به گزارش ایرنا، رضوان حکیم زاده روز چهارشنبه در همایش گردهمایی مدیران ابتدایی آموزش و پرورش در بوشهر افزود: بچه ها سالها رونویسی کردند اما فارغ التحصیل مدرسه ما نمی تواند یک صفحه نظر خود را بنویسد و تنها چیزی را بلد است بنویسد که از رو می نویسد و خلاقیت ندارد.
وی بیان کرد: ما می گوییم بچه به جای رونویسی مهارت و خلاقیت نوشتن را بیاموزند و هدف از این برنامه بیکاری بچه ها نیست اینکه بسیاری از افراد از این رویکرد آموزش و پرورش ناراضی بودند برای ایجاد شائبه بود.
وی ادامه داد: بسیاری از کودکان روخوانی کردند اما خواندن یاد نگرفتند و نمی توانند حرف بزنند و تفکر انتقادی داشته باشند.
حکیم زاده گفت: با جایگزین کردن تکالیف مهارت محور به جای مشق شب تلاش می شود بچه ها از دانش آموخته شده در مدرسه با انجام فعالیت های عملی در خانه تبدیل به یک مهارت شود و افرادی مسئولیت پذیر تربیت شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: به جای اینکه والدین و بچه ها صفحه های پیک نوروزی را پر کنند طرح خواندن قصه مطرح شد و نمایشگاهی از آثار تولیدی دانش آموزان برپا شد و در نوروز 98 نیز طرح عید و داستان با اندکی تغییر نسبت به سال گذشته اجرا می شود.
وی تاکید کرد: قصه بستری برای خلاقیت، یادگیری و تربیت است که بچه ها با آن آشنا می شوند.
حکیم زاده یادآور شد: سند تعلیم و تربیت علمی است که باید دید کودکان چگونه تربیت شوند و کودکان براساس مرحله سن و سال از طریق فعالیت های مهارتی، دست ورزی و جست و خیز کردن باید آموزش ها را فرابگیرند.
وی تاکید کرد: آموزش، پرروش و تربیت تنها به عهده مدرسه نیست و باید سازمان های دیگر به الزام ها و نقش خود در این خصوص توجه داشته باشند.
حکیم زاده گفت: طرح تدبیر از سال تحصیلی 95ـ94 اجرا شده است و به دلیل ویژگی‌هایی که دارد با شرایط و اقتضائات دوره ابتدایی تناسب بیشتری دارد.
وی یادآور شد: در طرح تدبیر، اختیار عمل به مدیر داده می‌شود و این کار با سیاست‌های کاهش تمرکز تناسب بیشتری دارد و علاوه بر آن چارچوبی برای کارها ایجاد می‌کند که زمینه مشارکت برای مجموعه عوامل مدرسه فراهم می‌شود.
وی عنوان کرد: اجرای طرح تدبیر به پیشرفت متوازن مدارس کمک می‌کند و با ارج‌گذاری از تلاش و پیشرفت کوچک مدیران باعث تقویت خودباوری آنها می‌شود.
حکیم‌زاده ادامه داد: در این طرح هر مدرسه به فراخور امکانات و ظرفیت خود برنامه‌هایش را تنظیم می‌کند و با توجه به اینکه امکانات مدارس با یکدیگر متفاوت است، عدالت اجرا می‌شود.
وی تاکید کرد: براساس سند تحول بنیادین باید از حافظه محوری به سمت حافظه پروری و مهارت آموزی حرکت کرد وآموخته های دانش آموزان در مدرسه متناسب با زندگی واقعی آنها باشد و از طریق فعالیتها و دست ورزی هایی که انجام می دهند مهارتهای مورد نیاز برای زندگی خود راکسب کنند .
وی در خصوص راهبران آموزشی گفت: با توجه به کارکرد مهم راهبران آموزشی با ارائه مستندات لازم به سازمان امور اداری و استخدامی پست راهبران آموزشی مصوب شد و تلاش می شود مزایای این پست نیز مصوب شود.
وی یادآور شد: سال ها به غلط فکر کردیم عدالت آموزشی صرف دسترسی به امکانات است تا رسیدن به نکته مطلوب یاددهی یادگیری است.
حکیم زاده گفت: عدالت آموزشی به معنی فرصتهای برابر یاددهی و یادگیری و فرصتهای موفق ادامه تحصیل است که باید در این راستا کارهای بزرگی انجام شود.
وی ادامه داد: راهبران آموزشی سفیران کیفیت بخشی در آموزش ابتدایی هستند و وجود آنها بسیار مهم است.
وی گفت: بیشتر از هر نهاد دیگری مجلس شورای اسلامی است که باید مطالبه کنندگان برای تغییر نگاه سیاست گذارانی که در هر جا در خصوص اولویت بندی امور کشور تصمیم گیری می کنند باشد.
وی تاکید کرد: اگر دستاوردی در آموزش ابتدایی رخ داده نتیجه عملکرد مثبت راهبری های مدیران مدارس و راهبران آموزشی است.
حکیم زاده گفت: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید کودکانی با سلامت جسمانی، روانی، شاد، مسئولیت پذیر و مشارکت پذیر تربیت شوند.
وی یادآور شد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بعنوان نقشه راهی است که براساس مبنای تربیت اسلامی طراحی شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: دوره تحصیلی ابتدایی مهمترین و اساسی ترین دوره تحصیلی است که باید مورد توجه همه دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت قرار گیرد.
ناصرکرمی افزود: همراهی خانواده با معلمان و تولید محتوا از جمله اموری است که باید به آن پرداخته شود.
وی تاکید کرد: در کنار همه کمبودها و مشکلات نباید کار تعلیم و تربیت دانش آموزان براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعطیل شود.
6047/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.