به گزارش ایرنا، فرهاد قلی نژاد روز یکشنبه دربازدید و نشست با رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر افزود: همچنین زیستگاه برخی ازگونه های منحصر به فرد دلفین و لاک پشت درحال انقراض نیز در این استان است که برنامه حفاظت از این گونه ها بجد دنبال می شود.
وی یادآورشد: جنگل های مانگرو (حرا) از دیگر قابلیت های زیست محیطی استان بوشهر است که برنامه برای ثبت آنها در فهرست میراث های طبیعی مشترک بشریت در سازمان آموزش فرهنگی یونسکو در دستور کار است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: برنامه حفاظتی جنگل های مانگرو بعنوان آخرین میراث های طبیعی جنگلی کشور باید تدوین و اجرایی شود.
قلی نژاد ادامه داد: هم اینک برخی از محدوده جنگل های حرا در مناطق حفاظت شده استان بوشهر قرار ندارد که باید برای جلوگیری از تخریب سطح مناطق حفاظت شده استان افزایش یابد.
وی افزود: سطح مناطق حفاظت شده استان بوشهر حدود هفت درصد مساحت این استان است که با برنامه ریزی این میزان به 10 درصد که میانگین استاندارد کشوری است افزایش خواهد یافت .
این مقام مسوول اظهارداشت: استان بوشهر ظرفیت های جدیدی برای قرار گرفتن در زمره مناطق حفاظت شده دارد که پس از استعدادیابی این مناطق رایزنی برای ثبت بعنوان اثر طبیعی ملی پیشنهاد خواهد شد.
مدیرکل حفاطت محیط زیست استان بوشهر گفت:باتوجه به روند شتابان توسعه صنعت در این استان بانگاه توسعه پایدار باید تعادل بخشی مناسبی بین توسعه و محیط زیست برقرار شود.
وی افزود:حفاظت از محیط زیست به معنای جلوگیری از توسعه نیست بلکه این مهم باید به گونه ای باشد که افزون بر بهره مندی مردم از مواهب محیط پیرامونی اصول اکولوژیک و حفاظت از منطقه نیز بخوبی دیده شود.
قلی نژاد بیان کرد: توسعه اقتصادی یکی از نیازهای استان بوشهر است که محیط زیست مخالف این امر نیست و خود را موظف به همگامی با توسعه می داند.
وی اظهارداشت: توسعه باید همواره با در نظر گرفتن کاهش اثرات زیان بار بر محیط زیست باشد و در واگذاری مجوزهای استقرار و جانمایی واحدهای صنعتی باید فعالیت های این حوزه با کمترین و حتی حذف اعمال ضرر و زیان به محیط زیست همراه شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: محیط زیست بدنبال ایجاد مانع فراروی توسعه و اشتغال نیست بلکه هدف این سازمان رعایت الزامات توسعه صنعتی مانند الزامات کنترلی است تا مردم گرفتار آلودگی نشوند.
قلی نژاد ادامه داد:در برخی مناطق ویژه صنعتی شهرستان های استان بوشهر نگران آلودگی ها هستیم که در این راستا با همکاری مسئولان ارشد استان کارگروه های ذیربط برای حفاظت و بهسازی محیط زیست فعال خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهرگفت:پنج ایستگاه سنجش آلودگی مربوط به این اداره کل فعال است و هشت ایستگاه سنجش بخش خصوصی نیز در این زمینه فعالیت دارد.
وی گفت:ایستگاه عسلویه علاوه بر سنجش لحظه ای گرد و غبار ،سنجش برخی از گازها مانند گازهای گوگرد و نیترات را نیز انجام می دهد.
این مقام مسوول افزود: باید با فعال کردن آزمایشگاه های منطقه ای پایش زیست محیطی استان را بروزتر و علمی تر کنیم تا از این طریق به یک منبع رسمی برای اعلام آلودگی نقاط آلوده تبدیل شود.
قلی نژاد یادآورشد: تعداد زیادی از صنایع استان بویژه در عسلویه و کنگان مجهز به سیستم برخط و لحظه ای هستند.
وی در ارتباط با مهار آلودگی دریا نیز گفت: فاضلاب برخی مناطق شهری و روستاهای استان بوشهر به دریا می ریزد که در این ارتباط مدیریت پساب های فاضلاب و سایت های صنعتی باید بصورت جدی تری پیگیری شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت:روانه شدن فاضلاب به دریا بخصوص فاضلاب های صنعتی خسارت های زیان بار زیست محیطی به همراه دارد .
قلی نژاد ادامه داد: در این ارتباط باید کارگروه حفاظت از تالاب ها به ریاست استاندار بوشهر فعال و کارگره مدیریت پسماند نیز بجد در دستور کار قرار می گیرد.
وی یادآورشد: باتوجه به الزام قانونی اختصاص یک درصد بودجه دستگاه های دولتی به مدیریت سبز در این زمینه هرچند اقدام های خوبی انجام شده اما کافی نیست.
قلی نژاد بااشاره به ضرورت جنگل کاری و توسعه پوشش گیاهی یادآورشد:طبیعت استان بوشهر بسیار غنی است و از استان های کم نظیر در حوزه تنوع زیستی، اقلیم کوهستانی ، چلگه ای و دشتی برخوردار است.
وی افزود: استان بوشهر بدلیل برخورداری از طولانی ترین مرز دریایی با خلیج فارس با تنوع گونه های دریایی رسالت ما را برای حفاظت از این تنوع زیستی سنگین تر کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: همچنین استان بوشهر دارای درختان کهنسال در گونه هایی مانند انجیر معابد و سایر گونه های گرمسیری ظرفیت های زیادی دارد .
قلی نژاد اظهارداشت: برخی از این گونه ها شناسنامه تاریخی طبیعی استان بوشهر هستند که ثبت آنها بعنوان آثار طبیعی ملی در دستورکار قرار می گیرد.
وی گفت: کوه نمک بعنوان یکی از 2 اثر طبیعی ملی استان بوشهر وضعیت مطلوبی ندارد و باید از طریق مدیریت گردشگری نگرانی مردم برای حفظ این اثر برطرف شود.
قلی نژاد اظهارداشت: مدیریت گردشگری و استقرار ایستگاه محیط بانی در منطقه یکی از راهکارها برای حفظ این اثر است.
وی گفت: وجود 58 انجمن مرتبط با محیط زیست در استان بوشهر که 26 انجمن ثبت تشکل های زیست محیطی هستند قابلیت مهمی برای جلب مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست است.
قلی نژاد بااشاره به اینکه وضعیت پسماند استان بوشهر مطلوب نیست گفت:پسماند ارتباط مستقیمی با حفظ محیط زیست و سلامتی مردم دارد که این اداره کل نسبت به جمع آوری و امحا بهداشتی آن حساسیت دارد.
وی رسانه را ابزاری مهم برای رشد و تعالی جامعه دانست و افزود: با کارکرد رسانه ها امروز مردم بخوبی در حوزه محیط زیست مطالبه گر شده اند و در برخی موارد از دل مطالبات آنها کلید و راه حل های مناسبی برای یک سری مسائل حوزه محیط زیست پیدا می شود.
وی تاکید کرد: هر شهروند ایرانی می تواند یک محیط بان باشد زیرا در بسیاری از موارد دانش سنتی مردم در حوزه محیط زیست به مراتب بالاتر از ظرفیت های علمی است.
قلی نژاد تصریح کرد: در بین جوامع محلی کشور دانش سنتی ارزشمندی در حوزه محیط زیست وجود دارد که می تواند بخوبی در حفظ و حراست از محیط زیست مشارکت داده شود.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر نیز گفت: توجه به محیط زیست و مسایل مربوط به آن همواره برای رسانه و افکار عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است .
اکبر اقبال مجرد افزود: به همین منظورقوانینی برای توجه رسانه به محیط زیست وضع شده و با تربیت خبرنگاران تخصصی به ظرفیت ها و چالش های مرتبط با مسایل زیست محیطی پرداخته می شود.
وی یادآورشد: استقرار صنایع عظیم پالایشگاهی و پتروشیمی در پارس جنوبی و کم توجهی به ارزیابی های زیست محیطی مشکلات جدی برای محیط پیرامونی و مردم میزبان صنعت ایجاد کرده است.
اقبال مجرد با اشاره به اینکه توسعه بدون توجه به حفظ محیط زیست پایدار نیست اظهارداشت:بدیهی
ترین تاثیر گذاران بر آموزش و تنویر افکار عمومی در نگهداری از محیط زیست، رسانه ها هستند که در کنار سمن ها و تشکل های مردمی حساسیت این مهم در برنامه ریزی مسوولان را برای توجه به مسایل زیست محیطی افزون خواهد کرد.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر گفت: رسانه یکی از مهمترین راهبردها و استراتژی ها در امر حفاظت از محیط زیست، فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرهنگ نگهداری از محیط زیست و مطالبه گری مردمی
ایفای نقش می کند.
7212/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.