شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: بمب به کار رفته از سوی ائتلاف سعودی که در نهم ماه اوت (۱۸ امردادماه) گذشته منجر به کشته شدن ده‌ها کودک داخل یک اتوبوس در یمن شد، از نوع بمب‌های هدایت شونده لیزری پانصد پوندی (۲۲۷ کیلوگرمی) 'ام. کا-۸۲' (MK ۸۲) ساخت کارخانه اسلحه سازی لاکهید مارتین بزرگترین مقاطعه کار تسلحیات نظامی آمریکا بود.

به گزارش جماران،  تارنمای خبری سی ان ان با قرار دادن این مطلب در صدر اخبار خود نوشت: بمب به کار رفته از سوی ائتلاف سعودی که در نهم ماه اوت (18 امردادماه) گذشته منجر به کشته شدن ده ها کودک داخل یک اتوبوس در یمن شد، از نوع بمب های هدایت شونده لیزری پانصد پوندی ( 227 کیلوگرمی) 'ام.کا-82' (MK 82) ساخت کارخانه اسلحه سازی لاکهید مارتین بزرگترین مقاطعه کار تسلحیات نظامی آمریکا بود.
سی ان ان افزود: فروش این بمب به عربستان سعودی پیشتر از سوی وزارت دفاع آمریکا و در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما ممنوع شده بود.
تارنمای خبری این رسانه تصویری آمریکایی اضافه کرد: بمب استفاده شده برای هدف قرار دادن اتوبوس حامل کودکان یک مدرسه در یمن مشابه همان بمبی بود که در اکتبر 2016میلادی در حمله هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یک مراسم سوگواری در یمن به کار رفته بود که طی آن حمله 155نفر کشته شدند، حادثه مرگباری که ائتلاف سعودی علت آن را دریافت اطلاعات نادرست دانست.
سی ان ان نوشت: در ماه مارس همان سال حمله دیگری به بازاری در یمن توسط ائتلاف سعودی صورت گرفت که 97نفر کشته شدند.م دراین حمله هوایی بمب هدف زن آمریکایی از نوع 'ام.کا-84' (MK-84) استفاده شده بود.
تارنمای سی ان ان افزود: پیامدهای این حملات مرگبار باعث شد تا باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا فروش فن آوری های پیشرفته و تسلحیات دقیق هدف زن را با توجه به نگرانی های موجود بر سر حقوق بشر در عربستان سعودی را ممنوع و تحریم کند.
سی ان ان نوشت: این ممنوعیت بعدها در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و توسط 'رکس تیلرسون' وزیرخارجه سابق دولت وی ملغی شد.
سی ان ان در ادامه اضافه کرد: آمریکا که از ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی در جنگ علیه حوثی های یمنی حمایت می کند، درباره هدف قرار گرفتن اتوبوس حامل کودکان یمنی گفته است که آمریکا تصمیم گیر اهداف در حملات هوایی برای این ائتلاف نبوده اما از عملیات (هوایی) آنها با فروش میلیاردها دلار تسلیحات نظامی و دراختیار قراردادن برخی اطلاعات حمایت می کند.
تارنمای خبری سی ان ان نوشت: عربستان سعودی هدف قرار گرفتن اتوبوس حامل کودکان را تکذیب کرده و سرهنگ 'ترکی بین صالح المالکی' سخنگوی این ائتلاف به این شبکه خبری گفته بود که این یک هدف مشروع بوده و کودکانی در اتوبوسی وجود نداشتند، ما از استانداردهای بالایی برای زدن اهدافمان برخوردار هستیم.
به گزارش ایرنا، 10 روز پس از جنایت ائتلاف نظامی سعودی در حمله به بیمارستانی در الحدیده یمن، بمباران پنجشنبه 18 مرداد یک دستگاه اتوبوس حامل کودکان در شهر 'ضحیان' استان صعده ده ها کشته یا زخمی بر جای گذاشت.
براساس آمار منتشرشده از سوی وزارت بهداشت یمن در این جنایت 52 کودک کشته و 79 نفر دیگر زخمی شده اند.
عربستان از روز ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.
تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 14 هزار یمنی بی گناه و ویرانی این کشور شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.