در بیانیه وزارت خارجه روسیه تصریح شده است: هدف اصلی نشست افغانستان، کمک به پیشبرد روند مصالحه ملی در این کشور و برقراری صلح و آرامش در آن است.

به گزارش جماران؛ وزارت امور خارجه روسیه از دعوت 11 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در کنفرانس افغانستان در مسکو خبر داد.

وزارت امور خارجه روسیه سه شنبه شب در بیانیه ای خاطرنشان کرد: کنفرانس افغانستان در مسکو سال 2017 بر اساس رایزنی شش جانبه روسیه، ایران، افغانستان، پاکستان، چین و هند تاسیس شده است.

نخستین نشست افغانستان در مسکو روز 14 ماه آوریل سال 2017 برگزار شد و در آن معاونان وزیران خارجه و نمایندگان ویژه 11 کشور علاقمند به حل و فصل وضعیت افغانستان شرکت کردند. 

این کشورها شامل ایران، افغانستان، چین، پاکستان، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان بودند. 

آمریکا به نشست افغانستان دعوت شد اما از شرکت در آن خودداری کرد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه تصریح شده است: هدف اصلی نشست افغانستان، کمک به پیشبرد روند مصالحه ملی در این کشور و برقراری صلح و آرامش در آن است. 

نشست آتی دومین کنفرانس افغانستان در مسکو محسوب می شود و برخلاف نشست نخست تحت ریاست روسیه و افغانستان برگزار خواهد شد، این بار هم برای آمریکا دعوت نامه ارسال خواهد شد ضمن اینکه دعوت نامه ای نیز به دفتر جنبش طالبان در دوحه پایتخت قطر برای شرکت در نشست مسکو ارسال شده است. 

زیر کابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان دوشنبه هفته جاری خبر داد که روسیه خواستار حضور نماینده ای از طالبان در کنفرانس افغانستان در مسکو شده است.

موضوعی که حاشیه های آن امروز به نشست وزیر امورخارجه روسیه نیز کشیده شد و لاوروف به تشریح دلایل روسیه در این خصوص پرداخت.

ساعاتی بعد نیز، وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای دلایل خود مبنی بر دعوت طالبان به این نشست را اعلام کرد و با تاکید بر اظهارات لاوروف اظهار داشت که روسیه به دنبال استفاده از طالبان برای مبارزه با داعش نیست.

روسیه با گروه طالبان روابط محدود دارد و مقام های روس چنین رابطه ای را رد نمی کنند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.