دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: پایداری در لبنان، نقشه آن ها و طمع ورزی های آمریکا و اسرائیل را به تاخیر انداخت و تحولاتی را پدید آورد که مقاومت را تقویت کرد.

به گزارش جماران؛ «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم دوازدهمین سالگرد جنگ 33 روزه تاکید کرد که حزب الله امروز قدرتمندتر از ارتش اسرائیل است.

وی در این مراسم که سه شنبه شب با حضور قشرهای مختلف مردم و در حومه جنوبی بیروت برگزار شد، گفت: همچون جنگ سال 2006، از جنگ علیه تروریسم در سوریه نیز پیروزمندانه خارج خواهیم شد. 

*اهداف جنگ 33 روزه 

نصرالله تاکید کرد که جنگ سال 2006 در راستای تحقق اهداف آمریکا در زمان «جورج بوش» رئیس جمهوری وقت آمریکا برای تسلط بر منطقه صورت گرفت و وقتی آنها در این جنگ ناکام ماندند، این نقشه نیز شکست خورد. 

وی افزود: هدف آن جنگ، زیر پا گذاشتن مقاومت بود؛ چه از نظر نظامی و چه با بر زمین گذاشتن سلاح که این را همان ابتدای جنگ از ما خواستند. اگر لبنان در آن جنگ سقوط می کرد، طرح آمریکا می بایست در سوریه و غزه و ایران ادامه می یافت و این محور را از بین می برد. 

دبیرکل حزب الله یادآور شد: رخدادهای هفت سال اخیر در سوریه جنگ «تموز» دیگر و با همان اهداف و با محوریت تقویت اسرائیل بوده است. 

نصرالله تصریح کرد: پایداری در لبنان، نقشه آن ها و طمع ورزی های آمریکا و اسرائیل را به تاخیر انداخت و تحولاتی را پدید آورد که مقاومت را تقویت کرد. 

وی ادامه داد: از سال 2006 اسرائیل در برابر توان بازدارندگی لبنان قرار گرفته و در حال بازسازی قدرت خود در سایه شکست و پیامدهای آن است. 

لبنان و رژیم صهیونیستی در سال 2006 (1385 خورشیدی) به مدت 33 روز با هم جنگیدند که به اذعان بسیاری از ناظران، افزایش قدرت بازدارندگی لبنان مهمترین نتیجه این جنگ بوده است. 

*افزایش قدرت مقاومت
نصرالله در ادامه به تلاش های رژیم صهیونیستی برای جبران ناکامی اش در جنگ 33 روزه اشاره کرد و گفت: از سال 2006 اسرائیل در برابر توان بازدارندگی لبنان قرار گرفته و در حال بازسازی قدرت خود در سایه شکست و پیامدهای آن است. اسرائیل حساب برق، نفت و گاز و همه ابعاد را می کند؛ چرا که می داند در برابر حریفی قوی و جدی قرار دارد.
وی افزود: برای نخستین بار در رژیم صهیونیستی طرح های دفاعی در دستور کار است تا در صورت ورود نیروهای مقاومت به منطقه «الجلیل» در فلسطین اشغالی چه کار کنند.
نصرالله در عین حال بر افزایش قدرت حزب الله تاکید و تصریح کرد: امروز مقاومت، با هر آنچه از سلاح، تجهیزات، امکانات، قدرت، تجربه، خبرگی، ایمان، اراده و شجاعت در اختیار دارد، از هر زمان دیگری در گذشته و از زمان پیدایش قدرتمندتر است.
وی تصریح کرد: حزب الله امروز بیشترین اعتماد به نفس و توکل به خدا را دارد، و بیش از هر زمانی در گذشته به وعده پیروزی مجاهدان ایمان دارد.

*جنگ سوریه

دبیرکل حزب الله در ادامه به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: اگر مقاومت در سال 2006 شکست خورده بود، سرنگونی سوریه را می خواستند؛ همانگونه که طی سال های گذشته هدف، سرنگونی سوریه از راهی دیگر بوده است.

نصرالله، رژیم صهیونیستی را شریکی کامل در جنگ علیه سوریه توصیف و خاطرنشان کرد: این رژیم بود که همه حمایت ها و پشتیبانی های لازم را برای گروهک های مسلح در جنوب سوریه فراهم کرد. همه مقام های صهیونیست می گفتند که به نفع اسرائیل است که نظام سوریه برود. 

دبیرکل حزب الله لبنان تحرکات اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره سوریه را «معرکه گدایی» او با هدف خارج کردن ایران و حزب الله از سوریه عنوان کرد.

نصرالله گفت: از وقاحت اسرائیلی های شکست خورده همین بس که می خواهند شروطی را برای سوریه یا حزب الله و ایران پیروز مشخص کنند.

وی همچنین به فشارهای فزاینده رژیم صهیونیستی به دولت لبنان برای پایان دادن به موضوع مرزهای دریایی و زمینی به نفع این رژیم اشاره و تصریح کرد: زمان تحمیل شروط از سوی اسرائیل بر سوریه یا لبنان به پایان رسیده و این سخن را واقعیت ها در طول ده ها سال اثبات کرده است.

**معامله قرن

نصرالله در ادامه سخنانش به تحولات غزه اشاره کرد و گفت: آمریکا و اسرائیل توقع داشتند که غزه در برابر جنگ و محاصره همه جانبه، سر تسلیم فرود آورد اما اینگونه نشد و با وجود فشارها از طرف همه جهان، این اتفاق نیفتاد. غزه با یکدلی و جانفشانی های هر روزه ایستاده است.

وی همچنین به طرح سازش موسوم به «معامله قرن» برای پایان دادن به مسأله فلسطین اشاره و یادآوری کرد: با آمدن ترامپ بر سرقدرت در آمریکا و محمد بن سلمان در عربستان سعودی، طرح معامله قرن را شروع کردند. بهترین رویایی که اسرائیل می تواند روزی از روزها در خواب ببیند، تحقق معامله قرن است.

دبیرکل حزب الله لبنان در عین حال تأکید کرد که طرح معامله قرن با مشکلات واقعی روبروست و بسیار احتمال می رود که اگر مقاومت، معادلات خود را تثبیت کند، این طرح ناکام بماند.

وی گفت: در فلسطین، مقامی نیست که ممکن باشد امضای معامله ای را بر عهده بگیرد که قدس را پایتخت اسرائیل قرار می دهد.

نصرالله خاطرنشان کرد: ایستادگی محور مقاومت و پیروزی ایران، عراق، سوریه و مقاومت یمن و نیز لبنان، از اجرای معامله قرن جلوگیری می کند.

**یمن

تحولات یمن بخش دیگر سخنان دبیرکل حزب الله بود. وی توسل جستن عربستان به کشتار و قتل عام در این کشور را دلیل و نشانه ای برای شکست محور سعودی در این جنگ دانست.

نصرالله گفت: آنکه خون کودکان را در یمن می ریزد، همان است که خون لبنانی ها را ریخت. به عزیزان و اهل کرامت و شرافت، به خصوص خانواده های شهدای «ضحیان» یمن می گوییم که بدانید یقیناً کسی که با شما جنگید و عزیزانتان را کشت، همان است که با ما در «ضاحیه» جنگید. همان نیرو و سلاح و همان هدف؛ و همانگونه که خون کودکان لبنانی پیروز شد، خون فرزندان و کودکان شما در یمن هم به پیروزی خواهد رسید.

دبیرکل حزب الله افزود: محوری که عربستان سعودی در منطقه رهبری می کند، همانطور که در سوریه و عراق شکست خورد و در بسیج کردن جهان برای محاصره ایران و تحمیل تحریم ها با ترامپ ناکام ماند، در جنگ یمن نیز سرافکنده خواهد شد.

نصرالله، محور تحت سرکردگی عربستان سعودی را در حال افول عنوان کرد و گفت: تصویر عربستان، امروز در جهان عرب و جهان اسلام در ذهن همه اینگونه است که این کشور، جهان را تهدید می کند.

وی با اشاره به مواضع سعودی ها در قبال طرح معامله قرن خاطرنشان کرد: عقب نشینی سعودی ها از تأیید معامله قرن به این دلیل بازمی گردد که آنها فهمیده اند این طرح، خودکشی است.

نصرالله تاکید کرد؛ ائتلاف سعودی که در یمن، سوریه و عراق ناکام ماند، در هیچ جای دیگر نیز موفق نمی شود. به گفته وی، آنها در هر جنگی که به آن فکر کنند و به سوی آن بروند، شکست خواهند خورد.

دبیرکل حزب الله در عین حال اظهار کرد: اگر جنگ می خواهند، پس «اهلاً و سهلاً» ما از جنگ نمی ترسیم و در برابر آنها آماده ایم و در آن پیروز خواهیم بود.

*ایران

بخش دیگر سخنان نصرالله درباره ایران و تقابل آن با آمریکا بود. به گفته دبیرکل حزب الله، ایران پایگاه قدرت اصلی محور مقاومت است و این کشور در کنار سوریه، عراق، لبنان و فلسطین ایستاد و همواره موضع آن در قبال آنچه در یمن و منطقه می گذرد روشن است.

وی با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: تحریم ها با این امید بر ایران تحمیل می شود که وضعیتی را از نظر اجتماعی و اقتصادی پدید آورد که ملت را به سمت سرنگونی نظام سوق دهد، تا اینگونه کل محور مقاومت تضعیف شود.

نصرالله تنها گزینه باقی مانده ترامپ و همراهان او را حساب باز کردن روی تحریم ها دانست و تاکید کرد: برنامه ریزی روی سرنگونی نظام در ایران، یا تغییر رویکرد آن به وسیله محاصره و تحریم هرگز محقق نخواهد شد. ایران امروز از هر زمان دیگری قدرتمندتر است و قویترین کشور در منطقه و نظام آن مقتدر، مستحکم و با ثبات است.

به گفته دبیرکل حزب الله لبنان، همه حماقت هایی را که دولت های آمریکا مرتکب شده اند، به افزایش قدرت ایران منجر شده است.

نصرالله با بی نتیجه خواندن سیاست فشار و تحریم علیه محور مقاومت گفت: تحریم ها به اراده ما، قدرت ما، عزم و اراده مان هیچ گزندی نمی رساند و ما امروز هم قدرت داریم و هم زیرساخت ها و نیروی انسانی و امکانات مناسب که این ها ما را از هر سختی عبور می دهد. ما قدرتمند بودیم و قوی تر شدیم، و هیچ کسی نمی تواند اظهار کند که ما ضعیف هستیم و آمریکا و نیز اسرائیل ناتوان تر از آن هستند که بخواهند جنگی را مانند گذشته راه بیاندازند.

وی افزود: ما امروز با پیروزی عراق و نزدیک بودن پیروزی نهایی در سوریه و با ایستادگی در یمن و ثبات رهبری و ملت ایران، از هر زمان دیگری قدرتمندتر هستیم.

*لبنان

دبیرکل حزب الله لبنان بخش پایانی سخنان خود را به تحولات داخلی این کشور و رایزنی های دو ماه و نیم اخیر برای تشکیل دولت اختصاص داد. 

نصرالله ابراز امیدواری کرد که گفت و گو ها به تشکیل دولت در لبنان منتهی شود و در عین حال هشدار داد که از تحرکات خیابانی باید دوری جست و برای امنیت لبنان که گرانبهاترین متاع است، تلاش کرد.

وی گفت: در صورتی که کسی در داخل یا خارج بر تحولات منطقه ای حساب بازکرده تا بر روی تشکیل دولت تاثیر بگذارد، در اشتباه است.

نصرالله ادامه داد: به رهبران دیگری که ما با آنان در موضوع رابطه با سوریه اختلاف نظر داریم، نصیحت می کنم که خود را بر روی مواضعی که بعدا از آن عقب نشینی می کنند، پا فشاری نکنند.

به نظر می رسد اشاره نصرالله به اظهارات امروز «سعد الحریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان باشد که گفت با عادی شدن روابط لبنان و سوریه مخالف است و در صورتی که دیگران بر آن اصرار بکنند، دولت جدید تشکیل نخواهد شد.

دبیرکل حزب الله به صراحت گفت: اگر برای ما محرز شود که برخی روی تحولات منطقه ای حساب باز کرده اند، موضع ما درباره تشکیل دولت به گونه دیگری خواهد بود.

وی همچنین در ادامه سخنانش روابط حزب الله و جنبش امل را مستحکم خواند و گفت که شاید برخی اختلاف نظرها بین دو طرف وجود داشته باشد که آنها نیز حل می شود

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.