به گزارش ایرنا، تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی منطقه عسلویه بیابان برهوتی بود که تنها آب انبار های قدیمی متعدد گنبدی شکل درآن خودنمایی می کرد و مردم این منطقه با وجود سکونت و استقرار برگنج و ثروت عظیم از ابتدایی ترین زیرساخت ها شامل آب، برق و غیره محروم بودند و در گرمای بالای 50 درجه در سخت ترین شرایط بدون امکانات زندگی می کردند.
عسلویه که تا سال 1376 روستایی کوچک در بیابانی برهوت قرار داشت، اکنون کانون اقتصادی ایران است و سالانه ده‌ها ‌میلیارد دلار درآمد ارزی از آن منطقه استراتژیک برای کشور تامین می‌شود و آوازه آن به‌ عنوان پایتخت انرژی و صنعت گاز و پتروشیمی ایران درجهان پیچیده است.
هم اکنون بیشتر فازهای 24 گانه طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده و تولیدات آنها علاوه بر دمیدن روح و خون تازه در رگ های اقتصاد کشور گرمابخش خانه‌ها و روشنی‌بخش نیروگاه‌های برق و خوراک پتروشیمی‌های کشور شده است.
همچنین پارس جنوبی کشور را در شرایط سخت تحریم، از توطئه و بحران کمبود ارز تا حدی رهانیده است طوریکه اگر تحولات عسلویه در حوزه گاز و پتروشیمی نبود، احتمال تحقق بخشی از اهداف دشمنان علیه نظام اسلامی وجود داشت.
علاوه براین پارس جنوبی باعث شکوفایی توانمندی های متخصصان و نوآوری ها و خلاقیت نیروهای جوان تحصیل کرده داخلی بویژه در شرایط تحریم های استکباری علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی در زمینه ساخت و تکمیل فازها، پالایشگاه ها و سکوهای طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و تولید بیش از 80 درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز تاسیسات و طرح های نفت و گاز در کشور شد.
همچنین پارس جنوبی اکنون فرصت های شغلی زیادی برای جوانان کشور فراهم کرده طوریکه بیش از 60 هزار نفر در این منطقه مشغول به کار هستند و عسلویه و مناطق اطراف آن به کانون فعالیت و تلاش برای توسعه صنعتی و تولید بیش از 70 درصد گاز مصرفی کشور و پایتخت انرژی ایران تبدیل شده است.

** تاسیس منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس
منطقه گازی پارس جنوبی حوزه مشترکی است با کشور ساحلی قطر که جمهوری اسلامی ایران در سال 2002 بهره برداری از این مخزن بزرگ گازی را آغاز و برای بهره برداری از بزرگترین مخزن گازی دنیا که حدود 9درصد گاز جهان را در خود ذخیره کرده است، 28 فاز طراحی کرد.
منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حاشیه خلیج فارس و در محدوده 46 هزار هکتاری استان بوشهر قرار گرفته است که مشتمل بر سه منطقه پارس یک (پارس جنوبی) با 14 هزار هکتار که شهرستان عسلویه را در بر می گیرد، پارس 2 ( کنگان) در محدوده 16 هزار هکتاری در شهرستان کنگان واقع است و پارس3 ( پارس شمالی) شامل 16 هزار هکتار از محدوده شهرستان های دیر، دشتی، تنگستان و بوشهر را در بر می گیرد.
منطقه پارس جنوبی گسترده ترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است و به عنوان بزرگترین منطقه صادراتی میعانات گازی کشور شناخته می شود.
در بخش ایرانی این میدان، ذخیره گاز 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.

**درآمدزایی 250 میلیارد دلاری پارس جنوبی برای کشور
در مجموع 24 فاز پالایشگاهی (معادل 28 فاز) در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وجود دارد، طبق استانداردهای موجود به طور میانگین به ازای هر فاز یک سکو و حدود 10 حلقه چاه فعال در دریا گاز و میعانات گازی موجود در مخزن پارس جنوبی را به همراه آب شور از طریق خطوط لوله 36 اینچی به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وارد می کند.
روزانه به هر فاز حدود یک میلیارد فوت مکعب گاز معادل 28.6 میلیون متر مکعب وارد و بطور متوسط 25 میلیون متر مکعب گاز شیرین سازی می شود.
همچنین هر فاز در روز معادل 40 هزار بشکه میعانات گازی و 200 تن گوگرد تولید می کند و در فاز 4 و 5 علاوه بر این محصولات، عملیات استحصال اتان و بوتان و پروپان بصورت مایع انجام می شود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تاکنون 80 میلیارد دلار برای توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی سرمایه گذاری شده اما با احتساب قیمت های کنونی نفت و گاز، از زمان راه اندازی در اوایل دهه هشتاد تاکنون حدود 250 میلیارد دلار درآمد کسب شده است.
محمد مشکین فام افزود: میزان تولید تجمعی میدان گازی پارس جنوبی از زمان راه اندازی تاکنون به بیش از یکهزار و 300 میلیارد مترمکعب رسیده است.
مدیرعامل نفت و گاز پارس با بیان اینکه همه منابع مالی مورد نیاز توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی تامین شده است، گفت: قرار بود برای فازهای 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی از طریق صندوق توسعه ملی چهار میلیارد دلار تامین مالی انجام شود که طبق برنامه پیش می رود و مشکلی وجود ندارد.

** پایان کار توسعه پارس جنوبی در سال 98
مشکین فام با بیان اینکه میزان منابع میدان گازی پارس جنوبی 673 تریلیون فوت مکعب است، گفت: بجز فاز 11، کار توسعه همه فازهای این میدان گازی انجام شده و یا در دست اجراست.
وی با بیان اینکه 70 درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می شود، افزود: تا پایان امسال سه میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید گاز از پارس جنوبی افزوده می شود.
مشکین فام ادامه داد: میزان تولید گاز پارس جنوبی در سال 1392 روزانه 285 میلیون مترمکعب بود که اکنون به 580 میلیون مترمکعب رسیده است.
مدیرعامل نفت و گاز پارس ادامه داد: چهار مخزن 500 هزار بشکه ای نیز برای ذخیره میعانات گازی پارس جنوبی ساخته شده است.
وی گفت: 13 پالایشگاه گازی در پارس جنوبی برنامه ریزی شده بود که بجز پالایشگاه فاز 14، همه آنها تحویل داده شده و یا مراحل پایان راه اندازی آنها در دست انجام است.
مدیرعامل نفت و گاز پارس اضافه کرد: پالایشگاه فاز 14 نیز تا پایان سال 98 راه اندازی خواهد شد.

** تولید گاز از پارس جنوبی با قطر یکسان شد
با وجودی که قطری ها 12سال زودتر از ایران بهره برداری را شروع کردند، کارشناسان و متخصصان ایرانی با سرعتی بی نظیر و تلاشی شگرف توانستند میزان بهره برداری ایران را با قطر برابر کنند.
طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با سرعت ادامه دارد و امید می رود این منطقه بخش عظیمی از نیاز داخلی و صادرات گاز ایران را تامین کند.
مشکین فام گفت: ایران کار توسعه فازهای پارس جنوبی را با قطر همزمان آغاز کرد و میزان تولید از سال 1381 تا سال 1386 فاصله زیادی نداشت اما بتدریج قطری ها پیشی گرفتند.
مدیرعامل نفت و گاز پارس افزود: اما امسال میزان تولید گاز از این میدان به روزانه 600 میلیون مترمکعب می رسد که با قطر برابر خواهد بود.

** افزایش 372 میلیون مترمکعبی تولید گاز از سال 1392 تاکنون
مدیرعامل نفت و گاز پارس گفت: در فاصله سال های 1384 تا 1391 پنج سکو و از سال 91 تاکنون 21 سکو در طرح های توسعه میدان گازی پارس جنوبی ساخت، نصب و وارد مدار شده است.
مشکین فام ادامه داد: در فاصله سال های 1384 تا 1391 حدود 141 میلیون مترمکعب به تولید گاز پارس جنوبی افزوده شد، اما در دولت های 11 و 12 میزان افزایش تولید به 372 میلیون مترمکعب رسید.
وی یادآور شد: طبق برنامه، امسال 6 سکو در پارس جنوبی نصب خواهد شد.

** مذاکره با شرکت های ایرانی برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی
لایه های نفتی پارس جنوبی در فاصله تقریبی 100 کیلومتری ساحل ایران در خلیج فارس در مجاورت مرز مشترک آبی ایران و قطر قرار دارد قرارداد توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه پترو ایران به عنوان پیمانکار در اسفند 1383 امضا شده است.
این شرکت، اجرای این طرح را در 2 فاز در دست اجرا دارد که برای فاز نخست این طرح با ظرفیت تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت 213میلیون دلار سرمایه گذاری شده است و در فاز دوم این طرح، پس از بررسی رفتار میدان در صورت توجیه اقتصادی آن، برای تولید 54 هزار بشکه در روز اجرا خواهد شد.
فاز نخست این طرح با حفاری 6 چاه افقی جدید آغاز شد که 3 چاه به صورت تک شاخه ای است.
مدیرعامل نفت و گاز پارس درباره توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نیز گفت: به علت خریداری شرکت «مرسک» توسط توتال، مذاکره با این شرکت برای توسعه این لایه نفتی منتفی شده و اکنون در حال مذاکره با شرکت های ایرانی هستیم.

** ایران در یک قدمی ثبت رکورد تولید از بزرگ ترین میدان گاز جهان
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از افزایش روزانه 56 میلیون مترمکعبی برداشت گاز از میدان پارس‌جنوبی تا پایان امسال خبر داد و گفت: با دستیابی به این ظرفیت، رکورد تازه‌ای در تولید از بزرگ ترین میدان گازی جهان ثبت می شود.
مشکین‌فام افزود: اکنون ایران از میدان مشترک پارس جنوبی، روزانه 580 میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کند که با تحقق برنامه‌های توسعه‌ای، این رقم تا پایان امسال افزایش قابل توجهی می یابد.
وی اضافه کرد: با بهره‌برداری از هر یک از فازهای پارس جنوبی تولید ناخالص ملی به میزان یک درصد افزایش می‌یابد، در حالی که هیچ یک از حوزه‌های اقتصادی در سطح ملی چنین تاثیری را در بهبود شاخص اقتصادی کشور ندارند.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس یادآوری کرد: در فصل زمستان و ضرورت تامین پایدار و مستمر نیاز گازی کشور، بهره‌برداری از فازهای در حال توسعه پارس‌جنوبی شتاب بیشتری به خود گرفته است.
وی گفت: شرکت نفت و گاز پارس همواره در مسیر حمایت از پیمانکاران داخلی و رونق فضای کسب‌وکار برای حضور فراگیر و مشارکت بخش خصوصی گام برداشته است.

** شتاب توسعه پارس جنوبی با آزادسازی تجهیزات توقیفی در برجام
تحریم هزینه‌های فنی و مالی زیادی به صنعت نفت ایران تحمیل کرد و افزون بر اینکه هزینه اجرای پروژه‌ها و زمان آن را افزایش داد، صنعت نفت ایران را از دستیابی به فناوری‌ محروم ساخت.
آزادسازی تجهیزات توقیف شده صنعت نفت در دوران پس از توافق هسته ای برجام، سرعت توسعه فازهای پارس جنوبی و ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین طرح بنزین سازی کشور را افزایش داد.
توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد.
با اجرای برجام از دی ماه 1394، مقام های ایرانی بارها به کارشکنی های طرف مقابل بویژه آمریکا برای اموری مانند ارتباط های مالی و تجاری اعتراض کردند.
«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از برجام را اعلام کرد.
به گزارش تارنمای وزارت نفت، دستاوردهای توافق هسته ای در همین مدت کوتاه، سبب خشم آمریکا شد که آزادسازی تجهیزات صنعت نفت شاید یکی از آنها باشد.
دولت یازدهم که سرکار آمد، تولید از میدان گازی مشترک پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفت و با توجه به محدودیت منابع، توسعه فازها اولویت‌بندی شد.
پیش از اجرای برجام با بهره‌برداری فازهای 12، 15 و 16 پارس جنوبی که اجرای آن 9 سال به درازا کشید، تولید از این میدان مشترک به 400 میلیون مترمکعب در روز رسید.
از دی ماه 1394 با اجرای برجام شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به سوی ایران رو آوردند.
«زیمنس» آلمان پس از برجام تجهیزات سفارش شده ایران برای توسعه پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس را که به دلیل تحریم مسدود کرده بود، آزاد کرد.
کمپرسورهای تبریدی، کمپرسورهای تثبیت میعانات گازی، الکترو کمپرسورها و مبدل‌های حراراتی برخی از این تجهیزات بود.
با آزادسازی تجهیزات، روند کار در پارس جنوبی سرعت گرفت و فروردین ماه 1396 با بهره‌برداری از 6 فاز متعارف پارس جنوبی (17 و 18، 19، 20 و 21) تولید گاز از این میدان به بیش از 550 میلیون مترمکعب رسید.
با افزایش تولید از پارس جنوبی نه تنها برداشت ایران از میدان پارس جنوبی با قطر برابر شد.
افزایش تولید گاز همچنین سبب شد رکورد تازه‌ای در گازرسانی روستایی ثبت شود و مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها از 43 درصد سال 1392 به زیر 10 درصد برسد.
آزادسازی تجهیزات پس از برجام، افزون بر سرعت بخشیدن به اجرای طرح ها در پارس جنوبی، سبب تحرک در پالایشگاه ستاره خلیج فارس شد طوریکه اجرای این پالایشگاه که از آن به‌ عنوان یک نمونه ناکارآمد در مدیریت پروژه (کیفیت، زمان، هزینه) پیش از آغاز به کار دولت یازدهم یاد می‌شد با گشایش‌های پسا برجامی و تزریق منابع سرعت گرفت و فاز نخست آن اردیبهشت ماه پارسال وارد مدار تولید شد و فاز دوم آن امسال بهره‌برداری شد.
با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، علاوه بر افزایش تولید بنزین، از خام‌فروشی میعانات‌گازی نیز جلوگیری به عمل آمد.

** صنایع پتروشیمی پارس جنوبی
در کنار فازهای عظیم پالایشگاهی، احداث صنایع پتروشیمی در 1400 هکتار زمین در نظر گرفته شده تا در 2 فاز با فراوری محصولات اولیه فاز ها، ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور شود.
تولید مقادیر قابل توجهی اتان، گاز مایع، میعانات گازی، گوگرد و گاز طبیعی از میدان عظیم گازی پارس جنوبی، توسط پالایشگاه های احداث شده در منطقه پارس، می تواند به عنوان یکی از عوامل رشد و توسعه صنایع پتروشیمی در کشور عمل کند، به همین منظور ساخت 25 مجتمع عظیم پتروشیمی به همراه تاسیسات جانبی مورد نیاز در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران قرار دارد.
از این شمار اکنون 11 مجتمع پتروشیمی احداث شده که در این مجتمع ها 17 طرح به بهره برداری رسیده است.

* طرح فراگیر پالایشی سیراف
طرح فراگیر پالایشی سیراف به عنوان یکی از مهمترین طرح های دولت تدبیر و امید به منظور بسترسازی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت نفت با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، بطور جدی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.
طرح پالایشی سیراف که با هدف احداث هشت پالایشگاه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با ظرفیت ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گاز ( هر پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه) اجرا شده، دارای یک شرکت تاسیسات جانبی (یوتیلیتی) و پشتیبانی است.

**مجتمع بندری پارس
شرکت ملی نفت ایران برای ارائه خدمات بندری به شناورهای ورودی حامل کالاهای پروژه ای پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و سایر صنایع وابسته، محصولات تولیدی صادراتی و شناورهای خدماتی نسبت به طراحی و ساخت مجتمع بندری پارس، مشتمل بر بندر خدماتی و بندر پتروشیمی پارس و گوی های شناور SBM اقدام کرده است که دارای 25 پست اسکله و 2 گوی شناور است بندر خدماتی پارس دارای 10 پست اسکله، دو موج شکن غربی و شرقی به ترتیب با طول 2280 و 1002 متر، حوضچه ای به مسـاحت 96.5 هکتار با پسکـرانه ی 150 هکـتار است.
مجتمع بندری پارس به عنوان شاهرگ اصلی واردات و صادرات کالا در منطقه یکی از عوامل مهم جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.
بندر پتروشیمی پارس با 15 پست اسکله (6 اسکله مایعات، 2 اسکله مایعات گازی و 7 اسکله جامدات) با آبخور 15 تا 32 متر و ظریفت کل 35 میلیون تن ( 29 میلیون تن مایعات گازی و 6 میلیون تن جامدات) با قابلیت پهاودهی کشتی تا ظرفیت 70 هزارتن و ظرفیت تخلیه و بارگیری 170 تا2250 تن در ساعت در 2 فاز به بهره برداری رسیده است و سالانه 1200فروند کشتی در این بندر تردد می کنند.

* فرودگاه بین المللی خلیج فارس
سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برای ایجاد زیر ساخت های اساسی لازم ، نیل به اهداف تعیین شده، پاسخگویی به نیازمندی ها، تامین پیش نیاز های اجرای هرچه سریع تر پروژهای متعدد و عظیم صنایع گاز و پتروشیمی و توسعه اجتماعی واقتصادی منطقه ویژه به عنوان قطب صنعت گاز و پتروشیمی کشور در سال1381 احداث یک فرودگاه جدید در منطقه عسلویه را ضروری ودر دستور کار قرار داد که در فرودین 1385 به بهر برداری رسید.
فرودگاه بین المللی خلیج فارس در جنوب شرقی استان بوشهر و در ارتفاع 21 پا از سطح دریا در زمینی به مساحت 700 هکتار در سال 1385 با ماموریت ارایه خدمات فرودگاهی، ناوبری وهوانوردیبرای پذیرش پرواز های داخلی و بین المللی توسط سازمان منطقه ویژه به منظور حمل و نقل مسافر و بار طراحی و احداث شده است.
این فرودگاه با داشتن 6 هزار پرواز داخلی، ورودی و خروجی و جابه جایی بیش از یک میلیون مسافر در سال از نظر شمار پرواز و تجهیزات ناوبری از جایگاه ویژه ای در سطح کشور برخوردار است.
6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.