به گزارش ایرنا، گردآورنده و تنظیم کننده این کتاب در این آئین گفت: منوچهر آتشی مقاله های مختلفی در موضوع های مختلف جغرافیا، تاریخ، موسیقی و هنر داشته که درکتاب 'مقاله ها و نقدهای ادبی آتشی' بیشتر به مقاله های ادبی این شاعر معاصر توجه شده است.
محسن موسوی میرکلایی افزود: منوچهر آتشی فارغ از مقاله های پراکنده ای که در مطبوعات داشته سه دوره مقاله نویسی متمرکز داشته که در سه مجله تماشا، عصر پنجشنبه و کارنامه به چاپ رسیده است.
وی اظهار داشت: در مجله تماشا تمرکز آتشی بیشتر بر معرفی شاعران جوان و کتاب شاعران پیشکسوت، در مجله عصر پنجشنبه بیشتر مقاله ها در حوزه شعر و شاعری ودر مجله کارنامه به معرفی برخی از شاعران پرداخته است.
موسوی میرکلایی بیان کرد: کتاب مقاله ها و نقدهای ادبی منوچهر آتشی حاوی سه بخش شعر و شاعری، نیما و همسایگان شعر معاصر از نگاه آتشی و داستان و نمایش نویسی است.
وی گفت: منوچهرآتشی بعدهای ناشناخته زیادی دارد که این نشان از جای کار فراوان در عرصه فعالیتهای این شاعر معاصر از سوی افراد متخصص و دلسوز است.
موسوی میرکلایی ادامه داد: این کتاب با همت موسسه نشر افراز منتشر و کار تمرکز بر جمع آوری منابع آن در حدود یکسال زمان برد.
'به تنهایی برمی‌گردم' و 'جزیره نشین' بعنوان مجموعه شعر از دیگر آثار محسن موسوی میرکلایی است.
یک نویسنده و پژوهشگر بوشهری گفت: شعر آتشی از خود آتشی معروف تر بود تا جایی که پس از چاپ اشعارش وی به مشهورترین شاعر حوزه فرهنگی جنوب کشور(بدون احتساب استان فارس) معرفی شد.
سید قاسم یاحسینی افزود: بومی گرایی در شعر از المان های اصلی شعر آتشی به حساب می آید.
وی اظهار داشت: آتشی به عنوان نیمای جنوب با صدایی متفاوت در نخستین کتاب خود فضای جنوب را روایت می کند.
منوچهر آتشی در دوم مهرماه سال 1310 در روستای دهرود بوشکان از توابع شهرستان دشتستان چشم به جهان گشود.
آتشی در سال 1333 آموزگار و در شهر بوشهر و اطراف آن به تدریس پرداخت وی در سال 1339 وارد دانشسرای عالی تهران شد و با اخذ مدرک لیسانس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دبیرستان های قزوین مشغول تدریس شد.
آتشی در پایان سال های دبیری به عنوان ویراستار در انتشارات سازمان رادیو و تلویزیون به کار پرداخت و در سال 1359 بازنشسته و به بوشهر بازگشت.
آتشی از سال 1333 انتشار شعرهایش را شروع و در فاصله چند سال توانست در شمار شاعران مطرح معاصر درآید.
نخستین مجموعه شعر او با عنوان 'آهنگ دیگر ' در سال 1339 در تهران چاپ شد، 2 مجموعه دیگر با نام های 'آواز خاک' و 'دیدار در فلق' نیز از این شاعر بلند آوازه معاصر منتشر شده است.
آتشی در دهه های 40 تا 60 به سبک نیمایی شعر می سرود و در 2 دهه آخر عمر خود به شعر سپید روی آورد.
این شاعر جنوبی در سال 1384 در مراسم چهره های ماندگار که توسط سازمان صداوسیما برگزار می شد به عنوان چهره ماندگار ادبیات کشور معرفی و چند روز پس از آن، در 29 آبان 1384 در سن 74 سالگی بر اثر ایست قلبی در بیمارستان سینا تهران درگذشت.
7212/6047/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.