مخاطبان گرامی جماران می توانند نظرات، پیشنهادات و مطالبات خود در خصوص مسائل مختلف از طریق باشگاه مخاطبان جماران به اشتراک بگذارند.

پایگاه خبری جماران: بحران حالتی غیرمنتظره و غافلگیر کننده است و با به کارگیری تمهید درست در مدیریت بحران می­توان آثار منفی و خسارات آن را به حداقل ممکن رسانید اما اوضاع کنونی اقتصاد کشور را نمی­توان بحران نامید چرا که به صورت آهسته و تدریجی آغاز گردید و در طی چند ماه به این سطح رسیده است .

 از دولتمردان انتظار می رود با اتکاء به منابع وافر در کشور به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات با به کارگیری سیاست­ها و دستورالعمل­ها برای برون رفت از وضعیت موجود اقدام نموده، موضوعاتی که دغدغه مردم است را بهتر کنترل نمایند، بر چگونگی انجام آن نظارت کنند و از نتایج و پیامدهای حاصله ارزیابی بعمل آورند، تعلل در امور ذهن مردم را به سمت مصلحت اندیشی­ها سوق می­دهد که شفاف نیست و مردم را در هاله ای از ابهام و مواجهه با سردرگمی قرار داده است.

نامه­ها و گزارشات و یادداشت­های اقشار مختلف حاکی از آن است که مسائل به درستی حل و فصل نمی­شود بهتر است این زنجیره ها با ارائه پاسخی مناسب و قانع کننده هدایت شود، هنر مسئولین پاسخگویی مناسب با سعه­صدر و حل موارد مطروحه در حوزه کاری خودشان و رساندن موضوع به نتیجه اغناء کننده است و کلی­گویی و سوق دادن اذهان عموم به فردای بهتر و تداعی امید واهی یا یأس واقعی وضع موجود را ترمیم نخواهد نمود و بستر غفلت در ارائه راهکار عملیاتی و زمینه­ای برای ترویج تفاسیر منفی و بزرگ نمایی مسائل را فراهم می­نماید و چه بسا عرصه برای سودجویان فراخ می­شودو هموار.

 در کشوری که مردمان آن آرمانی مشخص دارند اعتمادسازی یکی از اصول مهم در جهت دستیابی به اهداف است و شایسته است مدیران موثر کشور به این مهم اذعان داشته باشند که بازتاب عملکرد آنان با سخنانشان همسو باشد و قبول مسئولیت آنان و مواجهه با مسائل به صورت محسوس و ملموس به اهداف و اقدامات عینی تبدیل شود نه به صورت نمادین. چرا که مردم ما دارای هوش هیجانی بالا و نکته سنجند و با ظرافت مسائل را تحلیل می نمایند و فرق بین شعار و اقدام را کاملا تشخیص داده و این مهم بستر رویش اعتماد یا نکوهش بی­اعتمادی را در گستره جامعه می­خراماند.

با نگرشی واقع­گرایانه به چگونگی مدیریت امور اقتصادی کشور و برآیند منعکس شده از آن در زندگی روزمره افراد جامعه،  که خود در آن روزگار می­گذرانیم و به عینه شاهد مسائل پیش آمده پیرامون خود می­باشیم ، عدم همخوانی درآمد طبقه ضعیف و متوسط با هزینه­ها ، تضعیف قدرت خرید مردم، ولو اینکه مزدبگیر هم نباشند و منابع درآمدی دیگری داشته باشند، مع­الوصف توان سرمایه­گذاری در خرید دلار و طلا، به صورت شاخص را ندارند و همچنان در فشار مضاعف ناشی از افزایش قیمت کالاهای ضروری خود، در مضیقه خواهند بود.

پر واضح است در این برهه هنر مدیران کشور تبدیل تهدیدات به فرصت است و در شرایط اقتصادی فعلی، هم افزایی و تقویت برخی صنایع و تولید منابعی که در صنعت ضروری است جلوه­گری می­کند و رویه مصرف صحیح به عنوان الگوی زندگی تمرین می­شود. اما لازم است با شفاف سازی عملکرد مدیران ارشد و تبیین اهداف واقعی آنان، جامعه را همراه نموده و به سوی فردای بهتر و عبور از اوضاع کنونی گام برداریم، از این رو یافتن راههای سازنده برای کنترل شرایط بسیار مهم است و به جای توجه بر افراد بر مسائل تمرکز نماییم و با نگرش متفاوت بودن افراد در ایده ها و اولویت­ها و رویکردها به وضعیت بوجود آمده به صورت شکاف بنگریم، با تدبیر و امید در عمل، به ترمیم ماهرانه و به موقع بپردازیم.

 

*کارشناس ارشد منابع انسانی - و پژوهشگر گروه مدیریت و تعالی عملکرد پژوهشکده مطالعات توسعه جهاددانشگاهی تهران

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.