به گزارش ایرنا، محمود خدادوست روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: برخی از افراد فرصت ‌طلب به عنوان طب اسلامی و طب روایی از باورهای دینی مردم سوء استفاده می‌ کنند.
وی بیان کرد: از ظرفیت طب سنتی در کشور به میزان زیادی استفاده می‌ شود ولی چون توسط مراکز آکادمیک، دانشگاهی و افراد اهل فن و خبره این کار ارائه نمی ‌شود، نگران آسیب دیدن مردم در حوزه طب سنتی هستیم.
خدادوست اظهار داشت: یکی از دغدغه اصلی وزارت بهداشت دریافت خدمات مردم در مراکز مجاز و با اطمینان خاطر است که در این ارتباط درصددیم مراکز مجاز طب سنتی ایرانی را توسعه بدهیم تا مردم با اطمینان خاطر خدمات دریافت کنند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه عطاری‌ها زیرمجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند و در عمل ارتباط تشکیلاتی با وزارت بهداشت ندارند ولی ازآنجایی ‌که این مجموعه در حوزه سلامت دخالت دارد مورد توجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قراردارد.
خدادوست اضافه کرد: براساس دستور وزیر بهداشت یکی از شرایط کسب پروانه برای تاسیس عطاری گذراندن دوره آموزشی است تا بتوانند اطلاعات کافی برای عرضه و فروش گیاهان دارویی داشته باشند.
مدیرکل طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اقبال و باور مردم به استفاده از ظرفیت طب سنتی زیاد است و روزبه ‌روز زیاد تر می‌ شود.
وی بیان کرد: اقدامات سلبی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای برخورد با کسانی که بدون مجوز اقدام به آموزش و مداخله در طب سنتی می کنند، صورت می گیرد.
خدادوست افزود: در همه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور اداره مدیریت دفتر طب سنتی ایرانی ذیل معاونت درمان ایجاد شده است تا در بحث نظارتی به معاونت درمان کمک کنند.
وی اضافه کرد: در مهر ماه سال آینده در رشته کاردانی فرآورده‌های طبیعی و سنتی در سطح کشور دانشجو پذیرش می شود.
خدادوست گفت: هرچند سرعت ادغام در نظام سلامت قابل‌ توجه نیست ولی در ابعاد مختلف این ادغام بتدریج در دست اجراست و در این ارتباط سال گذشته مصوب شد 2 واحد درسی آموزش طب سنتی ایرانی برای همه افراد گروه پزشکی که به صورت بالینی آموزش می‌ بینند مانند رشته پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، پرستاری، مامایی، توانبخشی و تغذیه به واحدهای آموزشی آنان اضافه شود.
وی بیان کرد: کسانی که از سال گذشته وارد دانشگاه شده‌اند مکلف هستند این 2 واحد درسی را بگذرانند تا قابلیت‌ها و توانمندی‌ها طب سنتی ایرانی را بشناسند و بتوانند به صورت تلفیقی از آن استفاده کنند.
این مقام مسئول گفت: برنامه ضبط مجازی 2 واحد درس طب سنتی ایرانی در واحد مجازی کشور نهایی شده و از ترم بهمن دانشجویان هفت رشته یاد شده می‌ توانند به صورت مجازی 2 واحد را انتخاب کنند.
خدادوست بیان کرد: برای ادغام آموزه‌های طب سنتی در سیستم نظام شبکه بهداشت و درمان کشور از سال گذشته در 9 دانشگاه علوم پزشکی کشور به صورت آزمایشی و پایلوت این آموزه‌ها برای بهورزان خانه‌های بهداشت، کارشناسان و پزشکان مراکز بهداشتی و درمانی در این دانشگاه‌ها شروع‌ شده است.
مدیرکل طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بازنگری آئین‌ نامه تاسیس سلامتکده‌های طب سنتی یکی از کارهایی است که در حوزه درمان اتفاق افتاده است و با توجه به روان سازی شرایط تاسیس، پزشکان می توانند راحت‌ تر این مراکز را تاسیس کنند.
خدادوست بیان کرد: تعداد متخصصان طب سنتی ایرانی که بتوانند مسئولیت فنی سلامت کده ها را بر عهده بگیرند کم است و تعداد این مراکز در بخش خصوصی و دولتی در سطح کشور تنها 56 مرکز است.
وی یادآور شد: پس از یک دهه در حدود 200 متخصص طب سنتی ایرانی در سطح کشور تربیت‌ شده است که جوابگوی مردم نیست به همین دلیل از سال گذشته برای پزشکان عمومی دوره‌های کوتاه مدت تعریف شد که با گذراندن این دوره‌ها بتوانند کنار طب رایج از این ظرفیت نیز استفاده کنند.
خدادوست بیان کرد: همچنین دوره‌های کوتاه مدت برای داروسازهای عمومی نیز طراحی شد که بخشی از داروخانه خود را به عرضه فرآورده‌های طبیعی، سنتی، گیاهی و داروهای گیاهی بسته‌ بندی ‌شده و استاندار اختصاص دهند.
وی ادامه داد: دوره‌های کوتاه مدتی برای ماماها و پرستارها نیز تعریف شده که با گذراندن این دوره‌ها می ‌توانند از آن برای ارتقای سلامت، پیشگیری و مراقبت‌ از بیماران در کنار طب رایج استفاده کنند.
مدیرکل طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هشت دانشکده طب سنتی ایرانی در کشور فعال و در
17 دانشگاه علوم پزشکی ایران متخصصان طب سنتی ایرانی تربیت می‌ شوند.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.