در ادامه این مطلب آمده است:برادر بزرگ و استاد ما آقای مهندس زرافشان به معاونت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منصوب شدند و معاونت آموزش متوسطه بی معاون شد.
امروز ایشان در مسئولیت جدید معارفه شدند و سرپرستی آن معاونت تا انتصاب معاون بعدی با حفظ سمت به من واگذار شد.
نزدیک بیست سال پیش در همین اطاق معاون متوسطه آقای دکتر فانی معاون وقت وزیر آموزش و پرورش با من مصاحبه کردند و مرا برای انتصاب در معاونت متوسطه آموزش و پرورش استان بوشهر تایید کردند تا رکورد جوان ترین معاون متوسطه استان را از دست دوست عزیزم آقای دکتر عباس قنبری معاون وقت استان چهار محال و بختیاری خارج کنم.
معاونت آموزش متوسطه و البته معاون آموزشی قلب راکتور تعلیم و تربیت است.
همانجا که استعدادهای دانش آموزان غنی سازی می شود. سایر حوزه های ستادی کار خون رسانی به این مغز را عهده دار هستند.
خون رسانی که باید بگویم سالهاست به کندی انجام می شود.
دیروز جشنواره تجلیل از منتخبان نوآوری های آموزش و یادگیری دوره متوسطه در اردوگاه شهید باهنر برگزار می شد در حاشیه این مراسم آقای مهندس زرافشان دردمندانه به من می گفت برخی از این دبیران عاشق پیشه اهل ذوق و ابتکار حتی در استان خود در حد تهیه بلیط هم حمایت نشده اند و با هزینه شخصی آمده اند.
این را گفتم تا بگویم که ما در آموزش و پرورش اغلب برج مان از خرج مان بیشتر است و آنجا که باید به مغز نظام تعلیم و تربیت خون رسانی کنیم اقتصادمان ناگهان مشکل پیدا می کند.
معاونت متوسطه امسال با چند مساله اساسی حل نشده مواجه است که البته با همت و جدیت همکاران مان در ستاد و استانها حل می شود و هر کدام راه حل بایسته خود را پیدا خواهد کرد.
مساله نیروی انسانی مساله اول این سالهای آموزش و پرورش است. بازنشستگی سالانه شصت هزار نفری و لزوم تامین جایگزین برای این بازنشستگان ترجیع بند شعر بلند تعلیم و تربیت است.
نیروهای رسمی با تجربه ای که بازنشسته می شوند و جای حداکثر یک‌چهارم آنها را معلمان تازه نفس فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان پر می کند.
آن سه چهارم دیگر را باید با برگزاری آزمون استخدامی و جذب معلم از طریق راهکار ماده بیست و هشتم اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، حق التدریس معلمان رسمی موجود، حق التدریس بازنشستگان، خرید خدمات آموزشی، تدریس مدیران و معاونان و احیانا نیروهای حق التدریس آزاد پر کرد.
استانها باید با ترکیبی از این گونه معلمان متناسب با شرایط خاص خودشان کمبود معلمان را جبران کنند و چون بهمن بازنشستگی هر سال حجیم تر می شود و پایین تر می آید و این راه کارهای وصله پینه ای هم هر چه زمان می گذرد کم اثر تر می شود باید برای حل این مساله فکر اساسی کرد.
اکنون که من این مطالب را می نویسم ده روز به شروع سال تحصیلی بیشتر نمانده است و یقینا مدیران‌کل آموزش و پرورش با طراحی های آموزشی ویژه خود و با حرکت در چارچوب طراحی شده در ستاد به حل و فصل این‌مشکل نائل شده اند اما باید برای این چالش اساسی و فزاینده تدبیر کاملی اندیشیده شود.
دولت‌محترم باید بپذیرد که کمبود دبیر آموزش و پرورش را باید با دادن‌مجوزهای استخدامی بیشتر حل کند.
این مساله هم اگر با بومی گزینی همراه باشد حد نصاب نمره علمی اش اشباع نمی شود و اگر استخدام در مقیاس ملی انجام شود به تقاضای انتقال دامن می زند و باید تدبیر بینابینی اندیشیده شود که جای تفصیل بیشترش در اینجا نیست.
مساله دیگر دانش افزایی معلمان و به ویژه آموزش معلمان برای کسب مهارت آموزش محتوای کتاب های جدید التالیف و به ویژه کتاب های پایه دوازدهم است.
این فرصت از دست رفته است و باید با بهره گیری از فناوری های آموزشی در حین تدریس و در طول سال آموزش های معلمان را اجرایی کرد.
این از ضرورت هایی است که باید به فوریت برنامه ریزی و تامین اعتبار بشود.
آموزش معلمان کاری در حوزه منابع انسانی است و بخشی از همان فرایند خون رسانی به مغز آموزش و پرورش یعنی حوزه معاونت آموزشی است.
یکی از چالش های اساسی سال تحصیلی پیش رو نزدیکی امتحانات نهایی آخر سال تحصیلی و کنکور سراسری و استرس های ناشی از آن است.
ما در دوره آقای مهندس زرافشان در کار گروه استقرار پایه دوازدهم در جلسات متعدد بر روی این‌مساله تمرکز کرده ایم و با سازمان سنجش آموزش کشور نیز تعاملاتی داشته ایم .
امیدوارم به زودی هم‌تکلیف دروس دارای امتحان نهایی در پایه دوازدهم و هم میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور و هم فاصله زمانی معقول مابین امتحانات نهایی و کنکور مشخص شود تا دانش آموزان این‌پایه حساس در اولین دوره بدون چالش به نظام آموزش عالی انتقال پیدا کنند.
چالش سی و پنج ساعت درس موظف هفتگی پایه دوازدهم هم‌چالشی اساسی است که امیدوارم شورای عالی آموزش و پرورش به دستیابی راه حل معقول و مقبولی برای آن توفیق یابد.
افزایش جمعیت دانش آموزان و هنر جویان فنی و حرفه ای و کار دانش که امسال یک پایه به آن افزوده شده است و لزوم تامین خدمات آموزشی برای آنها از اقتضائات ویژه امسال است که توسط آقای مهندس زرافشان و همکاران ما در دفاتر فنی و حرفه ای و کار دانش تدبیر شده است و باید این تدابیر به مرحله اجرا گذاشته شود.
اجرای طرح های آموزشی مشترک با سایر دستگاهها مانند برنامه مشترک با سازمان آموزش فنی و حرفه ای موسوم به ایران مهارت و طرح کاشف باید با جدیت پیگیری شود.
تحولات عمده در حوزه آموزش تحولاتی است که دبیران در فرایند آموزش و یادگیری بر مبنای خلاقیت های خود به آنها دامن می زنند و ماحصل آنها در جشنواره های ملی و استانی تجلی پیدا می کند جشنواره هایی مانند الگوهای برتر تدریس الگوهای برتر ارزشیابی و الگوهای برتر در حوزه بهره گیری از فناوری های آموزشی از این قبیل اند.
توجه بیش از پیش به این رفتارهای خودجوش و خلاقانه که ناشی از عشق به کار تدریس است باعث می شود تا معلمی کم‌کم از حوزه شغل معلمان به حوزه علاقه مندی های آنها منتقل شود و باعث خود شکوفایی در آنان بشود.
من در این دوره سرپرستی با همکاری مدیران، مشاوران و کارشناسان زبده این حوزه در ستاد و استانها با تمام جدیت برنامه ها را مطالعه بررسی باز طراحی ، طراحی و اجرایی خواهم کرد.
ظرفیت های معاونت آموزش متوسطه بی نهایت است به شرطی که ما این ظرفیت ها را بشناسیم، آنها را باور کنیم و به بهره گیری از این ظرفیت بی پایان همت بگماریم.
7212/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.