عباس برزگر زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:در 3مرداد 1334 مصادف با 15 اوت 1955 معاهده مودت، روابط بازرگانی و حقوق کنسولی فی مابین ایران و آمریکا منعقد شد.
وی یادآورشد:به استناد بند 2 ماده 21 این معاهده هرگونه اختلاف در خصوص تفسیر یا اجرای مفاد آن باید در دیوان بین المللی دادگستری مورد رسیدگی قرار گیرد و به عبارت دیگر طرفین صلاحیت اجباری دیوان را مورد پذیرش قرار داده اند.
وی بیان کرد: پس از شروع تحریم های جدید آمریکا مورخ 8 می 2018 ، ایران در تاریخ 16 جولای 2018 دادخواستی در دیوان با خواسته صدور دستور موقت دیوان بابت نقض معاهده مودت علیه آمریکا به ثبت رسانید.
برزگرزاده اضافه کرد: دیوان بین المللی دادگستری پس از بررسی مقدماتی در خصوص صلاحیت خودش رای را در 29 صفحه و 102 پاراگراف صادر کرد.
وی گفت: دیوان با بررسی مدارک و ادله طرفین به این نتیجه رسید که آمریکا معاهده مودت را نقض کرده و باید تمامی اقدامات ناشی از تحریم های یکجانبه علیه ایران در حوزه های کشاورزی ، بهداشت و سلامت ، هوانوردی ( تجهیزات ، تعمیرات و ... ) متوقف نماید .
این استاد دانشگاه افزود: رای دیوان در هر سه بخش نهایی حکم با رای مثبت همه اعضا آن صادر گردید که این رای لازم الاجراست و اگر آمریکا از اجرای رای استنکاف بورزد دولت ایران می تواند به استناد بند 2 ماده 94 منشور اجرای رای را از شورای امنیت تقاضا کند .
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر یادآورشد: با توجه به موضع ضعیف آمریکا در شورای امنیت و عنایت به محرومیت آمریکا در استفاده از حق وتو در این خصوص موفقیت ایران در این شورا نیز قابل پیش بینی است .
برزگرزاده اضافه کرد: در خصوص آثار اقتصادی این رای نیز سخن بسیار است ولی از آنجاییکه در تخصص راقم این سطور نیست از اظهار نظر اجتناب می ورزم.
6047/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.