به گزارش ایرنا، مجید خورشیدی روز پنجشنبه در آئین غبارروبی گلزار شهدای بوشهر به مناسبت هفت آذر روز نیروی دریایی ارتش افزود: با توجه به عملیات های متعدد دوران هشت سال دفاع مقدس، ثبت هنری همه رخدادهای این دوران برای حفظ و انتقال این حماسه آفرینی ها به آیندگان ضروری است.
وی بیان کرد: به طور یقین هرآنچه در مورد حماسه آفرینی ها و رشادت های جوانان این آب و خاک در دوران دفاع مقدس لازم است، گفته نشده است.
خورشیدی درباره عملیات مروارید در هفتم آذر گفت: در تاریخ جنگ های مدرن و کلاسیک، درهم شکستن توان نظامی دشمن یک آرزو است که دریادلان نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی نیروی هوایی توانستند توان عملیاتی و رزمی نیروی دریایی دشمن را درهم بشکنند.
وی اضافه کرد: با همت و توانمندی دریادلان نیروی دریایی ارتش بخش قابل توجهی از توان نظامی و رزمی نیروی دریایی عراق درهم شکسته شد و عقبه دشمن هیچگاه بازآفرینی نشد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: اگر این رشادت ها ثبت هنری نشود نسل آینده از حماسه آفرینی جوانان این سرزمین بی اطلاع می مانند.
وی یادآور شد: اینکه تاکنون خاطره رشادت هفت آذرو عملیات مروارید در قالب یک فیلم فاخر هنری تاکنون ساخته نشده تا نسل های آینده از این حماسه ها باخبر شوند، باعث تاسف است.
خورشیدی تاکید کرد: ثبت وقایع و تاریخ دوران هشت سال دفاع مقدس از ضرورت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد و به این وسیله آیندگان این سرزمین به خاطر خلق این حماسه ها به خود می بالند.
فرمانده پایگاه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: از شروع جنگ تحمیلی، نیروی دریایی ارتش با تشکیل گروه رزمی 421 هدایت همه عملیات های دریایی را برعهده گرفت طوریکه در مرزهای آبی کشور کسی بدون اجازه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی حق تردد نداشت و اقتدار و سیادت نیروی دریایی از همان روزهای اول تثبیت شد.
امیر دریادار دوم بابک امینی در باره عملیات مروارید و ناوچه پیکان گفت: سکوهای نفتی البکر و الامیه به عنوان دژی محکم برای نیروی دریای رژیم بعث صدام بود که از این راه کشتی های تجاری و نفتکش ایران را مورد حمله قرار می دادند که در این شرایط تصمیم گرفته شد این سکوها درهم شکسته شود.
وی اظهار داشت: دشمن بعثی با بسیج کامل نیروی دریای و هوایی خود از پایانه های صدور نفت البکر والامیه مراقبت می کرد در این شرایط سپید جامگان نیروی دریایی در ششم آذر 1359 به این سکوها تاختند و با همکاری تیزپروازان نیروی هوایی ارتش، ضمن وارد آوردن ضربه های کوبنده بر پیکره نیروی دریایی و هوایی دشمن، بیش از دو سوم این پایانه ها را منهدم کردند و پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران را بر مرتفع ترین دکل این پایانه ها به اهتزاز در آوردند.
امینی گفت: پایانه های نفتی البکر و الامیه از بزرگترین مراکز صادرات نفت است که در شمال خلیج فارس در دهانه خور عبدالله نزدیک جزیره بوبیان کویت قرار گرفته و از شاهرگ های حیاتی اقتصادی رژیم بعثی صدام از طریق دریا به حساب می آمد.
وی اظهار داشت: در این نبرد دریایی سخت، 2 فروند ناوچه موشک انداز از نوع «اوزا» و 13 فروند از هواپیماهای جنگنده دشمن در قعر آب های خلیج فارس غرق شد و علاوه براین نیز تعدادی از تکاوران دریایی رژیم بعث صدام کشته و تعدادی نیز به اسارت در آمدند.
امینی یادآور شد: دشمن بعثی برای جبران این شکست ها در شب هفتم آذر 1359، با اعزام تعدادی شناور جنگی از طریق بندر نظامی «ام القصر» در خور عبدالله، سعی در باز پس گیری پایانه ها کرد که در این مصاف، یک فروند از شناورهای آنها غرق و 2 فروند صدمه دیده و بقیه از صحنه عملیات گریخته و به ام القصر بازگشتند.
وی گفت: در سپیده دم هفتم آذر 1359، دشمن با تمام قوا از هوا و دریا با برخورداری از پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی کشورهای منطقه و آواکس ها و ماهواره های کشورهای استکباری و یاری گرفتن از تأسیسات نظامی ساحلی کشورهای نزدیک صحنه عملیات، بار دیگر در صدد باز پس گیری این پایانه ها برآمد اما در یک مصاف نابرابر ناوچه پیکان به تنهایی توانست تعداد دیگری از کشتی ها و هواپیماهای آنها را از صحنه عملیات خارج کند.
وی افزود: سرانجام پس از ساعت ها نبرد بی امان، در حالی که دلاورمردان آخرین گلوله های خود را به سوی دشمن نشانه می رفتند، ناوچه پیکان مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و با پرسنل شجاع خود در شمال خلیج فارس در دل آبهای گرم و نیلگون آن جای گرفت و صفحه زرین دیگری بر تاریخ نبردهای دریایی کشور افزوده شد.
وی انهدام بزرگترین پایانه های صادراتی نفت منطقه و از کار انداختن بیش از 50 درصد توان رزمی نیروی دریایی صدام، محاصره دریایی و قطع خطهای ارتباطی دشمن، برقراری خطوط ارتباطی کشورمان، برقراری سیادت جمهوری اسلامی روی خلیج فارس و تنگه هرمز و اثبات توانمندی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به دنیا را از جمله دستاوردهای عملیات مروارید عنوان کرد.
وی یادآور شد: پس از عملیات مروارید رژیم بعث با حمله های مکرر به جزیره خارگ درصدد جبران شکست سنگین خود بود ولی با دلیرمردی های مردان نیروی دریایی یک روز هم صادرات نفت ایران قطع نشد.
وی گفت: نیروی دریایی راهبردی ارتش در طول دفاع مقدس 268 شهید تقدیم نظام و انقلاب کرد.
6043/6047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.