یک تحلیلگر سیاسی مسائل عراق و منطقه گفته است که موضع اخیر حیدر العبادی در قبال اقدامات خصمانه آمریکا نسبت به ایران، باعث شده است که در حزب الدعوه اسلامی بحث هایی از حذف وی از این حزب مطرح شود.

به گزارش جماران؛ موضع دو پهلوی نخست وزیر عراق در قبال اقدامات خصمانه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، با انتقادات شدید در داخل عراق و محافل و احزاب سیاسی مواجه شده است.

'حیدر العبادی' در کنفرانس هفتگی خود سه شنبه گذشته گفت که 'عراق با تحریم های آمریکا علیه ایران همراهی نمی کند اما به خاطر منافع ملت عراق ناچار به پایبندی است' موضعی که ناظران آن را دو پهلو و برخی فعالان عراقی حتی مدعی شدن نوعی نفاق سیاسی است. 

یک تحلیلگر سیاسی مسائل عراق و منطقه گفته است که موضع اخیر حیدر العبادی در قبال اقدامات خصمانه آمریکا نسبت به ایران، باعث شده است که در حزب الدعوه اسلامی بحث هایی از حذف وی از این حزب مطرح شود.

'نجاح محمد علی' افزوده است که 'موضع ذلیلانه العبادی در قبال واشنگتن که به امید به دست آوردن مجدد پست نخست وزیری و برخلاف مخالفت جامعه جهانی، پایبندی خود را به تحریم ها یکجانبه آمریکا علیه ایران اعلام کرده باعث شده است که بحث حذف او از حزب الدعوه مطرح شود.

وی تاکید کرده است که این موضع حیدر العبادی با خشم و انزجار شدید در عراق مواجه شده است.

'جمعه العطوانی' دیگر تحلیلگر سیاسی عراقی، حیدر العبادی را به خاطر موضع عجیب اش نسبت به جمهوری اسلامی ایران مصادق آیه 14 سوره بقره، جز منافقان دانسته است.

در آیه آمده است: 'آنهایی که وقتی با مومنان رو به رو می شوند می گویند ما در صف شما ایمان آورده ایم و وقتی که با شیاطین خود، خلوت می کنند می گویند ما در صف شماییم.'

عضو سابق پارلمان از عصائب اهل الحق به رهبری 'قیس الخزعلی' نیز خطاب به حیدر العبادی گفته است که از روی خوش نشان دادن به کشوری (آمریکا) که عامل ویرانی عراق بوده، دست بردارد. 

'حسن سالم' افزوده است: زمان آن رسیده است که دولت عراق پاسخ خوبی های ایران را از موضعی شجاعانه و اصولی در قبال تحریم ها بدهد و از روی خوش نشان دادن به کشوری که عامل ویرانی عراق بوده، دست بردارد.

وی خاطرنشان ساخته است که ملت و دولت ایران با سلاح، جان و مال در سخت ترین شرایط که گروه تروریستی داعش به عراق یورش آورده بود به کمک عراق شتافتند و منطق حکم می کند که اکنون که ایران در معرض اقدامات خصمانه آمریکا قرار گرفته، در کنار ایران قرار بگیریم.

رییس مرکز توسعه رسانه ای عراق نیز گفته است که از حیث قانونی، نخست وزیر عراق نمی تواند در قضیه اقدامات یکجانبه ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران موضع گیری کند بلکه این موضوع از اختیارات پارلمان است.

'عدنان السراج' افزوده است که اقدامات آمریکایی علیه ایران از حیث سیاسی غیر قابل قبول است زیرا یکجانبه است و از طرف شورای امنیت اعمال نشده و حتی اروپایی ها یا کشورهای اسلامی و عربی با آن همراهی نکرده اند.

السراج با انتقاد تلویحی از موضع العبادی در این خصوص تاکید کرده است که مساعدت دولت ظالم صهیونیست زده آمریکا علیه یک ملت مسلمان و همسایه (ایران) اقدامی غیر شرعی و غیر اخلاقی است. 

وی گفته است که مواضع چین، روسیه، هند، برزیل، ترکیه، اتحادیه اروپا و خیلی کشورهای جهان در مخالفت با این اقدامات یکجانبه بوده زیرا تحریم ها بر کشوری اعمال شده که در فرونشاندن تنش های منطقه نقش داشته و همه جهان به نقش مثبت این کشور در تنش زدایی ها اعتراف کرده است.

حزب الدعوه اسلامی عراق که حیدر العبادی نخست وزیر، عضو این حزب است نیز در بیانیه ای ، کشورهای جهان و در پیشاپیش آن کشورهای اسلامی را به خنثی سازی تحریم های یکجانبه ظالمانه آمریکا علیه ایران فراخوانده است.

حزب الدعوه اسلامی عراق تاکید کرده است که اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران در تضاد با پیش پا افتاده ترین اصول حقوق بشر است زیرا قوانین حقوق بشر دنیا مخالف اعمال فشار و محرومیت دادن به ملت ها است.

در بیانیه همچنین اشاره شده است که آمریکا در اعمال تحریم های بین المللی 13 ساله علیه ملت عراق در دهه 90 قرن گذشته، نقش کلیدی داشته است.

جنبش 'بشائر الشبابیه' (بشارت جوانان) نیز در بیانیه ای جداگانه با اقدامات یکجانبه دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا علیه ایران مخالفت کرده و از ملت های مختلف جهان خواسته است که مخالفت خود را علیه آن اعلام کنند.

این بیانیه نیز تاکید کرده است که تحریم نقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین المللی است و همه کشورهای عربی و اسلامی باید برای شکست و خنثی سازی آن تلاش کنند.

'محمد عبدالجبار الشبوط' روزنامه نگار و رییس سابق شبکه رسانه ای عراق (شبکه رسانه ای وابسته به دولت) نیز در یادداشتی از موضع شتابزده نخست وزیر عراق در قبال اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران انتقاد کرده است.

وی گفته است که نباید نخست وزیر عراق در اعلام موضع خود در قبال اقدامات ضد ایرانی دونالد ترامپ، یکجانبه عمل می کرد به ویژه اینکه اینها از طرف شورای امنیت سازمان ملل نبوده است.

وی خاطرنشان ساخته است که تحریم جدید آمریکا علیه ایران یک تصمیم شخصی بوده که ناشی از تضاد موجود بین دو کشور (ایران و آمریکا) است و نباید عراق در این تضاد، ذیطرف باشد.

به گفته وی، آمریکا باید بداند که شرایط عراق در مناسبات اش با جمهوری اسلامی ایران، یک شرایط خاص است. برخی از شبکه های خبری و اجتماعی نیز به شدت حیدر العبادی را به خاطر موضع اش مورد انتقاد قرار داده اند.

شبکه 'دیده بان عراق' که یک سایت خبری نزدیک به الحشد الشعبی است، گفته است که العبادی با موضع خود در قبال اقدامات خصمانه آمریکا نسبت به ایران، اصول و باورهای خود را زیر پا گذاشته است.

این شبکه خبری نوشته است: حیدر العبادی که همواره بر بی طرفی عراق در منازعات منطقه ای و بین المللی اصرار می کرد، عملا با موضع دیشب خود در همراهی شدن با اقدامات ضد ایرانی آمریکا، باورهای خود را زیر پا گذاشته، و خود را در صف یک محور علیه محور دیگر قرار داده است.

درهمین حال بسیاری از شخصیت ها و احزاب سیاسی نیز در این خصوص موضع گرفته اند. 

رییس مجلس اسلامی عراق نیز از بغداد خواسته است تا از دولت آمریکا عدم پایبندی عراق را به اقدامات جدید آمریکا علیه ایران را بخواهد و گفته است که بغداد باید از واشنگتن بخواهد که تحریم ها علیه ایران، هیچ آسیبی به عراق نزد.

'شیخ همام حمودی' گفته است که عراق به دلیل رویارویی مستمری که با تروریسم دارد، در شرایط استثنایی به سر می برد و بغداد باید آمریکا را در قبال آسیبی که به عراق در نتیجه جنگ چند سال گذشته رسیده است، مسوول بداند.

'نوری المالکی' معاون رییس جمهور و رهبر ائتلاف انتخابی دولت قانون نیز در بیانیه ای جداگانه با اعمال تحریم های یکجانبه دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرده و آن را غیر قانونی خوانده است.

واکنش های های شخصیت ها و شبکه های اجتماعی به موضع عجیب حیدر العبادی نسبت به اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد.

برخی در عراق به صورت مستقیم از العبادی و تیم مشاوران سیاسی او انتقاد می کنند و برخی به کنایه و اشاره این موضع نخست وزیر عراق را مورد انتقاد قرار می دهند و برخی نیز به این موضع اعتراض کرده اند.

دفتر نخست وزیر عراق تاکنون نسبت به این اعتراضات و انتقادات داخلی موضع تازه ای اعلام نکرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.