به برکت نظام جمهوری اسلامی حرکت قطار توسعه درایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی شتابان شده و براساس سند چشم انداز، سیاست و برنامه مسئولان نظام بویژه دولت تدبیر و امید توسعه متوازن همه نقاط کشور بر مبنای به فعلیت رساندن ظرفیت های بالقوه آن مناطق است.
با وجود اینکه همه قصد و تلاش مسئولان و دولتمردان براجرای این برنامه و سیاست است، اما در برخی استان ها از جمله بوشهر که به دلیل نابرابری های موجود در اجرای برنامه های توسعه ای پیش از انقلاب، از برخی زیرساخت های لازم محروم شده اند، موانعی برای پیشرفت و رشد متوازن همپای دیگر مناطق کشور وجود دارد.
یکی از این محرومیت های زیرساختی که نقشی بسیار مهم درتوسعه اقتصادی و صنعتی هر منطقه ایفا می کند، راه آهن است که فقدان آن باعث شده تا استان و بویژه بندر بوشهر نقش افسانه ای و رویایی خود را به عنوان مرکز تجارت ایران پس از جنگ جهانی دوم از دست بدهد.
ساخت راه آهن خرمشهر - تهران که از سال ۱۳۰۴ آغاز و تا سال ۱۳۱۷ ادامه یافت برای اتصال خلیج فارس به شمال ایران اگر چه در مرحله اول با اهداف نظامی بود و نقشی در اتصال مراکز تولیدی کشور با مراکز مصرف و نیز گسترش صادرات کشور نداشت اما تا پیروزی انقلاب اسلامی نقش گسترش واردات کالا از کشورهای اروپایی و سپس آمریکا و در مجموع بلوک غرب به ایران را داشت.
آنچه پس از پایان جنگ جهانی دوم در ایران رخ داد، انتقال مرکز تجارت (و درحقیقت واردات) ایران که تا آن زمان بوشهر بود، از این بندر به بنادر خرمشهر و ماهشهر است و این امر تا پیروزی انقلاب اسلامی هر روز به ضرر سایر بنادر ایران گسترش یافت طوری که به علت وجود خط آهن بیش از ۷۵ درصد واردات کشور از سه بندر خرمشهر و بندرامام و آبادان به داخل کشور حمل شده است.
پس از انقلاب اسلامی نیز با آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث صدام علیه جمهوری اسلامی ایران و تعطیلی بنادر همجوار با مناطق جنگی این وظیفه بر دوش بندر عباس ( بنادر شهید رجایی و بندر شهید با هنر ) قرار گرفت و این مناطق را به طور کامل متحول کرد و بندر بوشهر حتی از دوران قبل از انقلاب نیز مهجورتر شد و علت آن نبود امکانات بندری و جاده های دسترسی و راه آهن بود.
با کشیده شدن راه آهن بندرعباس – بافق انتقال مرکز تجارت از بنادر خوزستان به هرمزگان به صورت اساسی شکل گرفت و این منطقة محروم و مناطق پیوسته به آن را از جنبه های مختلف بویژه رشد صنعتی و تجاری متحول کرد و اکنون این استان و نیز استان های همجوار آن مانند کرمان را به قطب صنعتی و تجاری کشور تبدیل کرده است.
فراموش شدن و عقب ماندن بندر بوشهر و استانهای مجاور آن از جمله استان فارس به خاطر از دست دادن نقش تجاری این بندر بوده است و این به دلیل کشیده شدن راه آهن (خرمشهر- تهران) قبل از انقلاب و احداث راه آهن (بندرعباس – بافق) پس از انقلاب بوده است در صورتی که اگر درگذشته راه آهن ایران از طریق بندر بوشهر – شیراز – اصفهان کشیده می شد این سه منطقه بیش از آنچه اکنون از توسعه سهم برده اند، بهره می بردند.
احداث پروژه راه آهن شیراز - بوشهر- عسلویه اگرچه در دولت نهم در قالب مصوبه درآمد و اجرای بخشی از زیرساخت های آن نیز در سال 1385 آغاز شد، اما این طرح در ابتدای راه به دلیل کمبود اعتبار و نبود سرمایه گذار متوقف شد.
راه آهن و ایجاد منطقه آزاد تجاری آرزوهایی است که بوشهری ها دهه هاست در انتظار تحقق آنها هستند اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و پیگیری و تدبیر مسئولان، امید آنها برای شنیدن سوت قطار و بوق کشتی های اقیانوس پیما جان تازه گرفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: با آغاز عملیاتی اجرایی راه آهن بوشهر - شیراز در هفته گذشته انقلاب اسلامی رویای چند ده ساله مردم این استان در زمینه اتصال به خط ریلی را محقق کرد.
فرزاد رستمی روز چهارشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: عملیات اجرایی قطعه 10 راه آهن شیراز - بوشهر با اعتبار 2هزارو 343 میلیارد ریال در استان بوشهر آغاز شد.
وی بیان کرد: راه آهن بوشهر- شیراز در امتداد خود شهرهای اهرم، کلمه، بوشکان، فراشبند، فیروزآباد، بایگان، کوار، شیراز، زرقان و مرودشت را در برمی گیرد.
رستمی افزود: طول کل مسیر از سمت شیراز تا بوشهر 437 کیلومتر است که به 11 قطعه اجرایی تبدیل شده است و مطالعات فاز 2 زیرسازی قطعه 10 این طرح توسط مهندسان مشاور راه آهن انجام گرفته است.
رستمی ادامه داد: در محدوده قطعه 10، 2 ایستگاه هور و اهرم به ترتیب به طول یکهزار و 150 متر و یکهزار و 200 متر در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد:همچنین در این قطعه 9 تونل به طول 2 هزار و 184 متر وجود دارد که برای بخش الف قطعه 10 حجم خاکبرداری و خاکریزی به ترتیب 650 هزار و 500 هزار و برای بخش ب این حجم ها به ترتیب یک میلیون و 260 هزار و یک میلیون و 270 هزار تن است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: هدف اصلی طرح راه آهن شیراز-بوشهر، اتصال استان بوشهربه شبکه ریلی، جابه جایی 3 میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و افزایش تا 6 میلیون تن در 10سال ، جابه جایی یک میلیون مسافر در سال اول بهره برداری و افزایش تا 2 میلیون نفر در مدت 10 سال و رونق اقتصادی و اجتماعی این استان است.
وی اظهار داشت: همچنین با توجه به توسعه منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی در این منطقه اتصال بندر عسلویه به راه آهن از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است.
رستمی یادآورشد: با توجه به ویژگی های مسیر راه آهن در حمل و نقل ایمن کالا، مسافر، کاهش مصرف سوخت و آلودگی های زیست محیطی اتصال بندر عسلویه از طریق احداث راه آهن شیراز-بوشهر به شبکه ریلی مدنظر قرار گرفته است.
استاندار بوشهر گفت: 2 هزار و 380 میلیارد ریال اعتبار از محل ردیف ریلی کشور به پروژه راه آهن بوشهر- شیراز اختصاص یافت.
عبدالکریم گراوند افزود: همچنین با اتفاق نظر و همصدایی نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی یکهزار و 30 میلیارد ریال از محل اعتبارات نمایندگان در لایحه بودجه به این پروژه اختصاص یافته که امید است با تخصیص این اعتبارات شرکت آباد راهان پارس به عنوان پیمانکار پروژه بتواند هر چه زودتر با اجرای پروژه راه آهن بوشهر-شیراز این منطقه را با برخورداری از شبکه ریلی آباد کند.
وی بیان کرد: پروژه راه آهن بوشهر-شیراز که به دلیل مشکل مالی تعطیل شده بود با درخواستی که از نمایندگان استان در مجلس داشتیم با اشراف به اهمیت این پروژه در توسعه استان آن را مورد حمایت قرار دادند.
گراوند ادامه داد: چهار نماینده استان بوشهر بودجه‌ای که در اختیار داشتند و می‌توانستند در پروژه‌های مختلف هزینه کنند به پروژه راه آهن بوشهر- شیراز اختصاص دادند که این همکاری آنها قابل تقدیر است.
وی در ارتباط با جاده گناوه- دیلم نیز اظهارداشت: انتظار می رود قطعه کار نشده این پروژه نیز هر چه زودتر اجرایی شود.
نماینده مردم شهرستان های بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: خط ریلی بوشهر-شیراز در توسعه اقتصادی کشور تاثیر بسزایی دارد.
حجت الاسلام عبدالحمید خدری افزود: انتظار است با مدیریت این پروژه خط ریلی بوشهر-شیراز-اصفهان رونق بزرگی در توسعه اقتصادی کشور و بویژه استان بوشهر ایفا کند.
نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: راه آهن و بندر با اتصال به یکدیگر رونق پیدا می کنند و اتصال بوشهر به شبکه ریلی از حیث اتصال بندر به این شبکه حائز اهمیتی ویژه است.
محمد باقر سعادت افزود: امیدواریم نه تنها قطعه 25 کیلومتری قطعه دهم پروژه راه آهن بوشهر-شیراز بلکه سایر قطعه های این پروژه نیز به بهره برداری برسد و آرزوی دیرینه بوشهری ها به برکت چهل سالگی انقلاب اسلامی محقق شود.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.