نخستین نشست ائمه جمعه و جماعات نمازخانه های اهل سنت آذری زبان مقیم تهران، حومه و استان البرز، عصر سه‌شنبه در محل دستیاری ویژه ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش جماران؛ مشکلات، دغدغه‌ها و خواسته‌های ائمه جمعه و جماعات، هیأت امناء نمازخانه‌های اهل سنت آذری زبان مقیم تهران، حومه و استان البرز در نشستی مشترک با مشاور حوزه دستیاری ویژه ریاست جمهوری در امور اقوام واقلیت‌های دینی و مذهبی بررسی و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست صمیمانه، ائمه جمعه و جماعات اهل سنت آذری زبان، در صحبت‌های جداگانه تقاضا‌ها و درخواست‌هایی مطرح و خواستار رسیدگی و رفع موانع احتمالی شدند.

براساس این گزارش، از جمله این درخواست‌ها رفع اندک موانع موجود در برگزاری مراسم نمازهای عیدین، در برخی نمازخانه‌های اهل سنت، در استان‌های تهران و البرز بوده و حاضرین از مشاور دستیار ویژه خواستند، از اعمال سلیقه‌های فردی و شخصی برخی اشخاص که در مواردی، ارتباطی هم با نهادهای قانونی و سیاست‌های دولت و جمهوری اسلامی ندارد، ممانعت به عمل آید، و اعمال رویه‌های واحد صورت پذیرد.

این ائمه جمعه و جماعات نمازخانه‌های شهروندان اهل سنت، ‌در عین حال از توجه دلسوزانه دولت و نهادهای حاکمیتی به این بخش از هموطنان و جامعه اسلامی تقدیر و تشکر کرده و به پایبندی خود بر تقویت امنیت و آرامش میهن اسلامی و یکپارچگی و انسجام ملی تأکید کردند و انتصاب مشاوری از میان فرهیختگان اهل سنت، در این حوزه را اتفاقی مبارک، ارزیابی کردند.

در ادامه، دکتر "مصطفی ذوالفقارطلب"، مشاور دستیار ویژه ریاست جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، با اشاره به دغدغه‌های برادران و هموطنان اهل سنت از جمله آذری زبانان، و سایر ادیان و مذاهب، به حقوق قانونی همه ملت ایران در چارچوب قانون اساسی و قوانین عادی تأکید کرد و بیان داشت که بر اساس مبانی و اصول مصرح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از جمله اصول 12 ،15 و 19  رعایت حقوق همه شهروندان و از جمله اهل سنت ایران و احترام به عقاید آنان، از بدیهیات می‌باشد.

به گفته وی،‌ تأکید بر حفظ حقوق شهروندی و رعایت حقوق اقوام و مذاهب نیز از شعارها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید بوده است. لذا همواره بایستی با اقدامات عملی مناسب از این ظرفیت‌های قانونی بهره‌مند شد و از آن حمایت نمود.

ایشان خاطر نشان ساخت که همه مسئولان دولتی و حاکمیتی بر این مهم، اتفاق نظر داشته و بر رعایت و اجرای دقیق و قانونی آن‌ها تأکید دارند.

ذوالفقارطلب، همچنین، با اشاره به نقش موثر این شهروندان و برادران اهل سنت در تحکیم و استمرار وحدت ملی، تأکید کرد: همه ما ایرانیان به دنبال وحدت و انسجام ملی هستیم و اهداف مشترک داریم.

 این مشاور اهل سنت دستیار ویژه رییس جمهور،  در عین حال، گفت: آذری زبانان عزیز اهل سنت در کنار سایر اقوام و اقلیت‌های مذهبی، می‌توانند نقش موثری، در قوام بخشیدن به وحدت ملی داشته باشند همانگونه که تاکنون این‌چنین بوده‌ است.

او یادآور شد که خدمت به اهل سنت نیز همانند خدمت به سایر هموطنان، خدمت به نظام است.

** آغاز فعالیت "کمیته مطالعات راهبردی قومی - مذهبی"

ذوالفقارطلب، در ادامه به آغاز فعالیت‌ «کمیته مطالعات راهبردی قومی- مذهبی» در دستیاری ویژه  نیز اشاره کرد و افزود: در این کمیته مشکلات، مطالبات و ظرفیت‌های هموطنان اهل سنت در سراسر کشور گردآوری و دسته‌بندی شده و پس از مطالعات دقیق، تقدیم مشاور محترم ریاست‌جمهوری جناب حجت‌الاسلام و المسلمین یونسی می‌شود و از این مسیر به استحضار مقامات و ریاست محترم جمهوری اسلامی می‌رسد.

وی، همچنین خاطرنشان کرد که از جمله دستاوردهای دستیاری ویژه که حاصل مذاکرات، دیدارها، مکاتبات و پیگیری‌های جدی این حوزه بوده ، صدور ابلاغیه‌ای از طرف قوه مجریه به وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی است که این ابلاغیه ناظر بر ضرورت بکارگیری نیروهای شایسته و توانمند اهل سنت در پست‌های مدیریتی می‌باشد. تلاش، برای تحقق مفاد این ابلاغیه، همچنان ادامه دارد و در دستور کار است.

ذوالفقارطلب، در پایان باردیگر بر ضرورت تعامل و مدارا میان مذاهب گوناگون برای سربلندی کشور تأکید کرده و خاطرنشان ساخت که خواسته‌های برادران اهل سنت از مجاری قانونی پیگیری خواهد شد.

نخستین نشست ائمه جمعه و جماعات نمازخانه های اهل سنت آذری زبان مقیم تهران، حومه و استان البرز، عصر سه‌شنبه در محل دستیاری ویژه ریاست جمهوری برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 991402
  • منبع: سایت انسجام ملی
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.