کنت کاتزمن کارشناس مسائل ایران گفت: تاثیر بازگشت تمام تحریم ها تا ماه نوامبر موضوع قابل ملاحظه ای خواهد بود، اما فلج کننده تر از تحریم های بین سال های 2012-2015 نخواهد بود، آن زمان تمام کشورها در سراسر جهان با تحریم های آمریکا همسو بودند.اقتصاد ایران شاید لطمه بخورد یا حتی با رکود جزئی مواجه شود اما قادر خواهد بود تا به کامیابی برسد.

به گزارش جماران؛ تارنمای اندیشکده نیویورکر به نقل از کنت کاتزمن کارشناس مسائل ایران در «مرکز پژوهشی کنگره» نوشت:تاثیر بازگشت تمام تحریم ها تا ماه نوامبر موضوع قابل ملاحظه ای خواهد بود، اما فلج کننده تر از تحریم های بین سال های 2012-2015 نخواهد بود.

این تارنما در گزارشی ادامه داد: بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران، گام دوم از سه مرحله طراحی شده برای فشار آوردن به جمهوری اسلامی است تا در نهایت یا این کشور را وارد توافق جدیدی برای توقف برنامه هسته ای کند یا با انزوای اقتصادی روبرو کند. اولین گام خروج آمریکا از توافق هسته ای بود و گام آخر نیز اعمال تحریم های صادرات نفتی ایران در 4 نوامبر (13 آبان) است که به منظور به صفر رساندن مشارکت ایران در بازار جهانی انرژی طراحی شده است.

کاتزمن کارشناس مسائل ایران در «مرکز پژوهشی کنگره» گفت : به محض اینکه دولت آمریکا خروج از توافق هسته ای را اعلام کرد، شرکت های سراسر جهان از بازار ایران خارج شدند. 

وی افزود: تاثیر بازگشت تمام تحریم ها تا ماه نوامبر موضوع قابل ملاحظه ای خواهد بود، اما فلج کننده تر از تحریم های بین سال های 2012-2015 نخواهد بود، آن زمان تمام کشورها در سراسر جهان با تحریم های آمریکا همسو بودند.اقتصاد ایران شاید لطمه بخورد یا حتی با رکود جزئی مواجه شود اما قادر خواهد بود تا به کامیابی برسد. 

نیویورکر ادامه داد: ترامپ در بیانیه خود روز دوشنبه اعلام کرد که سیاست آمریکا مبتنی بر ارزیابی تیزبینانه درباره رفتار ایران در سراسر دنیاست و از همه ملت ها می خواهد تا تلاش کنند که ایران تنها با یک انتخاب روبرو باشد؛ یا رفتار تهدید آمیز و بی ثبات کننده خود را تغییر دهد و به اقتصاد جهانی باز گردد یا مسیر انزوای اقتصادی را در پیش بگیرد.

سوال اینجاست که کدام کشور بیشتر دوام می آورد.

دیروز اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترک با کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان از اقدام ترامپ برای برگرداندن تحریم ها ابراز 'تاسف عمیق' کردند. طرفین دیگر امضا کننده توافق از جمله روسیه و چین پایبند به حفظ کانال های اقتصادی با ایران و تضمین صادرات نفت و گاز ایران هستند. 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. ما همانند گذشته می توانیم از این برهه بحرانی گذر کنیم.

ریچارد نفیو کارشناس تحریم در مذاکرات هسته ای ایران در زمان دولت اوباما، گفت: نبود حمایت خارجی یکپارچه از تحریم ها به معنی وجود راههای گریز زیاد، اجرای پیچیده تر تحریم ها، درگیری های بیشتر بین آمریکا و اروپا و به مخاطره انداختن رابطه دیپلماتیک با چین، هند و کشورهای دیگری که با ایران تجارت می کنند، است. 

وی ادامه داد که شرکت های کوچکتر انرژی می توانند بصورت بالقوه با معافیت در ایران کار کرده و تاثیر بلند مدت تحریم ها را کم رنگ کنند. 

این کارشناس افزود: فشار اقتصادی به ایران لطمه خواهد زد اما تحریم ها در زمانیکه همه کشورها آن را اجرایی کنند، موثرتر است.

جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز مدعی شد که اعتراضات بر مخالفت داخلی با حکومت، ناکامی اقتصادی و سرکوب سیاسی تاثیر گذار است.

متیو لویت معاون سابق وزیر اطلاعات آمریکا گفت که هدف مشخصی در تحریم های دولت ترامپ به غیر از تسلیم شدن ایران و بازگرداندن این کشور سر میز مذاکره، نیست که آن هم بعید به نظر می رسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.