 درصد است و برای کشورهای حوزه خلیج فارس نیز سهم یاد شده در همین حد و حدود است.
وی افزود: در آینده کسانی می توانند نظم نوین اقتصاد جهان را ترسیم و مدیریت کنند که مدیریت دریاها را داشته باشند.
صفایی بوشهری اظهارداشت: به همین دلیل است که اکنون تئورسین های اقتصاد جهان بر این اندیشه هستند تا بتوانند مدیریت دریاها بویژه دریاهای برخوردار رتبه ژئو استراتژیک را به دست گیرند.
وی گفت: کرانه همواره دارای مواد اولیه تولیدی و دریا غنی ترین حوزه تولید فکر اقتصاد است.
صفایی بوشهری ادامه داد: همواره دریاها در کنار خود تمدن دیدند و یکی از ارکان مهم تمدن، اقتصاد تمدنی بوده است برای همین امر جنگ های زیادی صورت گرفته تا قدرت ها به حوزه دریا راه یابند که عمده دلیل آن جغرافیای غنی اقتصاد دریا است.
وی افزود: کارآفرینی اقتصاد کرانه ای یکی از ظرفیت دارترین عرصه تولید است و از سوی عرصه ایجاد ارزش افزوده بر اساس تبدیل مواد اولیه به فرآورده های نوین است.
صفایی بوشهری اظهارداشت:سرزمینی در عرصه اقتصادی موفق است که با نگاه اقتصادی شاخص آن در اقتصاد کرانه بتواند ظرفیت های بروز و فوق روز را کشف و بعد ازآن تمام ظرفیت ها را با دانش، علم و فناوری به فرآورده های پایین دستی تبدیل کند.
وی تاکید کرد: چنانچه بخواهیم تمدن اسلامی یا تمدن حوزه خاورمیانه حسب ظرفیت بالا از حیث اقتصادی و بویژه اقتصاد انرژی جهان را تحت تاثیر قرار دهیم باید فرامواد انرژی هیدروکربنی فکر کنیم.
7212/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.