در ادامه این مطلب آمده است:موضوع اجرای طرح حذف فعالیت‌های اقماری در صنعت نفت و تبدیل کار اقماری به نوبت کاری یا روزکار در تمامی شرکت‌های اصلی و فرعی تابعه وزارت نفت (به استثنای کارکنان شاغل در سکوها و جزایر) در زمستان سال گذشته و با دستور وزیر نفت و موافقت شورای اداری و استخدامی صنعت نفت انجام شد .
به گزارش سوک، براساس آن چه امروز متاثر از دلنوشته ها و اعتراضات تعداد زیادی از کارکنان پیمانکاری و قراردادی شاغل در سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در جنوب استان بوشهر در فضای مجازی رقم خورد، به نظر می رسد وعده وزیر نفت برای اسکان این نیروها و توقف طرح اقماری کلید خورده است.
اگر چه این افراد معتقدند که این داستان با بخشنامه‌ای از سوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس همراه شده که طی آن فعالیت اقماری در قالب 14 به 14 کارکنان قراردادی و پیمانکاری شاغل در این سازمان از آبان ماه امسال و در قالب پیمان‌های جدید ممنوع می شود و همه این کارکنان باید در منطقه عسلویه و یا شهرهای همجوار اسکان داده شوند اما روابط عمومی این سازمان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که هر نوع بخشنامه و دستورالعملی در این خصوص صرفا توسط وزارت نفت به ساختارهای زیرمجموعه اعلام و لازم الاجراست .
مخالفان طرح اسکان اجباری و توقف فعالیت اقماری معتقدند که اجرای طرح اسکان کارکنان اقماری در منطقه آلوده و آلاینده عسلویه که حتی صدای انتقادهای معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را هم درآورده مبنی بر اینکه «عسلویه جای سکونت نیست و باید تخلیه شود» جای بحث بسیار دارد.
آنها بر این باورند که با وجود کمبود شدید زیرساخت‌های فرهنگی، آموزشی، رفاهی، بهداشت و درمانی و مسکن برای حداقل 2 هزار نفر شاغل در این سازمان، اسکان اجباری نمی تواند توجیه پذیر باشد و باید پیش از هرگونه اقدامی، ابتدا زیرساخت های آن و به خصوص ساخت مسکن استاندارد، انجام و پس از آن تصمیم گیری های لازم اتخاذ شود تا در صورت استقرار خانواده های آنها که حداقل جمعیتی بالای 4 هزار نفر را شامل می شود، مشکلی ایجاد نشود.
موضوع اجرای طرح حذف فعالیت‌های اقماری در صنعت نفت و تبدیل کار اقماری به نوبت کاری یا روزکار در تمامی شرکت‌های اصلی و فرعی تابعه وزارت نفت (به استثنای کارکنان شاغل در سکوها و جزایر) در زمستان سال گذشته و با دستور وزیر نفت و موافقت شورای اداری و استخدامی صنعت نفت انجام شد .
بر این اساس با موافقت شورای اداری و استخدامی صنعت نفت، تسهیلاتی برای اسکان کارکنان اقماری در مناطق عملیاتی ازجمله پرداخت وام خرید و یا اجاره مسکن بدون بهره به صورت 12 ساله و با کسر از حقوق در قالب اقساط به میزان 50 میلیون تومان تصویب شده است.
میزان وام مسکن برای کارکنان دارای پایه سازمانی 15، مبلغ 50 میلیون تومان تعیین شد که به ازای افزایش هر پایه،10 درصد به حجم وام آنها افزوده می شود.
علاوه بر این معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، شرایط اسکان کارکنان اقماری صنعت نفت را بار دیگر دی ماه امسال به تمامی شرکت های اصلی و فرعی تابعه وزارت نفت ابلاغ و خواستار تسریع در روند اجرای آن شده است.
گفته می شود که وزارت نفت قصد دارد به نوعی با جذاب کردن حقوق و دستمزدها برای کارکنانی که در مناطق محل خدمت اسکان می‌یابند به نوعی در هزینه‌های تردد، اقامت، پذیرایی و سایر هزینه‌های طرح اقماری صرفه‌جویی داشته باشد و عملا با این طرح هم وضعیت حقوق کارکنان سر و سامانی می‌یابد و هم در هزینه‌های دولتی صرفه‌جویی قابل قبولی اتفاق می‌افتد.
باید منتظر ماند تا مشخص شود که در عمل چگونه این طرح به مرحله اجرا می رسد؟ طرحی که معایب و مزایای آن باید به خوبی و پیش از اجرا دیده شود تا کمترین خسارات را به کارکنان و مجموعه نفت وارد کند.
7212/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.