عبدالمجید دوراهکی روز یکشنبه دربازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود:مبلغ 2هزار میلیارد ریال مشاغل خانگی با نرخ سود چهار درصد اقساط بلند مدت و تنفس شش ماه به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می شود که استقبال در این بخش خوب بوده است.
وی یادآورشد:مبلغ 900 میلیارد ریال از محل طرح فراگیر روستایی نیز با همین شرایط است که توسط متقاضیان جذب شده است.
دوراهکی اظهارداشت: اما تسهیلات اشتغالزایی طرح فراگیر ویژه محیط شهری بدلیل بالا بودن نرخ سود تسهیلات بین 14تا 18درصد با استقبال کمتری از سوی متقاضیان بوشهری روبرو شده است.
این مقام مسوول گفت:برخی از آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای این استان برای رونق و پویایی نیازمند نوآوری، خلاقیت و ارائه برنامه های جدید و تازه هستند.
دوراهکی افزود:در زمان حاضر از 12هزار و 500 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای درکشور تنها 126 آموزشگاه دراستان بوشهر است .
وی اظهارداشت:تعطیلی برخی از آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای در استان بوشهر به دلیل فضا و امکانات مناسب نیست چون اگر فضا، امکانات، مربی، مدیر نداشته باشند مجوز لازم برای تاسیس نمی گیرند.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان بوشهراضافه کرد: تعطیلی این آموزشگاه ها به دلیل نبود کارآموز است که برای رونق و پویایی تغییر رویکرد و راه اندازی رشته های متناسب با نیاز بازار کار در این بخش ضروری است.
وی با بیان اینکه 70 درصد آموزش آموزشگاه های آزاد استان بوشهر خدماتی است یادآورشد: بیشتر آموزشگاه های آزاد عادت به ارائه آموزش های کم هزینه و زود بازده دارند این درحالی است مدیران آموزشگاهها باید با نیازسنجی بازار کار نسبت به راه اندازی حرفه های آموزشی و تربیت نیروی ماهر اقدام کنند.
دوراهکی گفت: استان بوشهر دارای فضای کار و نیروی انسانی توانمند است ولی از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نشده است.
وی یادآورشد: دیدگاه غالب خانواده ها سوق دادن فرزندان خود به سمت آموزش های تئوری است و تمایلی به فراگیری مهارت ها ندارند این درحالی است که امروز در کنار این آموزش ها فراگیری مهارت برای جذب بازار کار الزامی است.
دوراهکی اضافه کرد: اگر جوانان این استان با توجه به قابلیت های مختلف موجود در زمینه دریا، کشاورزی، نفت، گاز و پتروشیمی مهارت های لازم را فرا بگیرند مشکلی در خصوص اشتغال و کارآفرینی نخواهیم داشت.
وی با اشاره به کسب مدال های متعدد جوانان استان در مسابقه ملی مهارت افزود: حضور موفق جوانان استان بوشهر دراین رقابت ها نشان داد که اگر در زمینه فراگیری مهارتها ورود کنیم جوانان بااستعدادی داریم.
دوراهکی با اشاره به انعقاد 45 تفاهم نامه همکاری بین فنی و حرفه ای و سایر دستگاههای اجرایی استان بوشهر گفت: مهمترین تفاهم نامه مربوط به تربیت نیروی مورد نیاز نیروگاه اتمی بوشهر است که با توجه به آغاز عملیات اجرایی 2 واحد نیروگاهی در بوشهر زمینه آموزش هشت هزار نفر باید در استان در سه بخش فنداسیون، سفت کاری و بهره برداری است فراهم شود.
دوراهکی عنوان کرد: از این شمار فنی وحرفه ای بوشهر تاکنون زمینه آموزش 400 نفر در 17 رشته را فراهم کرده است که از این تعداد50 نفر جذب نیروگاه شده اند.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه بیشترین تجمع نیروهای کار در دانشگاه ها، پادگان ها ، آموزش و پرورش و نهادهای حمایتی هستند به همین دلیل با انعقاد تفاهم نامه های مختلف زمینه فراگیری مهارتهای فنی و حرفه ای در این مراکز فراهم شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح ایران مهارت در مدرسه های بوشهر افزود: این طرح ویژه دانش آموزان متوسطه اول و دوم است و تلاش می شود دانش آموزان در کنار درس های نظری با برخی مهارت ها آشنا شوند.
دوراهکی تاکید کرد: براساس این طرح 120 استاندارد آموزشی متناسب با استعداد و علاقه دانش آموزان تقلیل شده و رشته هایی مانند رباتیک، برنامه نویسی، گرافیک، فیلم سازی و مستند سازی برای دانش آموزان ارائه می شود.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان بوشهر گفت: دروضعیت مورد جامعه تنها راه ایجاد اشتغال برای جوانان فراگیری مهارت های فنی وحرفه ای است که باید این مهم در خانواده ها نهادینه شود.
وی انعقاد تفاهم نامه با منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی برای آموزش 6 هزار نفر و تفاهم نامه با پالایشگاه ها و پتروشیمی ها با هدف ارتقای مهارت نیروی کار موجود با استفاده از توان بخش خصوصی را از جمله برنامه های این اداره کل برای تربیت نیروی ماهر در استان بوشهر ذکر کرد.
دوراهکی تفاهم نامه با شرکت صدرا را از جمله دیگر تفاهم نامه های مهم فنی و حرفه ای بوشهر عنوان کرد و گفت: با توجه به ساخت 10 فروند کشتی در این شرکت این تفاهم نامه امضا و در همین راستا استاندارد رشته جوش آلومینیوم اخذ و افراد ضمن فراگیری آموزش های لازم در محیط واقعی کار قرار می گیرند.
وی ارائه آموزش مهارتی درزندان ها، زنان سرپرست خانوار و سربازان وظیفه را از جمله دیگر برنامه های فنی و حرفه ای بوشهر عنوان کرد.
دوراهکی بر استاندارد نویسی مهارت ها تاکید کرد و گفت: در بسیاری از ظرفیت های استان مانند صیادی نوین، پرورش ماهی در قفس و سایر ظرفیتها استاندارد آموزشی تعریف نشده است.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر نیز گفت: براساس آمار رسمی در بهار 97 میانگین بیکاری جوانان 15تا 29سال در کشور 25.5درصد است که نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی نیز در همین حدود برآورد شده است.
اکبر اقبال مجرد افزود: هرچند به گفته مسوولان بوشهری با اجرای طرح‌های اشتغالزایی میزان بیکاری در این استان در یکسال گذشته از 11.7 به 10.9 درصد کاهش یافته است اما راهکار اساسی برای برون رفت از وضعیت موجود ارتقای سطح مهارت آموزی بین جویندگان کار برای غلبه بر غول بیکاری از طریق کارآفرینی است.
وی یادآورشد: باتوجه به محدودیت فرصت های شغلی در دستگاههای دولتی نظام آموزشی کشور باید با تدوین برنامه های راهبردی گرایش تحصیلی دانش آموزان را از رشته های نظری به فنی براساس علاقه مندی ، استعداد و بازارکار هدایت کند.
اقبال مجرد اظهارداشت: هم اینک سالانه شمار زیادی از دانش آموختگان مراکز آموزش عالی دولتی و آزاد به خیل بیکاران کشور افزوده می شود که استمرار این رویه افزون بر هدر رفت سرمایه جوانی و هزینه های مادی خانواده ها از نظر روحی و روانی نیز این قشر با مشکلاتی روبرو خواهند شد.
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر گفت: سازمان فنی و حرفه ای بعنوان متولی آموزش های مهارتی باید با گسترش آموزشگاهها و راه اندازی حرفه های آموزشی متناسب با ظرفیت های منطقه ای زمینه کارامدی دانش آموختگان را با آموزش های کاربردی فراهم کند.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.