در ادامه این جوابیه آمده است: مطلب منتشر شده در پایگاه خبری خلیج فارس با عنوان ((شاخص‌های نا امیدکننده)) که به ظاهر کوشیده است با ارائه آمار ، ارقام و مستندات، آموزش و پرورش استان را به چالش بکشد حاوی نکات و مواردی مغشوش و نادرست می باشد به شرح ذیل:
1- تاکنون توسط وزارت آموزش و پرورش نه در شهریور ماه امسال (آن گونه که نویسنده محترم گزارش عنوان نموده اند) و نه در سال‌های اخیر، جداول و آماری که بیانگر جایگاه استان‌های مختلف در شاخص های آموزشی و مقایسه استان ها با یکدیگر باشد منتشر نشده است؛نگارنده محترم در حالی از جداول رتبه بندی دروس متوسطه و پیش دانشگاهی در سال تحصیلی97_96 سخن رانده و با ذوق زدگی جداولی را مبنای تحلیل خود قرار داده و منتشر کرده که مربوط به سال 94_93 میباشد و در آن نیز تعداد محدودی از دروس پایه های هفتم و هشتم آورده شده که معلوم نیست مبنای این آمارها چیست و تا چه اندازه دارای اصالت می باشد.
2- میانگین نمرات دانش آموزان در دروس هدف پایه ها و رشته های مختلف به خصوص دروس نهایی در کل کشور پایین است و فاصله بالاترین تا پایین‌ترین استان یک تا دو نمره بیشتر نیست.
3- در گزارش مربوط اشاره شده که 5 درس از 12 درس پیش دانشگاهی، استان نمره زیر 10 دارد در حالی که استان بوشهر چهار درس در خرداد 97 میانگین زیر 10 داشته که میانگین کشوری سه درس از این چهار درس زیر 10 می باشد به عبارتی میانگین کشور نیز در این 3 درس زیر 10 می باشد. علاوه بر این، استان بوشهر در دو درس با میانگین زیر نمره 10 در سال 97 رشد داشته است (فیزیک تجربی و حساب دیفرانسیل) در حالی که میانگین کشور فقط در یکی از این دو درس نشان دهنده رشد می باشد.
4- در سال تحصیلی 97_96 در مقایسه با سال تحصیلی 96_95 در مجموع استان بوشهر 48 صدم نمره رشد میانگین داشته است و این رشد میانگین از رشد میانگین کشوری بالاتر است.
5- سال 97 در مقایسه با سال 96 استان بوشهر در امتحانات نهایی پیش دانشگاهی در بخش مدارس دولتی در مقایسه با سایر استان ها 2 رتبه و در بخش مدارس غیردولتی 4 رتبه ارتقا داشته است.
6- طی دو سال تحصیلی یعنی95_94و96_95میانگین نمرات کتبی نهایی دانش آموزان استان در پایه سوم متوسطه به میزان یک نمره افزایش یافته که در مقایسه با رشد میانگین کشور رشد بیشتر و نزدیک به دو برابری بوده است و این استان جزء 7 استان برتر در میزان رشد میانگین بوده و از سوی وزارت آموزش و پرورش مورد تقدیر قرار گرفته است.
7- بر حسب آمار ارائه شده توسط نویسنده محترم، میانگین نمرات دانش آموزان پیش دانشگاهی در دروس مختلف با احتساب بزرگسالان است و چنانچه میانگین مدارس دولتی مورد نظر باشد میانگین بالاتری را نشان میدهد.
8- استان بوشهر از مجموع 12 درس دوره پیش دانشگاهی که امتحان نهایی دارند در 10 درس آن دارای رشد بوده است در حالی که میانگین کشور 9 درس می باشد و در 6 درس رشد میانگین استان از رشد میانگین کشوری بالاتر بوده است.
9- ارتقای جایگاه استان بوشهر در کنکور سراسری هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی برای همگان واضح و روشن است نگاهی به آمارهای منتشره در گزیده های آماری سازمان سنجش آموزش کشور از سال 92 تا سال 96 که به پیوست می باشد نشان می‌دهد استان بوشهر از جایگاه بیستم کشور به جایگاه شانزدهم ارتقا یافته است؛ جداول 33 ردیفی پیوست مشتمل بر 31 استان داخل کشور و یک استان (خارج از کشور) فرض شده است و یک ردیف به میانگین کشور اختصاص داده شده است؛ در صورت حذف ردیف میانگین کل کشور در سال 92 استان بوشهر در ردیف 20 و در سال 96 در ردیف 16 قرار می گیرد و در مورد سال 97 نیز تاکنون آماری رسمی از سوی سازمان سنجش منتشر نشده و به محض انتشار و مشخص شدن وضعیت استان اطلاع‌رسانی خواهد شد.
10- در سال‌های اخیر علاوه بر آمارهای کمی، از نظر میانگین نمره کل داوطلبین نیز استان بوشهر شاهد ارتقای جایگاه بوده است؛ افزایش رتبه های زیر 1000 طی سال های اخیر نیز شاهدی دیگر بر مدعای این اداره کل می باشد تا جایی که تعداد افراد دارای رتبه زیر 1000 از 110 نفر در سال 94 به تعداد 211 نفر در سال 97 رسیده است نویسنده محترم می توانست قدری به خود زحمت دهد و آمارهای رسمی سازمان سنجش را نیز ملاحظه نماید.
11- نویسنده محترم سخن از تبلیغات و ادعا توسط مسئولان آموزش و پرورش داشته است در حالی که وجود واقعیت های عینی و مستند در زمینه ارتقای رتبه استان در کنکور سراسری و میانگین نمرات نهایی، مسئولان را بی نیاز از ادعای صرف و هیاهو و تبلیغات می‌نماید.
12- بخشی از موفقیت های به دست آمده، مدیون اجرای طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان است که طی سال‌های 94-95 و 96_95 با همت مسئولان و همکاری و مشارکت دهیاریها و شوراهای اسلامی روستاهای استان انجام گرفت و چنانچه اجرای طرح مذکور بنا به عللی متوقف نمی شد امروز شاهد پیشرفت های بیشتری در شاخص‌های مختلف بودیم.
13- نویسنده محترم از وجود دانشگاه های متعدد در رشته های مهندسی در استان سخن گفته و آن را موجب تراکم فارغ التحصیلان فاقد کیفیت و توانایی دانسته که این مطلب نیز به دور از واقعیت است اینکه دانشگاه‌ها چه فارغ التحصیلانی به جامعه عرضه می‌کنند خارج از بحث ماست لیکن مقایسه اجمالی میان تعداد دانشگاههای استان بوشهر و سایر استان ها نشان دهنده کمبود دانشگاه در استان می باشد.
14- نویسنده محترم، آمارهایی از میانگین نمرات برخی دروس پایه های هفتم و هشتم ارائه داده است که اولاً منبع این آمارها به طور مستند مشخص نیست زیرا وزارت آموزش و پرورش تاکنون این آمارها را به این شکل منتشر ننموده و به استان‌ها ارسال نکرده است ثانیا به اعداد ذکر شده در جداول مربوط نیز نمی‌توان استناد کرد.
15- در متوسطه دوره اول(پایه هفتم، هشتم و نهم) هیچ گونه آزمون هماهنگ کشوری برگزار نمی شود و دبیران محترم مدارس، شخصا طرح سوال و تصحیح برگه های امتحانی دانش آموزان خود را به عهده دارند و مقایسه میان استان‌های مختلف با شرایط متفاوت از جمله سوالات متفاوت، قیاس مناسبی نسیت.
16- در عین حال این ادله به این معنا نیست که استان بوشهر در زمینه آموزش با مشکلاتی مواجه نیست و ضعف‌هایی ندارد بلکه به این معناست که آموزش و پرورش استان با درک درست شرایط و وضعیت آموزشی در سالهای گذشته و با بهره‌گیری از مشارکت تمامی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بر آن شده تا هر ساله با اجرای طرح‌های کیفیت بخشی، مشکلات آموزشی را کاهش داده و شاهد رشد، توسعه و پیشرفت باشد.
17- مقایسه وضعیت استان بوشهر با استان یزد که سالهاست رتبه یک کشور را داراست در شاخص‌های آموزشی منصفانه به نظر نمی‌رسد؛ وضعیت جغرافیایی منطقه، فرهنگ مردم و خانواده‌ها، مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌ها و ......در این دو استان کاملا متفاوت است؛ در استان یزد بخش غیردولتی بیشترین سهم را در کیفیت آموزشی دارد. در حالی که در استان بوشهر مشارکت بخش غیردولتی در سطح حداقلی است. استان یزد نه تنها با استان بوشهر قابل مقایسه نیست بلکه با سایر استان‌های برخوردار نیز نمی‌توان آن را مقایسه کرد. به دلایلی که ذکر آن رفت و شاید دلایل دیگر از دهه های قبل همواره استان یزد در صدر استانهای کشور قرار داشته است.
18- نویسنده محترم از کاهش قبولی در رشته های پزشکی مثال آورده که این نیز خالی از اشکال نیست آمارهای اولیه حکایت از افزایش قبول شدگان رشته پزشکی در استان بوشهر درسال97 دارد؛ تنها در یکی از دبیرستانهای شهر بوشهر تعداد 13 دانش آموز در رشته پزشکی علاوه بر پیراپزشکی پذیرفته شده‌اند.
19- آموزش و پرورش استان بوشهر هیچ گاه در هیچ محفلی چه رسمی و چه غیر رسمی مدعی وضع مطلوب آموزش استان نبوده و همواره بر ضعف هایی که از سالیان سال وجود داشته تاکید نموده و همگان را برای بهبود وضعیت آموزشی استان به یاری و مشارکت طلبیده است؛ بنابراین هیچ دلیلی برای پنهان کاری وکتمان موضوع نمی‌بیند و هیچ گاه درصدد توجیه وضع موجود بر نیامده و دقیقا به خاطر همین جایگاه نامطلوب بوده که طرح تقویت بنیه علمی را تدوین و به مرحله اجرا گذاشت؛ طرحی که طی دوسال ثمرات و نتایج مفیدی را به بار آورد.
اما سخن پایانی:
گزارش منتشر شده در پایگاه خبری خلیج فارس به لحاظ رسانه ای نیز فاقد معیارهای یک گزارش حرفه ای است زیرا از تناقض های ساختاری و محتوایی رنج می‌برد (تناقض میان آمار، مستندات و تحلیل ها) در واقع پایه اصلی تحلیل‌های گزارش بر پایه آمارهای یک سال تحصیلی است به علاوه اصول گزارش نویسی حکم می‌کند که گزارشگر برای نتیجه گیری نهایی از همه منابع (منابع آماری، منابع میدانی، موافقان، مخالفان، مدیران وزارتی، استانی، دانش آموزان و غیره) استفاده کند نه این که با دستیابی به یک منبع که آن نیز ناقص می باشد به نتیجه گیری قطعی دست یابد.
گزارش مزبور متاسفانه با اغراق و بزرگنمایی از سویی و حذف و سیاه نمایی از دیگر سو دلالت بر یک گزارش سوگیرانه، غیر حرفه ای، مغشوش و ناقص دارد.
برای اطلاع افکار عمومی، پایگاه خبری خلیج فارس که در بیشتر برنامه ها و نشست‌های آموزش و پرورش استان دعوت شده است و بارها خبرنگار آن در نشست های خبری با صراحت، مدیرکل آموزش و پرورش استان را مورد سوال قرار داده بیش از همه از توفیقات و دستاوردهای آموزش و پرورش استان در سالیان اخیر آگاه است اما اینکه چرا گزارشی را منتشر ساخته که بوی تغافل (اگر نگوییم شیطنت) از آن به مشام می‌رسد خود آن رسانه محترم باید پاسخ گوید اما می‌توان درجمله ای کوتاه گفت: از پشت عینک دودی، واقعیت همواره تیره به نظر می‌رسد.
7212/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.