آنچه که واشنگتن را تشویق می‌ کند، اتحادش با اسرائیل و عربستان سعودی به عنوان دشمنان بزرگ ایران است. آمریکا می گوید که توافق هسته ای به ایران اجازه داده که یک سیاست منطقه ای فعال تری با تقویت حضور نظامی خود در سوریه اتخاذ کند.

به گزارش جماران؛ روزنامه اسپانیایی 'ال اکونومیستا' روز شنبه در مقاله ای نوشته «مارکوس سوارز» افزود:«دونالد ترامپ» در مورد ایران اشتباه می‌ کند زیرا فکر می کند که این کشور و کره شمالی‌ شبیه هم هستند .

ال اکونومیستا نوشت: سه ماه پیش ، آمریکا توافق هسته ای با ایران در سال 2015 را ترک کرد . همانطوری که می‌ دانیم ، کاخ سفید هیچ مدرکی‌ دال بر اینکه ایران به تعهدات مقرر پایبند نبود نداشت . تهران تاکید دارد که برنامه هسته ای او صلح آمیز است و ایفای تعهداتش از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی‌ تائید شده است.

روزنامه اسپانیایی یادآورشد: آنچه که واشنگتن را تشویق می‌ کند، اتحادش با اسرائیل و عربستان سعودی به عنوان دشمنان بزرگ ایران است. آمریکا می گوید که توافق هسته ای به ایران اجازه داده که یک سیاست منطقه ای فعال تری با تقویت حضور نظامی خود در سوریه اتخاذ کند. همچنین پادشاهی‌ های حوزه خلیج فارس، تهران را به حمایت از شورشیان حوثی یمن با پول و سلاح متهم کردند .

رسانه ال اکونومیستا مدعی شد که اقتصاد ایران به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و فشار داخلی‌ بسیار زیاد است. تقریبا هر روز، تجمع هایی در حوزه داخلی‌ اتفاق می‌ افتد. دولت ترامپ به دنبال عصبانی کردن شهروندان ایرانی برای فشار آوردن به دولت حسن روحانی است .

نشریه اسپانیایی یادآورشد که آمریکا در حال اعمال تحریم های شدید بر روی بخش های کلیدی نظیر نفتی‌ ، خودروسازی یا مالی‌ است.این سیاست به همراه فشار واشنگتن بر روی متحدانش برای اینکه راه او را دنبال کنند ، است .هرچند دیگر امضا کنندگان برجام همواره با لغو آن مخالفت کرده اند.

به عقیده مقاله نویس روزنامه ال اکونومیستا، حتی قبل از اینکه تحریم های مالی‌ آمریکا ، این هفته وارد اجرا شوند، افت پول ایران بسیار زیاد بود .ریال به دلیل تورم و نبود ارز ضعیف شده و بیکاری افزایش یافته است. هدف دولت آمریکا تنبیه و تغییر حکومت ایران بوده و این روند به نظر آشکارتر می شود.

نشریه اسپانیایی نوشت :در میان تنش ژئوپولیتیکی ایجاد شده ، ترامپ مثل همیشه از طریق توئیتر ، به همتای ایرانی خود پیشنهاد یک دیدار بدون پیش شرط و در هر زمانی‌ که بخواهد را داد .اگر این ملاقات رخ دهد ، نخستین دیدار بین حاکمان دو کشور در 40 ساله اخیر خواهد بود.

ال اکونومیستا با یادآوری اینکه ترامپ به طور ناگهانی و از روی میل شخصی سخنان خود را تغییر داده است ، افزود:این اقدام وی ، ما را یاد دوره قبل از دیدارش با «کیم جونگ اون» کره ای می‌ اندازد .دیداری که پس از تبادل اهانت ها و تهدید ها رخ داد .ممکن است که این سرمایه دار فکر کند که این بازی که ترکیبی‌ از ارعاب و امتیازاست ، کارکرد دارد.اگر وی واقعا این را در مورد کره شمالی‌ فکر کرده ، می‌ بینیم که به چیز کمی‌ دست یافته است و این ، دیکتاتور کره ای است که وضعیت را همچنان کنترل می‌ کند .

روزنامه اسپانیایی ادامه داد:از سوی دیگر ، موارد تهران و پیونگ یانگ بسیار متفاوت است .به دلایل مختلفی‌ ، امکان موفقیت برای ترامپ در مورد ایران بسیار متصور نیست .نخست اینکه وی پیشتر تلاش کرد با روحانی گفت و گو کند .بر اساس اطلاعات ایرانی ها ، وی تا هشت بار سعی‌ کرد در حاشیه شورای عمومی‌ سازمان ملل به این گفت و گو دست یابد .

نشریه ال اکونومیستا نوشت: در وهله دوم، به نظر می‌ رسد که دیدگاه های متفاوتی در این باره در خود دولت آمریکا وجود دارد، مثلا «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه کابینه ترامپ شرایطی برای یک دیدار از این نوع را تعیین می‌ کند .«جان بولتون» مشاور امنیتی آمریکا به نظر می‌ رسد که می‌ خواهد ایران را مجبور به فروپاشی کند.علاوه بر این ، بولتون که یک سال پیش هیچ سمتی را بر عهده نداشت ، یک طرح جدید برای ترک برجام از سوی واشنگتن مطرح کرد .

مقاله نویس نشریه اسپانیایی تصریح کرد :سومین عنصر متمایز ، مهمتر از همه است، ایران به اندازه کره شمالی‌ در انزوا نیست. روحانی به تازگی یک دور اروپایی را به پایان رسانده است و به تصاویر و عکس ها در یک نشست برای اهداف تبلیغاتی وابستگی‌ ندارد.

ال اکونومیستا نوشت:با توجه به مراکز مختلف قدرت در ایران و موضع بی‌ اعتماد رهبر عالی‌ ایران ، یک جلسه با ترامپ، حتی می‌ تواند برای رئیس جمهور روحانی زیانبار باشد .

ال اکونومیستا ادامه داد: نباید فراموش کرد که روحانی هیچ دلیلی‌ برای مذاکره و یک توافق جدید با آمریکا ندارد زیرا دقیقا ، آمریکایی ها بودند که توافق هسته ای را ترک کردند .

به عقیده نشریه اسپانیایی، در جو مسموم کنونی، یک گام بد در جنگ های متعدد منطقه ای (سوریه ، عراق ، یمن ) یا یک محاسبه غلط در تنگه استراتژیکی هرمز ، منجر به یک فاجعه خواهد شد .

مقاله نویس ال اکونومیستا نوشت: تاکتیک زشت ترامپ ، حرکت مضحکی است که تنها سبب تقویت موضع تندروها و کسانی که به برجام معتقد نبود منجر شود.خروج از توافق هسته ای یک اشتباه بود و تلاش برای تحقیر ایرانیان، آن را بدتر خواهد کرد .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.