به گزارش ایرنا، صید و صیادی در این روستاها نقشی مهم در حل بیکاری مردم داشته اما با این وجود از زیرساخت های لازم برای چرخاندن زندگانی خود و کسب رزق حلال از این شغل برخوردار نیستند.
صیادان این روستا بدلیل نبود اسکله و پناهگاه مناسب دربرابر حوادث ازجمله توفان و بارندگی و جزرو مدهای دریا ناچارند قایق های خود را در زمان رفتن به دریا با مشقات زیاد آماده کنند و چه بسا که دراین راه خطرات جانی و مالی آنان را بارها تهدید کرده است.
ساحل نشینان این روستا اظهار داشتند: باوجود اینکه عملیات اجرایی یک اسکله در دولت گذشته آغاز اما پس از مدتی متوقف و رها شد و توجه مسئولان برای تکمیل آن انتظار سالیان دور این روستا را محقق و برآورده خواهد کرد.
اهالی این منطقه سال‌های سال در این منطقه زندگی و از حرفه صیادی معیشت خود را می گذرانند و تنها راه حل مشکلشان را احداث اسکله دانسته و بر همه نیازها اولویت می دانند.
یکی از اهالی این روستا گفت: بهره مندنبودن از اسکله صیادی، مهم ترین و اولویت دار ترین مشکلات سالیان دور مردم ساحل نشین این منطقه است.
محمد تبادار افزود: خواسته بحق مردم این روستا بارها به اطلاع و گوش مقام ها و نمایندگان استان بوشهر رسیده اما پاسخ مناسبی نمی دهند و نمی دانیم این مشکل را در کشور چه کسی باید حل کند.
وی اظهارداشت: درحالیکه یک اسکله صیادی در گذشته با صرف هزینه های زیاد احداث و نیمه تمام رها شده دیگر امیدی به تکمیل آن نیست و تنها باید سنگ های بکار رفته در آن که ارزش ریالی زیادی دارد فروخته شود.
وی گفت: رهاشدن اسکله ازسویی باعث ازبین رفتن خور شده و شمار دیگری هم قایق و شناورهای خودرا فروخته اند و اگر تصمیمی برای خواسته های آنان گرفته نشود قطب صیادی استان بوشهر بتدریج نابود خواهد شد.
یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: نبود اسکله و خور مناسب در آن سبب شده تا روزانه صیادان زیادی در هنگام فعالیت دچار بیماری های متعدد شوند.
جابر ذعاب با بیان اینکه صیادان برای رفتن به دریا باید مشقات زیادی را متحمل شوند، افزود: صیادان در هنگام جزر باید بافشار و زحمات زیاد قایق های سنگین خود را به عمق مناسب دریا برسانند و در هنگام برگشت نیز باید ساعت ها پشت خور معطل مد بمانند.
وی اظهارداشت: درحالیکه دریاروی خود همراه با مخاطرات و حوادث ناگوار است در خور این روستا صیادان با گرفتاری هایی به مراتب بیشتر در دریا مواجه می شوند.
وی گفت: صیادانی از این روستا بارها دلیل نبود اسکله و پناهگاه در هنگام وقوع حوادث ازجمله توفان و بارندگی های سیل آسا دچار مخاطرات فراوان و یا با مهارت خاص و معجزه آسا از مرگ نجات یافتند.
دهیار روستای جزیره شمالی گفت: نبود موج شکن و اسکله یکی از مشکلات مهم دریانوردان و صیادان این روستا است.
سیاوش حائری با بیان اینکه بارها بدلیل باد شدید به قایق های صیادان این روستا خسارت وراد کرده است گفت: بر اثر این حوادث به ادوات و تجهیزات شمار زیادی از قایق های صیادان خسارت جدی وارد شده است.
وی اظهارداشت: صیادان در هنگام جزرو مد دریا برای انتقال قایق های خود به خشکی فشار مضاعفی متحمل می شوند که زیبنده و درخور آنان نیست.
حائری افزود: در حوادثی که تاکنون در این منطقه روی داده بارها صیادان بصورت معجزه آسا نجات یافته که به عنوان نمونه یکی از آنها در هنگام وقوع باد در قایق خود غرق و در عمق زیادی زیر آب رفته بود و با مهارت خاص و معجزه آسا از مرگ نجات یافت.
دهیار این روستا با ابراز گله مندی از متوقف شدن طرح احداث اسکله نیمه تمام صیادی این روستا که در زمان دولت گذشته اجرا شد، اظهارداشت: مکاتبات و پیگیری های مستمری برای فعال شدن این اسکله صورت گرفت اما نتیجه ای حاصل نشده است.
وی ادامه داد: این روستای ساحلی یکی از بازارهای اصلی عرضه ماهی در شمال استان بوشهر است و صید و صیادی اشتغال اصلی مردم است که علاوه بر شهرهای همجوار، محصول صیادان را به صورت عمده خریداری می کنند، تعداد زیادی از مردم دیگر استان های کشور نیز برای خرید ماهی تازه به این روستا می آیند.
وی افزود: عرضه مستقیم ماهی توسط صیادان این روستا موجب می شود تا هم قیمت ها کمتر باشد و سهم محصولات دریایی به صورت تازه در اختیار مشتری قرار گیرد.
حائری گفت: اشتغالزایی ازطریق حرفه صیادی در این روستا به حدی است که افرادی از دیگر مناطق نیز برای کار به این روستا مهاجرت می کنند.
دهیار روستای جزیره شمالی از مسئولان استان بوشهر خواست با درنظر گرفتن شاخص اشتغالزایی این روستا که بیشتر حرفه صیادی است به هر صورت ممکن در فراهم بسترهای لازم از جمله اسکله و موج شکن تلاش کنند.
رئیس شورای اسلامی روستای جزیره جنوبی گفت: مردم این دیار بارها نسبت به احداث یک اسکله مناسب برای صید وصیادی که تنها شغل آنان است پیگیری های فراوانی انجام دادند اما اقدامی تاهنوز صورت نگرفته است.
عبدالله ذعاب افزود: وضعیت خور و محل استقرار قایق و شناورهای صیادی این روستا ناامن و در هر حادثه ای نظیر توفان و بارندگی با مخاطرات زیادی روبرو می شوند.
وی با بیان اینکه در دولت گذشته یک اسکله بدون اصول فنی و مهندسی در جزیره احداث شده بود، گفت: تمامی ماسه های بکارگرفته دراین اسکله در خور پهن و قایق ها با مشکل جدی رفت و آمد روبرو شده اند.
رئیس شورای اسلامی جزیره جنوبی خواستار تکمیل این اسکله و موج شکن براساس اصول فنی شد.
رئیس اداره شیلات گناوه گفت: روستای ساحلی جزیره از روستاهای فعال در امر صید وصیادی در استان بوشهر است و نیاز مبرم به اسکله دارند.
مهدی ابراهیمی افزود: صیادان این روستا که از گذشته های دور از خور فعلی استفاده می کنند از گل و لای پر شده و کارآمدی ندارد و باید لایروبی شود.
وی در باره وضعیت اسکله نیمه تمام که بین 2 روستای جزیره جنوبی و شمالی واقع است، گفت: این اسکله که پیشرفت حدود 70 درصدی دارد و در زمان دولت دهم احداث شده متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی است و شیلات هیچ مالکیتی بر آن ندارد و پیگیری و مکاتبه برای تحویل آن به شیلات صورت گرفته است.
رئیس شیلات گناوه بیان کرد: تنها راه برون رفت مشکلات صیادان این منطقه تکمیل اسکله نیمه تمام و احداث بازوی برای پناهگاه قایق ها دارد.
وی گفت: سازمان شیلات پیگیری های فراوانی برای حل مشکل صیادان این منطقه انجام داده و باتوجه به سفر رئیس جمهوری به استان بوشهر پیشنهاد اعتبار برای اتمام اسکله داده است.
ابراهیمی یادآورشد: در این روستا 70 قایق صیادی وجود دارد و شناورهای صیادی موجود آن نیز بدلیل وضعیت نامناسب خور در گناوه حضور یافته اند.
بخشدار ریگ گفت: عمده ترین مطالبه مردم روستاهای جزیره شمالی و جنوبی باتوجه به اینکه مزیت آن صیادی است، تکمیل طرح نیمه تمام اسکله است که تاکنون مسئولان کشوری و استانی از این طرح بازدید و برآورد اعتبار نیز انجام تا پس از تخصیص اعتبار فعال شود.
مسعود شیرافکن افزود: یکی از دیگر مزیت و ظرفیت های این روستاها موضوع گردشگری است که کمک خوبی در زمینه اشتغالزایی مردم این منطقه می کند.
روستاهای جزیره جنوبی و شمالی بخش ریگ شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد و ساکنان آن شیعه و سنی هستند.
6043/6164
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.