مرتضی ضرابی روز دوشنبه درگفت وگو با ایرنا در بوشهر افزود: با این میزان ذخیره سازی امروز ایران بزرگترین بانک سلول های بنیادی در خاورمیانه را دارد این درحالی است که چنین ظرفیتی در کشورهای همسایه و همجوار وجود ندارد.
وی بیان کرد: با توجه به اهمیت کار بانک سلول های بنیادی در خاورمیانه تلاش می شود این ظرفیت و ذخایر سلولی افزایش یابد.
ضرابی گفت:علاوه بر ذخیره سازی خون بند ناف استفاده از این سلول ها مطرح است و در زمان حاضر بیش از 30 پیوند با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف رویان برای بیماران خونی از جمله تالاسمی، سرطان های خون، کم خونی مادرزادی و بیماری های نقص ایمنی با موفقیت بالا انجام و سلامتی خود را به دست آوردند.
ضرابی اضافه کرد: افزون براین برای بیماری هایی که منشاء عصبی دارند مانند کودکان مبتلا به فلج مغزی و اوتیسم کارآزمایی بالینی آغاز شده و تاکنون برای 110 بیمار پیوند سلول بنیادی خون بند ناف انجام شده است.
وی گفت: تاکنون یک مرحله این برنامه به پایان رسیده و نتیجه امید بخشی داشته و امیدواریم با پایان مرحله کارآزمایی بالینی و مشخص شدن نتایج بتوانیم هرچه زودتر خدمات سلول درمانی برای این گروه از بیماران را ارائه دهیم.
ضرابی افزود: در زمان حاضر دانش سلول های بنیادی، جمع آوری و ذخیره سازی خون بند ناف در کشور بومی است و امکان انتقال این دانش به کشورهای دیگر وجود دارد.
مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان گفت: بسیاری از کشورهای همسایه متقاضی راه اندازی بانک خون بند ناف هستند و نمونه های خون بند ناف از سایر کشورها مانند عراق و امارات در داخل ایران ذخیره سازی می شود.
وی اضافه کرد: با توجه به تحقیقات پژوهشگاه رویان در بحث سلول های بنیادی و دسترسی به این دانش فنی امروز ایران دررده 10 کشور برتر دنیا قرار دارد و بسیاری از پروژه ها در این کشور به صورت کامل انحصاری و اختصاصی است.
ضرابی افزود: با توجه به استقبال مردم نسبت به ذخیره سازی سلول های خون بند ناف پیش بینی می شود سالانه 20 هزار نمونه در کشور ذخیره سازی شود که با اطلاع رسانی و تقویت زیرساخت های لازم این رقم به 1.5تا 2 برابر افزایش یابد.
وی یادآور شد: امسال زنجیره دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف در کل کشور تکمیل شده و تلاش می شود با گسترش ذخیره سلولی هر استان به صورت جداگانه بیمارانی که در استان ها نیاز به سلول بنیادی دارند، از نمونه های همان استان استفاده کنند.
وی استفاده از همه ضمایم زایمانی را از جمله برنامه های این مجموعه عنوان کرد و گفت: درزمان حاضر تنها خون بند ناف جمع آوری می شود این درحالی است که امکان جمع آوری بند ناف و پرده جنینی (پرده آمنیوتیک) که برای سوختیگی ها، زخم های مزمن و پانسمان بیماران پروانه ای قابل استفاده است.
ضرابی ادامه داد: ضمایم زایمانی که به عنوان زباله دور ریخته می شود منبعی ارزشمند است که اگر جمع آوری شود امکان صادرات محصولات سلولی و زایمانی نیز وجود دارد.
وی بیان کرد: برای هر نمونه خون بند ناف وارداتی 35 تا 40 هزار دلار باید هزینه شود که تسلط بر این دانش امروز از خروج ارز جلوگیری و با جمع آوری این زباله ارزشمند امکان صادرات و ارزآوری برای کشور فراهم می شود و از این طریق بیماران سایر نقاط دنیا می توانند با سلول های ایرانی درمان شوند.
وی گفت: تاکنون صادراتی در زمینه سلول های بنیادی از کشور نداشتیم ولی درحال گرفتن مجوزهای لازم برای صادرات به چند کشور اروپایی هستیم.
ضرابی افزود: استان بوشهر با وجود اینکه مدت زیادی از راه اندازی دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف آن نمی گذرد ولی تاکنون بیش از 200 نمونه در آن ذخیره شده که از استان هایی که پیش تر در این بخش فعال بوده اند، جلوتر است.
وی اضافه کرد: ذخیره سازی سلول های بنیادی دانشی جدید و به عنوان خدمت درعرصه پزشکی مطرح است.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.