رویترز به نقل از داده‌های منتشر شده توسط گمرک کره‌جنوبی، نوشت که سئول در ماه جولای ۴۳.۵ درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته از ایران نفت خریداری کرده است.

به گزارش جماران؛ ایلنا نوشت: بلومبرگ به نقل از منابع آگاه مدعی شد هند تصمیم دارد خرید نفت خام از ایران را ۵۰ درصد کاهش دهد تا از تحریم‌های آمریکا معاف شود.

هند هم‌اکنون دومین خریدار نفت‌خام ایران بوده و این منابع که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند مقام‌های دهلی‌نو برای معافیت هند از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، با واشنگتن مذاکره کردند.

این منابع ادامه دادند هند به آمریکا اعلام کرده امکان توقف کامل خرید نفت از ایران وجود ندارد لذا احتمالا دو کشور برای کاهش خرید نفت خام از ایران و مصونیت در مقابل تحریم‌های آمریکا توافق خواهند کرد.

ارزش روپیه هند به پایین ترین حد رسید

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: نگرانی از جنگ تجاری و اقدامات یکجانبه برخی کشورها بخصوص آمریکا سبب شد تا ارزش روپیه واحد پول هند به پایین ترین میزان ارزش خود در تاریخ این کشور برسد.

به نقل از روزنامه 'هندو' در روز سه شنبه، حدود ساعت 11 به وقت محلی هند، هر دلار آمریکا در بازار های هند معادل 70.08 روپیه معامله شد.

پس از این رکود بی سابقه، بانک مرکزی هند جهت جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش واحد پولی این کشور اقدام کرد.

دخالت بانک مرکزی هند سبب ثابت شدن نوسان روپیه شد و هر دلار آمریکا به قیمت 69.98 روپیه در بازار های ارزی هند خرید و فروش شد.

در سال جاری به دلیل نگرانی از تنش تجاری میان چین و آمریکا، ارز روپیه هند هفت درصد از ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است. در ماه جولای (تیر) هر یک دلار آمریکا به قیمت 69.122 روپیه معامله شد که این مقدار روپیه هند را در میان ضعیف ترین ارز های آسیایی قرار داد.

نگرانی از تنش تجاری میان چین و آمریکا، باعث کاهش هفت درصدی ارزش روپیه هند شده است.

قبلا نیز وبسایت اقتصادی 'لایو مینت' با تاکید بر اینکه ارزش روپیه تاکنون آسیب زیادی دیده است پیش بینی کرد در سال آینده نیز این روند به شکل کم سابقه ای ادامه پیدا کند چون این کاهش ارزش روپیه در مقابل دلار به دلیل افزایش قیمت نفت و تحت تاثیر قرار گرفتن بازارها از تنش های تجاری اتفاق می افتد.

جدید ترین نظرسنجی رویترز در خصوص تبادل ارز های خارجی که پس از افزایش نرخ ها توسط بانک مرکزی هند در ماه اوت (مرداد) انجام شده است، نشان می دهد که در یک سال آینده هر دلار آمریکا به قیمت 68.22 روپیه معامله خواهد شد. روز پنجشنبه دلار آمریکا به قیمت 68.80 روپیه در بازار های هند خرید و فروش شد.

درحالی که تخمین های صورت گرفته درباره ارزش روپیه برای یک دوره یک ساله دشوار است اما بررسی های اخیر به طور گسترده نشان دهنده یک چشم انداز روشن برای آینده این ارز نیست. اندک این ثبات و استحکامی که به صورت دوره ای مشاهده شد به دلیل افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی هند می باشد.

گاجان ماهوان یک تحلیل گر ارز های خارجی در بانک لوید در دهلی نو در گفتگو با این وبسایت تاکید کرده که هم اکنون نگرانی های ناشی از افزایش قیمت نفت و تنش های تجاری سبب افزایش شدید کسری تجاری شده است. با وجود افزایش پیاپی نرخ بهره توسط بانک مرکزی هند، این عوامل به این معنی است که روپیه هند نخواهد توانست ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا حفظ کند.

روند رو به رشد کسری تجاری به دلیل افزایش قیمت نفت خام و ادامه خروج سرمایه از هند نیز، بر روپیه تاثیر گذاشته است.

در سال 2018 به دلیل افزایش تقاضا و کاهش تولید نفت از سوی کشور های خاورمیانه، قیمت نفت افزایش یافت.

درحالی که هند همچنان سریع ترین نرخ رشد اقتصادی را در اختیار دارد، یک روپیه ضعیف تر، تورم بالا، قیمت های بالای نفت و تنش های جهانی در زمینه تجارت مهمترین عوامل تهدید کننده برای اقتصاد این کشور است.

انتظار می رود بانک فدرال آمریکا به سیاست های سختگیرانه خود در سال آینده ادامه دهد که این امر شرایط خوبی را برای روپیه هند به ارمغان نخواهد آورد.

صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه اعلام کرد بانک مرکزی هند نیازمند اتخاذ سیاست های دقیق تر جهت کنترل تورم در حال رشد است. این تورم به دلیل افزایش قیمت نفت و کاهش ارزش روپیه است.

یک نظر سنجی اقتصادی دیگر رویترز نشان داد نرخ تورم هند در ماه جولای (تیر) به کمترین مقدار خود در چهار ماه گذشته رسید. کاهش قیمت غذا به دلیل یک فصل بارانی عادی به کاهش تورم در هند کمک کرده است.

در همین دوره ، نرخ تورم هند به 4.51 درصد رسید درحالی که ماه گذشته آن نرخ تورم این کشور 5 درصد بوده است.

با این حال این نرخ همچنان بالاتر از هدف بانک مرکزی هند در رسیدن به 4 درصد تورم در نه ماه گذشته است.

شیلان شاه یک تحلیل گر اقتصادی ارشد هندی نیز در همین مورد گفت: کاهش تورم غذا بر تورم قیمت مصرف کننده تاثیر مثبت داشت است. اما تورم اصلی همچنان در سطحی بالا قرار دارد که این امر بانک مرکزی را وادار به اتخاذ سیاست های سختگیرانه تر کرده است.

مقام نفتی هند: ایران به سرمایه گذاری در پالایشگاه چنای علاقه مند است

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: رئیس شرک نفت هند مدعی شد: جمهوری اسلامی ایران علاقه مند به سرمایه گذاری 300 میلیارد روپیه ای (4.292 میلیون دلار) برای توسعه پالایشگاه نفتی چنای است اما سرنوشت کانال های بانکی برای انجام اینگونه سرمایه گذاری ها به دلیل تحریم های آمریکا نامشخص است.

به نقل از روزنامه 'تایمز او ایندیا' در روز سه شنبه، شرکت نفت هند قصد دارد پالایشگاه ناگاپتینام در شهر چنای در جنوب شرقی هند با ظرفیت پالایش یک میلیون تن نفت خام در سال را تخریب کرده و ظرف چهار تا پنج سال آینده یک پالایشگاه جدید با ظرفیت 9 میلیون تن نفت خام در سال احداث نماید.

سانجیو سینگ گفت: شرکت ملی نفت ایران که 15.4 درصد از سهام شرکت پتروشیمی چنای (سی پی سی ال) را در اختیار دارد علاقه مند به شرکت در پروژه توسعه این پالایشگاه است.

وی افزود: اما ما نمی دانیم پس از اجرایی شدن تحریم های ایران، کانال های بانکی برای اینگونه سرمایه گذاری ها در دسترس خواهند بود یا نه.

شرکت نفت هند 51.89 درصد از سهام پالایشگاه چنای را در اختیار دارد.

در ادامه این گزارش امده ست : شرکت پتروشیمی چنای (سی پی سی ال) که پیش از این به نام پالایشگاه منگلور شناخته می شد در سال 1965 به عنوان یک پروژه مشترک میان دولت هند، اموکو و شرکت ملی نفت ایران تشکیل شد. دولت هند 74 درصد و شرکت های اموکو و نفت ایران هرکدام 13 درصد از سهام این پالایشگاه را خریداری کرده بودند.

در سال 1985 شرکت اموکو سرمایه خود را از این پالایشگاه خارج کرد که پس از آن دولت هند 84.62 و شرکت ملی نفت ایران 15.38 درصد از سهام شرکت پتروشیمی چنای را در اختیار خود گرفتند.

شرکت نفت هند در سال های 2000 سهام این شرکت را دولت هند خریداری کرد درحالی که سهام شرکت ملی نفت ایران به 15.40 درصد افزایش یافت.

سینگ در مورد تاثیر تحریم های آمریکا بر واردات نفت از ایران گفت: شرکت نفت هند دارای منابع جایگزین است که می تواند در صورت هرگونه کاهش صادرات نفت از سوی ایران از آنها استفاده کند.

وی افزود: ما یک وارد کننده بزرگ نفت ایران هستیم. ما تاکنون به اندازه تعهد سالانه خود از ایران نفت خریداری کرده ایم و همچنین یک محموله نفت از ایران برای ماه سپتامبر (شهریور) سفارش داده ایم.

کاهش ۴۰ درصدی واردات نفت کره‌جنوبی از ایران در ماه جولای

به گزارش جماران؛ ایلنا نوشت: خبرگزاری رویترز امروز-سه‌شنبه- گزارشی درباره کاهش واردات نفت کره‌جنوبی از ایران منتشر کرد.

رویترز به نقل از داده‌های منتشر شده توسط گمرک کره‌جنوبی، نوشت که سئول در ماه جولای ۴۳.۵ درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته از ایران نفت خریداری کرده است.

داده‌های مقدماتی گمرک کره‌جنوبی نشان می‌دهد این کشور در ماه جولای ۷۸۸ هزار و ۶۵۱ تن نفت خام از ایران خریداری کرده است. این مقدار نفت خام برابر با ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه است.

لازم به ذکر است داده‌های گمرک کره‌جنوبی نشان می‌دهد واردات نفت خام این کشور در مجموع نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.