قائم‌مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در برنامه‌ریزی تاکید کرد: با پایان گرفتن پژوهش‌ها در دو منطقه استان، اطلس فارماکولوژی گیاهان دارویی استان بوشهر کامل خواهد شد.

به گزارش ایلنا، نشست توسعه و ترویج استفاده، بهره‌برداری و فن‌آوری از گیاهان دارویی معطر و بهداشتی با حضور قائم‌مقام رییس دانشگاه در امور برنامه‌ریزی، مدیر روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه، نماینده‌های مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، مرکز رشد دانشگاه، معاونت غذا و دارو، معاونت تحقیقات و فن‌آوری، متخصصین طب ایرانی و مسئولین طب ایرانی دانشگاه در سالن ابن‌سینای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برگزار شد.

حسین دارابی در این نشست گفت: بحث در خصوص گیاهان دارویی، طب سنتی، طب اسلامی و طب ایرانی موضوعی است که باید متشکل از چندین تخصص بوده و پرداختن به این موضوع بسیار ارزشمند است چراکه ریشه درگذشته‌ای بسیار دور دارد.

وی افزود: مطالعات متفاوتی در خصوص فارماکولوژی گیاهان دارویی توسط سایر سازمان‌ها مانند جهاد کشاورزی و دانشکده‌های داروسازی صورت گرفته که پایان‌نامه‌ها و مطالعاتی در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز به انجام رسیده است.

قائم‌مقام رییس دانشگاه در برنامه‌ریزی ادامه داد: تکمیل اطلس فارماکولوژی گیاهان دارویی در استان بوشهر بسیار کارآمد خواهد بود زیرا این اطلاعات می‌تواند در پژوهش‌های بعدی بسیار کمک‌کننده باشد.

مجموعه‌ای از داروهای گیاهی در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر کاشت شده است

دارابی اضافه کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در زمینه پژوهش گیاهان دارویی انجام‌شده کاشت مجموعه‌ای از داروهای گیاهی در پردیس دانشگاه است که زیر نظر پروفسور ایرج نبی‌پور در حال انجام بوده و کاری بسیار ارزشمند است.

وی افزود: برگزاری جلسات بررسی گیاهان دارویی جزو کارهای مهم و بسیار تخصصی دانشگاه محسوب شده و امیدواریم بتوانیم نتایج بسیار ارزشمند و کاربردی از این نشست‌ها کسب کنیم.

حیدر عزیزنژاد، قائم‌مقام رییس دانشگاه در امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در این نشست اظهار داشت: نمایشگاه گیاهان دارویی با هدف آشنایی مردم با این گیاهان آبان ماه در تهران برگزار خواهد شد و از آنجایی‌ که تحقیقات و پژوهش‌های مفیدی در این دانشگاه انجام‌ شده است می‌توانیم با قدرت در آن حضور یابیم.

افرادی که ادعای داشتن داروهایی گیاهی برای تولید دارند به معاونت غذا و داروی آن استان مراجعه کنند

وی افزود: اگر فردی ادعا کند محصولی گیاهی برای درمان بیماری‌ها داشته و بخواهد آن را به تولید برساند باید به معاونت غذا و داروی آن استان مراجعه کرده و مراحلی را طی کند که اولین مرحله وجود منابع تحقیقاتی در این زمینه است و فرد باید از وجود این منابع اطمینان یافته یا خود فرد تحقیق و پژوهش‌هایی در این زمینه انجام داده باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مرحله آزمایشگاهی دومین مرحله است، تصریح کرد: در این مرحله فرم‌هایی وجود دارد که باید فرمولاسیون، ماده مؤثره و شکل دارویی آن و نحوه نگهداری دارو مشخص و ثبت شود.

قائم‌مقام رییس دانشگاه در امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پس از طی این مراحل فرد باید با یک شرکت داروسازی قرارداد بسته و داروی خود را به‌صورت آزمایشی ساخته و به معاونت غذا و دارو برای انجام مراحل بعدی تحویل دهد که ممکن است تولید انبوه آن دارو چندین سال طول بکشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.