جانسون که شخصیتی جاه‌طلب به شمار می‌رود، در نظرسنجی ماه گذشته خانه محافظه‌کاران با کسب 8 درصد آرا در رتبه پنجم برای تصدی نخست‌وزیری انگلیس قرار داشت.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس

به گزارش جماران؛ هم‌زمان با تشدید فشارهای داخلی علیه 'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس درباره برنامه دولت او برای خروج از اتحادیه اروپا، تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد که وزیر مستعفی امور خارجه این کشور، مهم‌ترین گزینه برای جانشینی نخست‌وزیری به شمار می‌رود.

نظرسنجی تارنمای خانه محافظه‌کاران مؤید آن است که بوریس جانسون با اختلاف 10 درصد نسبت به نزدیک‌ترین رقیبش یعنی ساجد جاوید وزیر کشور انگلیس، پیشتازی می‌کند. او ماه گذشته در اعتراض به برنامه دولت «می» برای خروج از اتحادیه اروپا موسوم به چکرز، از سمت خود کناره‌گیری و اعلام کرد که رؤیای برگزیت در مسیر مرگ تدریجی قرار دارد.

در طرح پیشنهادی «می» انگلیس قرار است در دوره پسا برگزیت به تمام مقررات تجاری این اتحادیه درباره کالا پایبند بماند، تدابیر ویژه‌ای برای تسهیل عبور و مرور در نظر بگیرد و همچنان به عضویت در سازمان‌های مهم اروپایی ادامه دهد.

با این ‌حال جانسون طی سخنانی در پارلمان این کشور ادعا کرد که با طرح جدید نخست‌وزیر در پذیرفتن مقررات تجاری اروپا، 'اطمینان‌های روشنِ' پس از همه‌پرسی 2016 تیره و انگلیس در معرض 'بندگی اقتصادی' قرارگرفته است. جانسون وضعیت به وجود آمده را یک 'برزخ فلاکت‌بار دائمی' خواند و تأکید کرد که برگزیت باید طبق برنامه و منطبق بر خواسته مردم در همه‌پرسی 2016 اجرا شود.

جانسون که شخصیتی جاه‌طلب به شمار می‌رود، در نظرسنجی ماه گذشته خانه محافظه‌کاران با کسب 8 درصد آرا در رتبه پنجم برای تصدی نخست‌وزیری انگلیس قرار داشت. 

او پیش ‌از این نیز نامزد ریاست حزب و پست نخست‌وزیری بود اما به دلایلی از نامزدی ریاست کنار کشید. مِی تا مدتی سعی کرده بود با دادن پست وزارت امور خارجه به جانسون، خطر او برای موقعیت خود را خنثی کند اما با کناره‌گیری او از وزارت خارجه احتمال جانشینی او برای تصدی نخست‌وزیری افزایش‌یافته است.

این برای اولین بار پس از برگزاری همه‌پرسی سال 2016 است که طرفداران برگزیت به حمایت از شخصیت حامی برگزیت سخت گرایش پیداکرده‌اند.

بر اساس نظرسنجی خانه محافظه‌کاران شخصیت‌هایی همچون «مایکل گوو» وزیر محیط‌زیست و دیوید دیویس وزیر اسبق برگزیت که از طرفداران خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار می‌روند از دیگر گزینه‌های احتمالی جانشینی «می» به هستند.

نظرسنجی دیگری از سوی این نهاد انگلیسی نشان می‌دهد که 45 درصد محافظه‌کاران خواهان کناره‌گیری «می» از قدرت هستند. برخی منابع انگلیسی می‌گویند که آرای لازم در داخل حزب محافظه‌کار برای به چالش کشیدن رهبری ترزا می ثبت ‌شده است. بر اساس رویه سیاسی 48 نماینده باید درخواست برگزاری انتخابات درون‌حزبی را مطرح کنند تا انتخابات درون‌حزبی برگزار شود.

نخست‌وزیر انگلیس تا بازگشایی پارلمان این کشور پس از پایان تعطیلات تابستانه یک ماه فرصت دارد تا اجماعی را نسبت به طرح دولتش برای خروج از اتحادیه اروپا ایجاد کند.

'میشل بارنیه' مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت به‌تازگی اعلام کرده است که طرح چکرز قابلیت اجراشدن ندارد. همچنین کمیسیون اروپا در سندی به خطاب به 27 کشور عضو این اتحادیه هشدار داده است که هیچ ضمانتی وجود ندارد تا انگلیس و اروپا پیش‌ازتاریخ رسمی برگزیت به توافق برسند و طرف‌های اروپایی باید از هم‌اکنون تدابیر لازم را مدنظر قرار دهند.

«می» قرار است طی هفته‌های آینده با شماری از رهبران کشورهای اروپایی درباره برگزیت رایزنی کند؛ با این‌حال مفسران انگلیسی بهترین گزینه برای فروکش کردن بحران کنونی را برگزاری همه‌پرسی مجدد برگزیت می‌دانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.