به گزارش ایرنا، مقایسه ایران قبل و بعد از انقلاب، می‌تواند واقعیت‌هایی مهم را برای نسل‌های پس از انقلاب آشکار کند، زیرا این شجره طیبه دگرگونی‌های بزرگ و بنیادی در ایران و کشور‌های منطقه و حتی جهان به وجود آورده است.
با توجه به هجمه‌های دشمنان به کشور اهمیت تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در همه عرصه ها بویژه حوزه سلامت امری مهم و از ضرورت هاست.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: به برکت انقلاب اسلامی و تحولات ایجاد شده در بخش بهداشت و درمان کشور، سهم این شهرستان نیز برای بهره مندی کم نبوده و پیشرفت و توسعه خوبی در این حوزه که در ارتقای سلامت مردم اثرگذاربوده، حاصل شده است.
محمد بازیاری افزود: نبود امکانات و زیر ساخت‌های بهداشتی و درمانی قبل از انقلاب یکی از مشکلات دراین شهرستان بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی این مشکلات یکی پس از دیگری برطرف و تحولات چشمگیری اتفاق افتاد که توسعه مراکز و امکانات بهداشتی و درمانی بخشی از آن است.
وی گفت: در آغازین روز انقلاب اسلامی این شهرستان تنها دارای یک مرکز بهداشتی، یک پزشک و گاهی 2 پزشک غیر ایرانی بود که تنها کارهای درمانی انجام می دادند اما با به ثمر رسیدن انقلاب توجه خاصی به تشکیل شبکه های بهداشت و درمان در دهه 60 با برنامه های مدون و سازمان یافته ای توسط وزارت بهداشت شد که این شهرستان نیز در این زمینه رشد بسیار خوبی داشته است.
بازیاری اظهارداشت: شبکه بهداشت و درمان گناوه در سال 64 تاسیس و در پی آن مراکز بهداشتی درمانی در سال 1367 راه انداری و به آمارهای خانه های بهداشت اضافه شد.
وی گفت: در قبل از انقلاب اسلامی از هر یکهزار کودک متولد شده، 40 کودک به سن پنج سالگی نمی رسیدند که با گسترش و اجرای مستمر برنامه واکسیناسیون کودکان، مرگ و میر در اثر بیماری های واگیری نظیر سرخک و کزاز و دیفتری به میزان قابل توجهی در این سنین کاهش پیدا کرد.
وی ادامه داد: کاهش مرگ مادر باردار نیز با اجرای برنامه های مراقبتی قبل از بارداری و دوران بارداری نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.
رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه افزود: قبل از انقلاب هیچگونه کلاس آموزشی به شکل مدون درزمینه مشاوره قبل ازدواج، بارداری و آمادگی برای زایمان وجود نداشت که به برکت انقلاب با راه اندازی شبکه های بهداشت کلاس های مشاوره جز لاینفک مراقبت از خانوارها قرار گرفت.

* دستاوردهای 40 ساله انقلاب شبکه بهداشت ودرمان گناوه
رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه به مقایسه آماری دستاوردهای 40 سال انقلاب در این شهرستان با دوران رژیم طاغوت اشاره کرد و گفت: تا قبل از سال 1357 تعداد مرکز بهداشتی درمانی شهری این شهرستان یک واحد بود که در سال 97 به چهار مرکز رسیده است.
وی افزود: شهرستان گناوه در سال 1357 دارای چهار خانه بهداشت بود که در سال 1397 به 18 خانه و مرکز بهداشتی درمانی روستایی از چهار به 6 مرکز افزایش یافته است.
بازیاری اظهارداشت: این مراکز در بخش های گسترش شبکه، سلامت خانواده، مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر، بهداشت محیط، تغذیه، بهداشت روان، نظارت بر واحدهای درمانی و داروخانه های خصوصی مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: درحالیکه شهرستان قبل از سال 1357 بیمارستانی نداشت هم اینک دارای 2 بیمارستان است و زایشگاه نیز وجود نداشت که بهره مند شده است.
بازیاری ادامه داد: تعداد ماماها که آن هم محلی بودند در قبل انقلاب پنج نفر و هم اینک بیش از 60 نفر مامای تحصیلکرده در این شهرستان فعالیت دارند.
رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: تعداد پزشکان عمومی مراکز بهداشتی درمانی دولتی شهرستان در قبل انقلاب 2 غیر ایرانی بودند که هم اینک 12 پزشک طبابت می کنند.
وی با بیان اینکه شهرستان قبل از انقلاب از پزشکان متخصص ایرانی بی بهره بود و اکنون 28 پزشک دارد، گفت: درحالیکه مطب های پزشک عمومی در سطح شهر در قبل از انقلاب وجود نداشت هم اینک از 25 مطب بهره مند است.
وی یادآورشد: تعداد داروخانه های خصوصی در دوران انقلاب تاکنون به 10 واحد رسیده درحالیکه قبل انقلاب تنها یک داروخانه خصوصی در این شهرستان وجود داشت.
بازیاری بیان کرد: دارابودن 2 آزمایشگاه خصوصی، 2 کلینیک تخصصی ، پنج مرکز اورژانس فوریت های پزشکی با بهره مندی از هفت دستگاه آمبولانس، سه درمانگاه شبانه روزی، یک پایگاه بهداشتی غیر ضمیمه، یک آموزشگاه بهیاری و یک آموزشگاه بهورزی از دیگر ارمغان های 40 ساله انقلاب اسلامی دراین شهرستان است.
شهرستان گناوه با 103 هزارنفر جمعیت در 120 کیلومتری شمال استان بوشهر قراردارد.
6043/6164
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.