بستن و امنیتی کردن و محدود کردن فضا جز آب به آسیاب کسانی که چشم طمع در ساختار جمهوری اسلامی دارند، ثمری ندارد؛ به فهم جمعی مردم اعتماد کنیم. اصالت با جمهوری اسلامی است و اصالت این نیست که من باشم. اگر اشتباه کردیم عذرخواهی کنیم‌؛ عذرخواهی کردن از جایگاه کسی نمی کاهد و اتفاقا اگر مردم عذرخواهی را صادقانه بدانند همدلی آنها بیشتر می شود. با هیچ مفسدی عقد اخوت نبندید و با هیچ مزوری پیمان محبت منعقد نکنید.

یادگار امام با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی به مردم باور داشت، گفت: امروز عبور از همه سدّها و شکاندن طلسمی که رئیس جمهور بی اخلاق آمریکا اصرار دارد در مقابل جمهوری اسلامی ایجاد کند و عبور از همه مشکلات، به این است که با مردم همراه شویم و جامعه احساس کنند کشور متعلق به آنها است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در همایش عبور از بحران و توسعه ایران گفت: یکی از وجوه امتیاز آقای هاشمی که در هم نوعانش یا کمتر دیده شده و یا دیده نشده، «گریز از ریا» بود.

یادگار امام افزود: چون از سال ۶۰ به جماران آمدند من به سبب رفاقت با فرزندان ایشان مرتبا در  خانه ایشان رفت و آمد داشتم و از نزدیک با زندگی آقای هاشمی آشنا بودم. ظاهر و باطن زندگی آقای هاشمی یکی بود و بنای زهد فروشی نداشت.

وی یادآور شد: ایشان می گفت، من از امام خوشم آمد چون همان فرش اندرونی را در بیرونی هم می انداختند.؛ یعنی ظاهر و باطنش یکی بود.

سید حسن خمینی یادور شد: فارغ از اینکه ریا شرک است، یک نوع دروغ هم هست، زیرا آدمی آن گونه که هست خودش را بروز نمی دهد.

سید حسن خمینی تاکید کرد: همه کسانی که آقای هاشمی را دیدند به صورت پررنگ این ویژگی را می دیدند،. اما این خصلت یک کژتابی هم دارد؛ زیرا ذات دوری از ریا عبارت از این است که نظر مردم مهم نیست، اما این رویکرد آرام آرام ممکن است به اینجا بینجامد که نظر مردم اصلا مهم نیست. یعنی گویی کسانی که مردمداری می کنند با کسانی که ریا می کنند یکسان انگاشته می شوند.

وی با بیان اینکه آقای هاشمی به مردم باور داشت، تصریح کرد: به نظر من این نکته را در مدرسه امام خوب فرا گرفته بود که همه هویت جمهوری اسلامی به مردم است و اگر مردم باشند همه مشکلات حل می شود و اگر روزی مردم نباشند هر تلاشی گرهی بر گره می افزاید.

یادگار امام افزود: اگر روزی احساس کردید مردم هستند همه دست در دست هم مشکلات را حل می کنند. از روز اول نقطه اتکای امام مردم بود و تا امروز از هر گردنه ای عبور کردیم به کمک مردم بوده است. 

وی گفت: مصلحان اجتماعی ضمن اینکه اتکایشان به مردم است باید برای خودشان نقش مصلح آفات هم قائل باشند. 

سید حسن خمینی ادامه داد: مردم ملاک اطاعت هستند؛ نه حقیقت. اما به هیچ حقیقتی هم نمی توان جز با همراهی مردم رسید؛ باید سعی کنیم جامعه را با آنچه درست می دانیم همراه کنیم. دل های مردم نسبت به حرف حق خاضع است؛ زیرا خداوند در ذات انسان ها روح حقیقت طلبی را قرار داده است.

وی گفت: زندگی آقای هاشمی همواره بر دوری از ریا و فریب استوار بود. اما به این معنا نبود که مردم را منشا ءاثر نمی داند. آقای هاشمی مصلحانه زندگی کرد و بیشترین کسی است که خود را در منظر رای مردم قرار می دهد. گاهی هم رای نیاورده و تلاش کرده راه حق را به مردم نشان دهد و دوباره رای گرفته است. 

یادگار امام تاکید کرد: امروز عبور از همه سدّها و شکاندن طلسمی که رئیس جمهور بی اخلاق آمریکا اصرار دارد در مقابل جمهوری اسلامی ایجاد کند و عبور از همه مشکلات به این است که با مردم همراه شویم و جامعه احساس کنند کشور متعلق به آنها است. ایستادن مقابل مردم نتیجه ای جز از هم گسیختگی اعتماد و وحدت ملی ندارد.

وی ادامه داد: نظرمان را مصلحانه به جامعه بگوییم؛ اگر پذیرفت همه آن راه را برویم و اگر نپذیرفت سعی کنیم جامعه را به چیزی که درست می دانیم مجاب کنیم.

سید حسن خمینی با بیان اینکه مردم ولی نعمت انقلاب هستند، اظهار داشت: تنها باطلالسحرامید به فروپاشی نظام که دشمنان ما چشم طمع به آن دارند -و صدها سال ها دیگر هم اتفاق نمی افتد‌- اعتماد به مردم است. نظام باید پیوندهای خودش با مردم را قوی تر کند و اگر اشکالاتی هست همه با هم رفع کنیم.

وی گفت: بستن و امنیتی کردن و محدود کردن فضا جز آب به آسیاب کسانی که چشم طمع در ساختار جمهوری اسلامی دارند، ثمری ندارد؛ به فهم جمعی مردم اعتماد کنیم. اصالت با جمهوری اسلامی است و اصالت این نیست که من باشم. اگر اشتباه کردیم عذرخواهی کنیم‌؛ عذرخواهی کردن از جایگاه کسی نمی کاهد و اتفاقا اگر مردم عذرخواهی را صادقانه بدانند همدلی آنها بیشتر می شود. با هیچ مفسدی عقد اخوت نبندید و با هیچ مزوری پیمان محبت منعقد نکنید.

یادگار امام افزود: در شرایطی که خلف صالح امام یعنی رهبر معظم انقلاب به درستی اشاره می کنند جامعه ما نیازمند انسجام است هر حرکت یا سخنی که این انسجام را می شکند خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن می ریزد. همدلانه به انسجام ملی چشم بدوزیم؛ دست هایمان را در دست هم قرار دهیم.

وی یادآور شد: آقای هاشمی بزرگ و عزیز بود و بزرگ و عزیز رفت. آقای هاشمی ریاکار نبود ولی مردمی بود. آقای هاشمی همواره برای خودش نقش مصلح اجتماعی قائل بود و موج سوار نبود؛ مقابل خواسته مردم نمی ایستاد اما همواره تلاش دارد خواسته مردم را با چیزی که درست می داند مطابق کند. به نظر من این درسی بود که از امام فراگرفته بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.