یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ضربه سهمگینی بود و به درآمد ایران آسیب زده است. با اینکه هند و چین به خرید نفتشان ادامه خواهند داد ولی تخفیف می‌گیرند.

به گزارش جماران،  به نقل از «بیزینس اینسایدر»، دولت ترامپ تحریم‌ها را علیه ایران در حالی آغاز کرد که جمهوری‌اسلامی تهدیدهای تند خود را درمورد پاسخ احتمالی به این اقدام کاهش نداده است. آغاز تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران پیام روشنی به متحدان اروپایی آمریکاست یا با آمریکا کسب‌وکار داشته باشید یا با ایران. با هر دو نمی‌توانید مراوده داشته باشید.

این رسانه نوشت: در ماه نوامبر دور بعدی تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران آغاز خواهد شد. ایران در پاسخ سیاست‌های ارزی خود را تغییر داده است. آنها مقامات بانک مرکزی را اخراج کردند و تعداد زیادی از افراد مرتبط با نوسانات بازار ارز را بازداشت کرده‌اند و تهدید کردند که مانع از انتقال نفت خاورمیانه با استفاده از نیروی قهریه خواهند شد. آنها همچنین تهدید کردند که هرچه ترامپ دارد را نابود خواهند کرد.

«دنیس راس» مقام ارشد سابق وزارت خارجه که در سیاست‌های چهار دولت آمریکا در مورد خاورمیانه نقش مهمی بازی کرده است مدعی شد: روشن است که مردم ایران از وضعیت اقتصادی آسیب دیده و خشمگین هستند. ارزش ارز ایران به نصف کاهش پیدا کرده است. در هفته گذشته قیمت خمیردندان سه برابر شده است.

وی مدعی شد: ایران شاهد اعتراضات مردم فقیر و غنی است. اینکه بازار ایران بسته شود یا در شهرهای محافظه کار شاهد اعتراضات باشیم امر نادری است. اما همه این نارضایتی از وضعیت سخت اقتصادی قبل از سرگیری تحریم‌ها شکل گرفته است. انتخاب ترامپ و احتمال خروج از برجام به خودی خود بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته ولی این دلیل ریشه مساله نیست.

راس که برای مدت ۱۲ سال مسئول اصلی سیاست‌های دولت‌های آمریکا در قبال ایران بوده است، مدعی شد: سوءمدیریت و فساد و سال‌ها انزوا از استانداردهای تجارت جهانی، نقش نیروهای نظامی در اقتصاد و فقدان شفافیت و پاسخگویی عامل اصلی این وضعیت اقتصادی است.

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا مدعی شد خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ضربه سهمگینی بود و به درآمد آنها آسیب زد. با اینکه چین احتمالا به خرید نفت ادامه می‌دهد اما خواستار تخفیف خواهد شد. هند هم همچنان نفت ایران را خریداری میکند اما به احتمال زیاد پیشنهاد پرداخت روپیه در ازای نفت را خواهد داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.