به گزارش ایرنا، اشکان جعفرکریمی روز دوشنبه در جمع دهیاران شهرستان های گناوه و دیلم افزود: 10 سال اول فعالیت دهیاری ها اختصاص به راه اندازی آنها داشت که در واقع بصورت پلکانی برای روستاهای کشور تاسیس و اکنون بیش از 37 هزار دهیاری در کشور فعال است.
وی اظهارداشت: در دهه اول شکل گیری دهیارهای، تلاش شد تا به مردم و مسئولان شناسانده شود و آن چیزی که مدنظر بود اتفاق افتاد و هه دوم که مهندسی مجدد دهیاری ها نام گذاری شده باید آسیب شناسی شود.
جعفر کریمی با بیان اینکه از طریق مطالعات علمی و دانشگاهی و از تجربیات استان ها در آسیب شناسی بهره گرفته شده است، گفت: با توجه به تجربه بدست آمده و با پاگذاشتن این نهاد به عرصه روستایی یک فضای جدید در مدیریت روستایی ایجاد شد که مستلزم بود قوانین آن اصلاح شود.
وی ادامه داد: اصلاح ساختاری از دیگر محورهای آسیب شناسی است و با توجه به وظایفی که به دهیاری ها ارایه می شد باید این ساختار نظیر وضعیت خود دهیاری، چارت تشکیلاتی، نیروهای فنی و مالی با دستورالعلمل و بخشنامه ها و اصلاح قوانین استحکام می یافت که بخش عمده ای از این اتفاق افتاده است.
مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: شفاف سازی از دیگر مسایل مهم است که آسیب شناسی آن در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: باتوجه به اختلافاتی که ممکن است دهیاری ها با برخی دستگاه های اجرایی وجود داشته باشد خیلی از آنها با شفاف سازی حل خواهد شد.
جعفر کریمی افزود: باید به مردم گفته شود دهیاری ها چه اقدام هایی انجام داده اند و دستگاه های اجرایی ارتباطات خود را با دهیاری ها بیشتر کنند و نتیجه آن را به صورت شفاف به مردم اطلاع دهند.
وی ادامه داد: با توجه به خرید ماشین های خدماتی، نگاهمان استفاده منطقه ای از آنها است و بنا نداریم به همه روستاها ماشین حمل زباله و آتش نشانی داده شود.
وی گفت: درحالیکه حدود 8500 ماشین حمل زباله در کشور توزیع شده اما سرانه تولید زباله روستایی حدود 500 گرم است و باید یک برنامه ای ارایه شود که این میزان ماشین بنا به ظرفیت اسمی و تولید پسماند تقسیم شود.
وی گفت: هیات وزیران آیین نامه ای به استانداری ها ابلاغ کرده که برنامه مدیریت پسماند را بر مبنای تولید و دفن ارایه تا بدانیم به چه میزان ماشین زباله توزیع شود.
مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: در ماده واحده قانون تاسیس دهیاری های خودکفا گفته شده باشکل گیری این نهاد در روستاها نافی انجام وظایف سایر دستگاه ها نیست که نشانگر این موضوع است که باید از همه ظرفیت ها برای توسعه این مناطق استفاده شود.
وی بیان کرد: باید سعی کنیم در حوزه محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری، جهادکشاورزی و بنیاد مسکن هم افزایی در روستاها ایجاد کنیم.
بخشدار امام حسن شهرستان دیلم گفت: دهیاران سرمایه های انسانی ارزشمند در روستاها هستند که باید توانمند و با وظایف محوله و قانون آشنایی و اشراف کاملی داشته باشند تا شاهد توسعه و پیشرفت روزافزون باشیم.
کریم خلیفه لیراوی افزود: برگزاری کلاس های آموزشی تخصصی وفنی در حوزه فعالیت های کاری و ارایه ایده و ابتکار در توانمندکردن دهیاران کمک شایانی می کند.
نماینده دهیاران شهرستان گناوه گفت: نبود ثبات شغلی دهیاران باعث بی انگیزگی دهیاران شده که امیدواریم دراین زمینه متولیان امر چاره اندیشی کنند.
محمد بستانی افزود: تکمیل بیمه دهیاران پاره وقت، توجه ویژه به طرح درآمدزایی ازمحل گردشگری و اعتبار برای توسعه و زیرساخت های گردشگری، تامین ماشین آتش نشانی باتوجه به قرارگرفتن در کنار تاسیسات مهم نفتی، اختصاص سهمیه قیر رایگان، حمایت ویژه از تعاونی های دهیاران، ایحاد خانه دهیار در مرکز کشور از عمده مطالبه های دهیاران این مناطق است.
نماینده دهیاران شهرستان دیلم گفت: نبود تعامل و همکاری برخی دستگاه های اجرایی از جمله بنیاد مسکن با دهیاران از عمده مشکلات این نهاد دراین شهرستان است.
داود اکبری افزود: نبود فضاهای آموزشی و اشتغال، تاثیرات مخرب و آلودگی شرکت های نفتی منطقه بر مردم ، نبود ماشین حمل زباله در برخی روستاها، اختصاص نیافتن سهمیه قیر یارانه ای نبود امنیت شغلی دهیاران، آنتن دهی نامطلوب تلفن همراه از دیگر مشکلات روستاهای شهرستان دیلم است.
بیش از 40 درصد از جمعیت 150 هزارنفری شهرستان های گناوه ودیلم در شمال استان بوشهر در روستاها سکونت دارند.
6043/6164
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.