به گزارش ایرنا، ارغوان مهدی زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: مراسم داوری شورای جهانی صنایع دستی (WCC) به منظور ارزیابی آثار هنری و محصولات با کیفیت و مرغوب صنایع دستی هر 2 سال یک بار برگزار می ‌شود و در این مراسم آثاری که مبین هویت فرهنگی و ملی کشورها و دارای خلاقیت در طرح، روش تولید و استفاده از مواد اولیه طبیعی در خلق اثر باشد، موفق به دریافت گواهینامه جهانی می‌ شود.
وی بیان کرد: پس از اعلام نتایج داوری شورای جهانی صنایع دستی، 'لطیفه عبدالهی' دررشته 'خوس دوزی' و 'جان افروز کاویانی' در رشته 'رند بافی' موفق به کسب مهر اصالت صنایع دستی یونسکو شدند.
مهدی زاده با بیان اینکه آثار خلق شده ریشه در فرهنگ، قومیت و اصالت یک سرزمین دارد، بیان کرد: خوس دوزی از جمله رشته هایی است که خاستگاه آن درجنوب استان بوشهر و در شهرستان کنگان و عسلویه است و می توان ظرافت و زیبایی را در این اثر هنرمندانه دید.
وی افزود: رشته رند بافی نیز یکی از شاخه های بافته های داری در استان بوشهر است که با توجه به حضور اقوام قشقایی در مناطق مختلف بوشهر بافته می شود و روح و اصالت این قوم با پیوند مردم جنوب در این اثر هویداست.
مهدی زاده بیان کرد: برای نخستین بار 2 بانوی استان بوشهر صنایع دستی این استان را در جهان به گونه ای دیگر معرفی کرده اند ‌و این آثار در شورای جهانی صنایع دستی به نام بوشهر ثبت شده است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: این استان ظرفیت بالایی در نیروی انسانی و خلاقیت و اصالت صنایع دستی و پیوند تنگاتنگی با فرهنگ و طبیعت منطقه برقرار کرده است و همه این ها وصله های جداناشدنی از مردم آن هستند.
وی یادآور شد: امروز صنایع دستی استان بوشهر جایگاه جهانی خود را به دست آورده است و در آینده نیز این مهم بیشتر در جهان معرفی می شود وانتظار است با توجه به کسب این افتخارگامی مهم و موثر در تولید وتوسعه اشتغال و معرفی ظرفیت های بومی برای توسعه صنایع دستی برداشته شود.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.