عبدالمحمد خواجه ئیان روز پنجشنبه به مناسبت هفته سلامت بانوان ایرانی در گفت وگو با ایرنا افزود: کم تحرکی منجر به بروز بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و ایجاد مشکلات روانی، اجتماعی، اسکلتی، عضلانی و ناباروری در بین زنان می شود.
وی بیان کرد: بیماری ها و خطراتی که بانوان در معرض آن هستند تا حدودی با مردان متفاوت است و آنچه دراین جمعیت سبب به خطر افتادن سلامت آنان می شود با آنچه در مردان عمر را به هدر می دهد متفاوت است.
خواجه ئیان اضافه کرد: چنانچه بیشتر بیماری های مزمن بانوان بموقع شناسایی و بدرستی کنترل شود میزان آسیب زایی آنها به صورت محسوسی کاهش می یابد.
وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت سلامت بانوان تامین نیازهای سلامت این قشر از جمعیت از اولویت های سیستم بهداشتی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: منظور از سلامت بانوان دستیابی آنان به بالاترین سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی است که رسیدن به این امر خود نیازمند دسترسی به اطلاعات، مراقبت ها و خدمات بهداشتی، درمانی کیفی و متناسب با دروه های زندگی مختلف آنان است.
وی افزود: به منظور اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه اعم از مدیران سلامت و جامعه زنان در زمینه اولویت های سلامت این قشر از جمعیت 24تا 30 مهرماه با عنوان هفته ملی سلامت بانوان نام گذاری شده است.
خواجه ئیان اضافه کرد: شعار امسال هفته ملی سلامت بانوان 'حرکت برای سلامت زنان' با تاکید بر نقش تحرک و فعالیت بدنی و لزوم برنامه ریزی برای بهبود زندگی آنان توسط مسئولان است.
وی یادآور شد: فرهنگ سازی برای ایجاد تحرک، فعالیت بدنی و تبدیل آن به عادت در زندگی روزمره برای پیشگیری از بیماری های ناتوان کننده زنان و مرگ و میر زودرس از اولویت های بهداشت و درمان است.
خواجه ئیان گفت: در برنامه های مراقبتی بانوان از نظر تن سنجی، سلامت باروری و یائسگی، تشخیص زودهنگام بیماری های قلبی، عروقی، دیابت، پوکی استخوان، اندازه گیری فشار خون، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان دهانه رحم، پستان و انجام آزمایش های چربی و قند خون رایگان توسط مراقب سلامت و ماما مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: پس از انجام ارزیابی ها درصورت نیاز فرد به پزشک ارجاع داده می شود و در صورت صلاح دید پزشک برای انجام مشاوره فرد را به کارشناس تغذیه و سلامت روان ارجاع می دهد.
خواجه ئیان افزود: بانوان و همه افراد در هر گروه سنی اعم از کودک، نوجوان، جوان، میان سال و سالمند با کارت ملی می توانند با مراجعه به پایگاه سلامت و خانه بهداشت محل سکونت خود پرونده سلامت الکترونیکی تشکیل و از این خدمات بهره مند می شوند.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.