کمیسیونهای تخصصی اقتصاد، برنامه و بودجه، کمیسیون صنعت و معدن و همچنین کمیسیون انرژی در رابطه با وضعیت اقتصادی حرف اول را می زنند و بیشترین ارتباط را با موضوعات اقتصادی دارند.

به گزارش جماران؛ خبرآنلاین نوشت: چهار کمیسیون مجلس مستقیما با مسئله اقتصاد در ارتباط هستند و وقتی سوال میشود برنامه مجلس برای اقتصاد چیست نگاه‌ها به سمت این کمیسیون‌ها چرخیده می‌شوند اما از آنجایی که تخصص در هر امری واجب است سوال اصلی این است که چقدر اعضای این کمیسیون‌ها مدارک تحصیلی مرتبط با موضوع اقتصاد دارند؟

غیر ممکن است پا در یک گعده بگذاریم و صحبت از ارز، تورم و نابسامانی‌های اقتصادی نباشد. صحبت از معیشت و توان خرید ورد زبان مردم شده است. در این میان دایره انتظارات از مسوولین و نمایندگان مجلس هم هر روز بالاتر می رود و هر تعللی در این زمینه خیل انتقادات را از یک سو روانه خیابان پاستور و از یک سوی دیگر روانه میدان بهارستان می کند.

حال سوال اینجاست بهارستان نشینان که در این مطالبات یک روی سخن مردم را تشکیل می دهند چقدر در زمینه اقتصاد با نگاهی کارشناسانه به موضوع می‌نگرند؟ از آنجایی که کمیسیونهای تخصصی اقتصاد، برنامه و بودجه، کمیسیون صنعت و معدن و همچنین کمیسیون انرژی در رابطه با وضعیت اقتصادی حرف اول را می زنند و بیشترین ارتباط را با موضوعات اقتصادی دارند خبرآنلاین بر آن شد تا مدارک تحصیلی اعضای آنها را مورد بررسی قرار دهد.

کمیسیون اقتصادی

کمیسیون اقتصادی مجلس اولین گزینه ای است که وقتی صحبت از مسائل اقتصادی می شود نگاه ها را به خود جلب می کند تا ببینند خروجی جلسات این کمیسیون چیست یا اعضای آن چه نظری دارند. این کمیسیون که 23 عضو دارد چنانچه افراد دارای مدرک مدیریت دولتی را هم جزو رشته های مرتبط با موضوع اقتصاد بدانیم 26% اعضای این کمیسیون دارای مدارکی کاملا بی ربط با اقتصاد هستند. برای مثال حجت الاسلام موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان با مدرک کارشناسی تاریخ اسلام عضو کمیسیون اقتصادی است یا کبیری که عضو هیات رئیسه این کمیسیون است دارای مدرک دکتری علوم قرآن و حدیث از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است. در این میان دو نفر از جمله الیاس حضرتی و محمود شکری دارای مدیریت دولتی هستند. 

2018-08-02 (4)

کمیسیون برنامه و بودجه

کل اقتصاد کشور بر روی ریل بودجه می گذرد و اینجاست که نقش کمیسیون برنامه و بودجه بیش از هر زمان دیگری مشخص می شود اما این کمیسیون پر طرفدار نیز از زمره کمیسیون هایی است که نمایندگان متعددی را در دل خود جای داده است و این تعدد از آن جهت سوال برانگیز می شود که گرایشات تحصیلی برخی نمایندگان با مسائل اقتصادی تفاوت زیادی دارد. حتی اگر این توجیه را بپذیریم که برخی افراد تحصیلات متفاوتی داشته اند اما به واسطه شغل پیش از نمایندگی خود تجربه اقتصادی دارند باز در مورد برخی مانند حاجی دلیگانی که با رزومه فرمانده سپاه بودن و تحصیلات نیمه مرتبط به این کمیسیون پا گذاشته اند قابل توجیه نیست؛ یا درمورد حضور برخی افراد مانند حمیدرضا حاجی بابایی با دکتری الهیات در کمیسیون برنامه و بودجه به نظر می رسد این حضور تنها به دلیل در نظر گرفتن ملاحظات شخصیتی و  جناحی باشد تا نگاه کارشناسانه.

به طور کلی از تعداد 23 عضو این کمیسیون 10 نفر دارای مدارکی کاملا بی ارتباط با مسائل اقتصادی هستند و البته مشاغلی هم که پیش از مسوولیت نمایندگی در آن مشغول بودند نیز چندان ارتباطی با این موضوع نداشته است و در این راستا  تقریبا 43% اعضای این کمیسیون مدارک تحصیلی غیر مرتبط با کمیسیون دارند.  البته در این محاسبه باز مدیریت دولتی با اغماض جزو رشته های مرتبط در نظر گرفته شد و علی رغم اینکه 4 نفر از نمایندگان عضو این کمیسیون دارای مدرک مدیریت دولتی هستند باز این تعداد در نظر گرفته نشد. 

2018-08-02 (6)

کمیسیون صنایع

پای تولید که به میان می آید بحث صنعت هم در کنارش مطرح می شود اما چقدر این کمیسیون توانسته اتاق فکر وزارت صنعت و معدن باشد و چرخ تولید را بچرخاند؟ برای پاسخ به این سوال پرونده تحصیلی 23 عضو کمیسیون صنعت،معدن و تجارت را روی میز بررسی قرار دادیم. در این میان اولین نکته قابل توجه حول کرسی ریاست می چرخد. عزیز اکبریان نماینده مردم کرج است که ریاست این کمیسیون را به عهده دارد. تحصیلات او در مقطع کارشناسی ارشد، علوم سیاسی است و تنها کارشناسی مهندسی صنایع دارد اما این تنها یک روی سکه است و روی دیگرش متوجه تجربه در زمینه اقتصادی و صنعتی است که در این راستا رئیس کمیسیون صنایع پیش از آنکه به ردای نمایندگی دربیاید 27 سال سابقه فرماندهی سپاه را در کارنامه دارد. البته این نقد بی ارتباطی مدرک تحصیلی و تجربه عملی تنها دامن رئیس را نگرفته است. سید جواد حسینی کیا دبیر اول این کمیسیون تحصیلات حوزوی در سطح دروس خارج دارد و تحصیلات دانشگاهی اش در مقطع کارشناسی فلسفه است. عبدالله رضیان دبیر دوم این کمیسیون نیز دکتری حقوق خصوصی دارد و شغلش پیش از نمایندگی قضاوت بوده است.

به طور کلی تقریبا 39 درصد اعضای کمیسیون صنایع و معادن در رشته هایی متفاوت با این حیطه تحصیل کرده اند و البته مشاغل انها نیز چندان ارتباطی با صنعت و معدن ندارد.  

2018-08-02 (9)

کمیسیون انرژی

وقتی در کشوری زندگی می کنیم که بر پایه اقتصاد نفتی می چرخد دیگر انرژی برایش حکم حیات دارد. مشکل آنجاست که باز وقتی به تخصص اعضای این کمیسیون نگاه می کنیم می بینیم کسی که در راس هرم آن قرار دارد فوق لیسانس رشته علوم سیاسی  دارد و تنها نقطه اشتراکش با این کمیسیون به عضویتش در هیات مدیره پارس جنوبی باز می گردد. در میان از 23 عضو این کمیسیون تقریبا 43% از اعضا تحصیلاتی کاملا بی ارتباط دارند که در بین آنها  فارغ التحصیلان دروس فقه و حقوق و همچنین علوم سیاسی و علوم اجتماعی به چشم می خورند. 

2018-08-02 (12)

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 980028
  • منبع: خبرآنلاین
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.