معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: دلیل افزایش قیمت میوه بازچرخانی محصول در چندین مرحله است و در واقع نظام توزیع و عرضه است که باید اصلاح شود.

به گزارش جماران؛ به نقل از بانک مرکزی، در هفته منتهی به دوم شهریور ماه نرخ لبنیات ۰.۴ درصد، حبوب ۰.۳ درصد، میوه‌های تازه ۶.۸ درصد، سبزی‌های تازه ۰.۶ درصد، گوشت مرغ ۵.۶ درصد، قند و شکر ۰.۵ درصد، چای ۰.۹ درصد و روغن نباتی ۰.۲ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش و قیمت تخم مرغ ۶.۳ درصد و گوشت قرمز ۰.۵ درصد کاهش یافت. نرخ برنج نیز نسبت به هفته ماقبل تغییری نکرد.

لبنیات و تخم مرغ

در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات نسبت به هفته قبل قیمت ماست غیرپاستوریزه معادل ۲.۱ درصد، ماست پاستوریزه ۰.۹ درصد و پنیر غیرپاستوریزه ۰.۱ درصد افزایش داشت و بهای سایر اقلام ثابت بود. قیمت تخم مرغ معادل ۶.۳ درصد کاهش یافت و شانه‌ای ۱۲۶ هزار تا ۲۱۰ هزار ریال فروش می‌رفت.

برنج و حبوب

در این هفته در گروه برنج، بهای برنج وارداتی غیرتایلندی معادل ۰.۶ درصد و برنج داخله درجه دو یک درصد کاهش ولی قیمت برنج داخله درجه یک ۰.۱ درصد افزایش داشت. در گروه حبوب بهای لوبیاچیتی معادل ۰.۹ درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام بین ۰.۳ درصد تا ۲ درصد افزایش یافت.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری موز عرضه نمی‌شد. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد.

میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردنـد که در گروه میوه‌های تازه بهای سیب گلاب معادل ۵.۸ درصد، گلابی ۰.۴ درصد، خربزه ۲.۱ درصد و هندوانه ۱.۹ درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام بین ۰.۴ درصد تا ۲۹.۴ درصد افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه بهای خیار معادل ۰.۴ درصد، کدو سبز ۵.۸ درصد، پیاز ۱.۵ درصد و لوبیا سبز ۲.۲ درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام بین ۰.۴ درصد تا ۴.۹ درصد افزایش یافت.

گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش بهای گوشت تازه گاو و گوساله معادل ۰.۲ درصد و گوشت مرغ ۵.۶ درصد افزایش ولی قیمت گوشت گوسفند ۰.۷ درصد کاهش داشت.

قند، شکر، چای و روغن نباتی

در این هفته بهای قند معادل ۱.۵ درصد، چای خارجی ۰.۹ درصد، روغن نباتی جامد ۰.۵ درصد و روغن نباتی مایع ۰.۱ درصد افزایش ولی قیمت شکر ۰.۶ درصد کاهش یافت.

تغییرات یکساله

طبق اعلام بانک مرکزی، قیمت خُرده‌فروشی لبنیات در هفته منتهی به دوم شهریورماه نسبت به هفته مشابه سال قبل ۳۷.۸ درصد، تخم مرغ ۴۶.۴ درصد، برنج ۱۰.۵ درصد، حبوب ۲.۶ درصد، میوه‌های تازه ۸۳ درصد، سبزی‌های تازه ۲۹.۱درصد، گوشت قرمز ۳۳.۶ درصد، گوشت مرغ ۳۲.۵ درصد، قند و شکر ۲۱.۹ درصد، چای ۲۲.۴ درصد و روغن نباتی ۱۱.۱درصد رشد داشت. /مهر

گرانی میوه تقصیر نظام توزیع است

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که افزایش قیمت میوه به کاهش تولید، کمبود و مشکلاتی از این دست ربطی ندارد. به گفته وی نظام توزیع مشکل دارد.

طی ماه‌های گذشته قیمت میوه رو به افزایش بوده که دلایل مختلفی برای آن از سوی بخش خصوصی مطرح شده است، محمد علی طهماسبی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود توضیح داد که افزایش قیمت میوه دو شاخه دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد؛ یکی از این شاخص ها این است که قیمت میوه سر باغ چقدر است و دومین پارامتر این است که هر کیلوگرم میوه چند هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد. با محاسبه و ارزیابی این دو شاخص به این نتیجه می‌رسیم که علت افزایش قیمت میوه چیست؟ در این شرایط اگر فاصله قیمتی بین این دو شاخص بالا باشد به این نتیجه میرسیم که تولیدکنندگان باغداران و تولید مشکل چندانی ندارند.

وی افزود: در حال حاضر کمتر از نصف قیمتی که یک کیلوگرم میوه به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد نصیب تولیدکنندگان می شود؛ یعنی به عنوان مثال اگر یک کیلوگرم میوه ۲۵۰۰ تومان از باغدار خریداری شود کیلویی بیش از ۹۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید.

طهماسبی ادامه داد: دلیل افزایش قیمت میوه بازچرخانی محصول در چندین مرحله است و در واقع نظام توزیع و عرضه است که باید اصلاح شود. در این زمینه باید زنجیره تولید و توزیع میوه فعال شود تا شاهد این فاصله قیمتی نباشیم. /ایسنا

دلالی بارفروشان میوه را گران کرد

مشاور معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: اختلاف قیمت میوه از باغ تا بازار ناشی از سیستم دلالی بارفروشان است و هیچ ارتباطی به تولیدکنندگان ندارد.

«حبیب رادفر» عصر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: قیمت میوه از ساعت یک بامداد تا چهار صبح در میدان بارفروشان چندین برابر افزایش و تغییر می یابد. این افزایش نرخ میوه در بازار تهران چندین برابر شهرستان هاست.

رادفر یادآوری کرد: هزینه های جانبی محصولات باغی از جمله کارگری افزایش یافته و از 60 هزار به 150 هزار تومان و بهای سبد 10 کیلویی میوه از 1200 تومان به سه هزار تومان افزایش داشته است اما به طور قطع اختلاف 10 هزار تومانی میوه به هزینه های تمام شده تولید برنمی گردد.

وی علت افزایش قیمت میوه را ضعف کنترل دستگاه های نظارتی دانست و گفت: سازمان های نظارتی همچون تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید به طور جدی وارد عمل شوند تا جلو سودجویی دلالان و بارفروشان گرفته شود.

** بانک مرکزی آمار صیفی را از میوه تازه جدا کند 

این مسوول گفت: هندوانه، خربزه و طالبی جزو صیفی ها به شمار می رود. بنابراین جمع بندی آمار این محصولات با میوه تازه صحیح نیست و باید جداگانه محاسبه و اعلام شود؛ زیرا طبق آمار بانک مرکزی در هفته منتهی به بیست و ششم مردادماه 1397 بین 11 محصول گروه غذایی 9 مورد با افزایش بها و گروه های میوه تازه و سبزی کاهش قیمت را نشان می دهد.

به گفته وی، براساس این آمار بهای میوه تازه نسبت به هفته پیش پنج درصد و سبزی 2 درصد کاهش یافت.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی هندوانه، خربزه و طالبی را در زمره میوه های تازه محاسبه می کند؛ درحالی که هندوانه 144 درصد، طالبی 90 درصد، انگور 45 درصد، هلو 32 درصد و گلابی 68 درصد رشد قیمت داشته است. 

** کاهش تولید گیلاس و آلبالو به گرانی ارتباطی نداشت 

رادفر کاهش 80 درصدی تولید گیلاس و آلبالو را رد کرد و گفت: با توجه به سرمازدگی اندکی کاهش تولید در گیلاس و آلبالو داشتیم اما افزایش قیمت ها به دلیل آغاز فصل عرضه بود و پس از آن قیمت ها رو به تعادل گذاشت.

به گفته وی، امسال 300 هزارتن گیلاس و 103 هزارتن آلبالو تولید شد. پارسال میزان تولید گیلاس 320 هزارتن و آلبالو 112 هزارتن بود.

از این رو، در تولید گیلاس 12 درصد و آلبالو 9 درصد کاهش رخ داد.

** افت 21 درصدی واردات و رشد 73 درصدی صادرات باغی در چهارماه

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در چهارماهه امسال میزان واردات محصولات باغی از جمله موز و روغن پالم 396 هزارتن بود که نسبت به مدت مشابه پارسال که 503 هزارتن بود، 21 درصد کاهش وزنی و 12 درصد کاهش ارزشی را نشان می دهد.

وی افزود: در چهارماهه امسال 416 هزارتن انواع محصول باغی صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال که 241 هزارتن بود، از لحاظ وزنی 73 درصد و ارزشی 22 درصد رشد کرد.

به گفته وی، در چهار ماهه امسال بیش از 19 هزار و 500 تن پسته صادر شد؛ درحالی که میزان صادرات مدت مشابه پارسال 16 هزار و 659 تن بود که 17 درصد از لحاظ وزنی و 2 درصد از نظر ارزشی رشد نشان می دهد.

«قیمت پسته ایرانی در بازار صادراتی هشت تا 12 دلار است؛ درحالی که پسته امریکایی حدود هشت دلار مبادله می شود».

وی درباره صادرات کنستانتره و آب میوه گفت: در چهار ماهه امسال 106 هزارتن صادرات آبمیوه داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال که 42 هزارتن بود، 30 درصد رشد داشتیم.

وی درباره صادرات سیب درختی اضافه کرد: در چهارماهه امسال 146 هزارتن سیب درختی به ارزش 68 میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 504 درصد رشد وزنی و 940 درصد رشد ارزشی داشت./ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.