نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت ریشه‌یابی اعتراضات مردمی، گفت: تا زمانی که وفاق عمومی به وجود نیاید مشکل حل نمی‌شود و هر قدر این امر را به تاخیر بیندازیم دامنه اعتراضات گسترده‌تر خواهد شد.

به گزارش جماران، محمدرضا تابش  با اشاره به تجمعات روزهای اخیر در برخی شهرهای کشور، اظهار کرد: من متاسفم از اینکه نظام جمهوری اسلامی علیرغم خدمات بسیار زیادی که از نظر رفاهی، معیشتی، مشارکت‌پذیری و جلب مشارکت مردم در فرآیندهای مختلف داشته، نتوانسته توجیهات لازم را برای مردم نسبت به قضایا و موضوعات داشته باشد و تاسف بیشترم از این است که چرا رای مردم را جدی نگرفته است.

وی افزود: نهادهای رسمی جمهوری اسلامی باید پس از هر انتخاباتی تحلیلی از این داشته باشند که چرا مردم این فرد یا گروه را انتخاب کردند، شعارهای او را مورد مداقه قرار دهند و بر اساس خواست‌هایی که مردم مطرح کرده و به آنها رای داده‌اند بستر دستیابی به آن مطالبات را فراهم کنند. متاسفانه این کار انجام نشده و از آن غفلت شده در حالیکه از سال ۷۶ باید این کار انجام می‌شد ولی از آن گذشتیم.

نماینده مردم اردکان در مجلس با بیان اینکه «مردم با حضور در پای صندوق‌های رای روش مسالمت‌آمیزی را انتخاب می‌کنند»، ادامه داد: همه انتظار آنها این است که روش‌های اصلاحی کارگر بیفتد. مردم از شورش بیزار هستند چرا که این امر جامعه را به قهقهرا می‌برد خصوصا در این دوره که جنگ نرم به جای جنگ فیزیکی و مسلحانه انجام می‌شود.

تابش خاطرنشان کرد: وقتی مردم از روش‌های مسالمت‌آمیز تقریبا قطع امید می‌کنند و نتیجه رای خود را در تغییر روش‌ها، رویه‌ها و اعمال اصلاحات توسط حکومت موثر نمی‌دانند اعتراضات اتفاق می‌افتد که نمونه آن اعتراضات دی ماه بود. این اعتراضات باز هم مسالمت‌آمیز بود و مردم گفتند خواسته‌هایی داریم و از وضعیت ناراحت هستیم. متاسفانه در آن مقطع این موضوع خیلی جدی گرفته نشد در حالیکه باید این اعتراضات ریشه‌یابی شود.

وی درباره ریشه‌ها و دلایل اعتراضات، اظهار کرد: نکته اول این است که ساختارها فرسوده است به این معنی که ما نمی‌توانیم روی ریل راه‌آهن رضاشاه قطار ۲۵۰ کیلومتری راه بیندازیم. دوم اینکه در خیلی موارد تلقی حاکمیت دو یا چندگانه کار را معطل کرده است مثلا وزارت ارشاد مجوز برگزاری کنسرت می‌دهد و امام جمعه می‌گوید لغو شود یا در مورد ورود زنان به ورزشگاه‌ها مسائل مشابهی وجود دارد. بحث دیگر عمل نکردن به قانون و قانون‌گریزی و موضوع بعدی فسادی است که بنیان‌برانداز است. نتیجه این‌ها تلقی ناکارآمدی در ذهن مردم است. ما باید این موارد را بعد از اعتراضات دی ماه چاره‌جویی می‌کردیم اما این کار انجام نشد.

تابش با بیان اینکه «اگر ریشه مشکلات را متوجه کشورهای خارجی بدانیم به این معناست که هیچ درکی از مشکلات مردم نداریم»، گفت: مگر در زمان انقلاب یا جنگ همه دنیا علیه ما نبود اما چون مردم متحد و منسجم بودند و خواسته‌هایشان معلوم بود توانستیم در سایه وحدت بین مردم به آن اهداف دست پیدا کنیم. الان هم تا وفاق عمومی به وجود نیاید مشکل حل نمی‌شود و هر قدر این را به تاخیر بیندازیم و سرمان را زیر برف کنیم دامنه اعتراضات تشدید خواهد شد.

نماینده مردم اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: مردم ناراحت و ناراضی هستند اما نمی‌خواهند برخورد قهرآمیز داشته باشند. اینکه یک وکیل دادگستری ۱۰ سال حکم زندانی می‌گیرد و فرزندش در زمان حبس او از دنیا می‌رود وجدان جامعه را آزار می‌دهد یا وقتی نجیب‌ترین فرد در جمهوری اسلامی و اصولگراترین آدم نسبت به نظام نمی‌تواند از خانه‌اش بیرون بیاید تا در برخی مراسم‌ها شرکت کند وجدان جامعه دچار چالش می‌شود. یا موارد دیگری مثل حصر که آن را واقع‌بینانه حل نکردیم بنابراین ریشه همه امور سیاسی است البته مسائل اقتصادی در آن اثر دارد ولی باید به مسائل مهم بپردازیم.

نایب رییس فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: الان هم تا وقتی تحلیل واقع‌بینانه از علل شکل‌گیری اعتراضات، نارضایتی‌ها و بی‌اعتمادی به حاکمیت نداشته باشیم کاری از پیش نخواهیم برد. ما باید ابتدا واقعیات را بپذیریم، بر اساس آنها برنامه داشته باشیم و بتوانیم آینده را برای مردم تبیین کنیم و بگوییم مثلا ظرف دو سال برای فرهنگ، اقتصاد، مشارکت مردم، آزادی‌های آنها و وضعیت گروه‌ها، اصناف، قومیت‌ها و زنان چه تصمیماتی داریم و بعد از آن است که مسائل به راحتی حل می‌شود البته برگرداندن اعتماد مردم کار سختی است اما اگر اراده و برنامه‌ریزی وجود داشته باشد این کار به سهولت انجام خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.