به گزارش ایرنا، عبدالمحمد خواجه‌ ئیان روز دوشنبه به مناسبت هفته اطلاع ‌رسانی ایدز افزود:‌ اچ‌ آی‌ وی بیماری عفونی قابل‌ کنترل است که در صورت تشخیص و درمان بموقع، هم فرد می‌ تواند طول عمر طبیعی داشته باشد و هم امکان انتقال بیماری به دیگران به حداقل ممکن می‌ رسد.
وی بیان کرد: بر اساس آمارهای گزارش‌ شده در استان بوشهر از سال 1372 تا آذرماه سال جاری، به صورت سرجمع 543 نفر آلوده به اچ آی وی شناسایی ‌شده ‌اند که 85 درصد مرد و 15 درصد زن هستند.
خواجه ‌ئیان با بیان اینکه به ‌صورت تخمینی حدود 60 ‌هزار نفر در کشور مبتلا به عفونت ایدز هستند که اکنون کمتر از نیمی از آنها شناسایی‌ شده‌اند افزود: تاکنون 242 نفر وارد فاز پیشرفته‌ بیماری و 175 نفر نیز فوت‌ شده‌اند.
وی گفت: بررسی موارد نشان می‌دهد که عمده‌ترین راه‌های انتقال آلودگی ایدز در استان بوشهر 76 درصد از طریق اعتیاد تزریقی، 15 درصد روابط جنسی محافظت نشده و 2 درصد انتقال از مادر آلوده به کودک و مابقی سایر موارد است.
رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر با تاکید بر انجام آزمایش و اطلاع از وضعیت آلودگی خودمان اظهار کرد: تست تشخیص سریع اچ آی وی در کمتر از 20 دقیقه تنها با یک قطره خون از انگشت دست انجام می‌ شود و به فرد این امکان را می‌دهد تا از وضعیت سلامتی خودآگاهی پیدا کند.
وی گفت: کیت‌های تست تشخیص سریع اچ آی وی در همه شهرستان‌های استان در اختیار همه مراکز خدمات جامع و پایگاه‌های سلامت قرار دارد و این امکان را به افراد می ‌دهد تا در کمترین فاصله مکانی و در اسرع وقت بتوانند مورد آزمایش قرار گیرند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درمان سریع را رکن اصلی پیشگیری از انتقال و گسترش آلودگی به اچ آی وی دانست و بیان کرد: هدف اصلی از شناسایی بیماران اتصال آنان به چرخه‌ مراقبت و درمان در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری است که به ازای هر 1درصد افزایش درمان می‌توان 1 درصد بروز اچ آی وی را کم کرد.
خواجه‌ ئیان گفت: در استان بوشهر چهار مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، کنگان و عسلویه وجود دارد که فعالیت‌های این مراکز در زمینه‌های آموزش، مشاوره، انجام تست اچ آی وی، مراقبت و درمان و پیگیری‌های درمانی بیماران زیر نظر متخصص بیماری‌های عفونی و تیم آموزشی مجرب است.
6043/6047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.