به گزارش ایرنا، بارندگی ها مناسب پاییز امسال و طغیان رودخانه های فصلی بالادست در حوزه گناوه باعث شده تا در کنار خوشحالی اهالی این منطقه بویژه کشاورزان، خسارت هایی نیز براثر آلودگی های نفتی به طبیعت و سواحل نیلگون خلیج فارس وارد کند که همچنان تداوم دارد.
آخرین آلودگی نفتی دره های فصلی و ساحل این شهرستان در روزگذشته(جمعه) مشاهده شد که باعث نگرانی و نارضایتی مردم این شهرستان شد.
بدنبال اولین جاری شدن آب همراه با نفت در رودخانه فصلی چندین روستای در مسیر دره گپ این شهرستان و ورود به دریا بلافاصله مدیریت بحران شهرستان گناوه با حضور مسئولان نفت و گاز گچساران و مدیریت بحران استانداری بوشهر و مدیران استانی دستگاه های مربوطه تشکیل جلسه دادند.
در این جلسه مصوب شده بود باتوجه به پیش بینی بارندگی و احتمال آلودگی دوباره نفتی رودخانه های فصلی گناوه، واحد بهداشت، محیط زیست و ایمنی (اچ اس ای) شرکت نفت و گاز گچساران بصورت موقت در این شهرستان مستقر شود.
کنترل و جمع آوری آلودگی نفتی توسط شرکت نفت و گاز گچساران، پیگیری قضایی ادارات محیط زیست و بنادر و دریانوردی طبق شرح وظایف قانونی از دیگر مصوبه های این جلسه بود.
رئیس اچ اس ای شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نیز در این جلسه گفت: به محض گزارش آلودگی نفتی در دره های فصلی گناوه، نیروهای عملیات شامل 14 گروه با بیش از 107 نفر همه منطقه را در مجموع 57 بازدید انجام دادند و هیچگونه نشتی از خطوط لوله نفت و حوضچه ها رویت نشد.
شهرام قربانی افزود: دراین عملیات به رغم اینکه آتش سوزی در مخازن پترو امید آسیا به وقوع پیوسته بود، نیروهای عملیاتی وارد شدند و همه خطوط لوله نفتی در حوزه گلخاری و بینک بالادست رودخانه فصلی و گودال ها را در 48 ساعت گذشته که همراه با بارش باران بود بازدید و نشتی وجود نداشته است.
وی اضافه کرد: احتمال می رود نشتی نفت مربوط به تعمیرات قبلی در حوضچه ها باشد که بدلیل بارندگی ایجاد شده باشد اما نیروهای عملیاتی هیچگونه موردی رویت نکردند.
فعالان زیست محیطی گناوه ضمن ابراز گله مندی از تعلل در شناسایی منشا و مهار آلودگی های نفتی توسط شرکت های نفتی منطقه اظهارداشتند: باتوجه به تداوم لکه های نفتی پس از هر بارندگی که خسارت و زیان های جدی به طبیعت، زمین های کشاورزی و خلیج فارس وارد کرده، شرکت های نفتی منطقه باید در این زمینه چاره اندیشی و هرچه سریع تر منشا آن را شناسایی و جمع آوری کنند.
مسئول انجمن سبزاندیشان یاوران طبیعت گناوه گفت: به رغم اینکه تاکنون چندین بار آلایندگی های نفتی به دره های فصلی و سپس دریا سرازیرشده اما ادامه دارد و شرکت نفت برای شناسایی محل اصلی آن چاره اندیشی نمی کند.
غلامرضا نعمتی افزود: پیدا کردن منشا آلودگی ها کاری سخت و دشوار نیست و از مسئولان این شهرستان انتظار داریم که هرچه زودتر مسئولان شرکت های نفتی را به منطقه احضار و خواستار پاسخگویی آنان شوند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه با تایید جاری شدن مواد نفتی در دره های فصلی این شهرستان گفت: تاکنون چندین بار لکه های نفتی در دره های فصلی سرازیر و به محض اطلاع با مسئولان دستگاه های اجرایی و قضایی به همراه نمایندگان شرکت های نفتی منطقه در محل حاضر و صورت جلسه ای نیز از وضعیت بوجود آمده تنظیم و به مراجع قضایی ارایه شد.
محمد تولیده افزود: بخشی از لکه های نفتی به همراه آب ناشی از بارندگی و طغیان رودخانه های فصلی بالادست به ساحل سرازیر و بخش دیگری در دره های فصلی موجود است که باید هرچه زودتر جمع آوری شود.
وی اظهارداشت: در یک ماه اخیر 3 بار آلودگی نفتی براثر طغیان رودخانه های فصلی بالادست در این شهرستان جاری و به طبیعت و خلیج فارس آسیب های جدی وارد کرده است.
معاون امور عمرانی فرمانداری گناوه گفت: بارندگی های یک ماه اخیر باعث جاری شدن آب همراه با نفت در رودخانه فصلی این شهرستان شده که پس از اطلاع از این موضوع تاکنون ضمن حضور در محل آلودگی ها چندین جلسه دراین ارتباط تشکیل شده است.
حسام منصوری مطلق افزود: اما این نشست ها که با مسئولان حوزه نفتی برگزار شده تاکنون نتیجه ای در زمینه مدیریت و کنترل منشا آلودگی ها نداشته است.
وی اظهارداشت: باتوجه به خسارت هایی که آلودگی های نفتی در این منطقه ببار آورده دادستان عمومی و محیط زیست این شهرستان به عنوان مدعی العموم ورود کرده اند.
منصوری مطلق با بیان اینکه منشا آلودگی ها حوضچه های پسماند نفتی در حوزه چاه های نفتی گلخاری هستند و باید امحا شود، گفت: شرکت نفت تنها اقدام به زدن دیواره و بند در حوضچه ها کرده که این روش به هیچ وجه کارساز نیست و بمحض بارندگی های شدید و طغیان آب های بالادست مجدد به دره های فصلی و خلیج فارس سرازیر می شود.
معاون امورعمرانی فرمانداری گناوه اظهارداشت: دراین شهرستان با وجود اینکه بخشی مهم از خطوط لوله نفتی جنوب کشور در شهرستان گناوه مستقر است اما از نبود دفتر نمایندگی مستقل شرکت نفت محروم است و تا زمانی که دایرنشده امکان حل چنین مشکلاتی از راه دور میسر نخواهد بود.
شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر علاوه بر همجواری با تاسیسات و شرکت های نفتی، درمسیر اصلی و شاهرگ خطوط لوله های انتقال نفت خام در بستر دریا به پایانه نفتی جزیره خارگ قرار دارد اما فاقد دفتر نمایندگی مستقل شرکت نفت است.
6043/6164
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.