سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر بن علوی، وزیر خارجه عمان به آمریکا و اینکه آیا هدف از این سفر میانجیگری بین ایران و آمریکا بوده است، گفت: از محتوای مذاکرات و اهداف سفر آقای بن علوی به آمریکا اطلاعی ندارم.

به گزارش جماران، بهرام قاسمی ادامه داد: روابط تهران و عمان به صورت مستمر و متمادی است، با یکدیگر روابط خوبی داریم، در تماس دائم با یکدیگر هستیم. آقای ظریف نیز طی هفته‌های قبل سفری به عمان داشتند.

وی ادامه داد: من ارتباط و پیوستی بین این سفرها نمی‌بینم.

سخنگوی وزارت امور خارجه  در پاسخ به سوالی در مورد مذاکره بین ایران و آمریکا تصریح کرد: آمریکا هر روز نشان می‌دهد که غیر قابل اعتماد است .

بهرام قاسمی با اشاره به سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران و خروج این کشور از برجام افزود: با این آمریکا و سیاست‌هایی که در پیش گرفته قطعا امکان تعامل و گفت‌وگو وجود نخواهد داشت .

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده درباره اینکه قرار است وی سفیر ایران در فرانسه شود، گفت: به عنوان سخنگوی وزارت خارجه در خدمت شما هستم و فکر می‌کنم نباید آن چه را که در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود را جدی گرفت. با توجه به نوع سمت و کاری که من بر عهده دارم عموما در برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی منتشر می‌شود که نباید آن‌ها را جدی تلقی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر سردار قاسم سلیمانی در ارتباط با مقابله با آمریکا و اینکه این سخنان به چه میزان می‌تواند بر مقوله بازدارندگی در نوع سیاست آمریکا نسبت به ایران تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: فکر می‌کنم یک اجماع کلی و وحدت نظر در کشور وجود دارد و بخش‌های مختلف کشور با توجه به وظایف ذاتی خود، وظایف‌شان را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: یکی از نتایج تهدیدها و رفتارهای خصمانه آمریکا علیه ایران نزدیکی بیشتر جناح‌های سیاسی به یکدیگر است و حتی می‌بینیم تعدادی از شخصیت‌هایی که در خارج از کشور به عنوان اپوزیسیون حاضر بودند اکنون با توجه به این سیاست‌های خصمانه از سوی آمریکا برای حفظ ایران تلاش می‌کنند و این از مزایای رفتار ناشیانه ترامپ است.

قاسمی با بیان اینکه ما در وزارت خارجه با بخش‌های دفاعی کشور روابط خوبی داشته‌ایم و درک مشترکی بین سپاه، ارتش، وزارت خارجه و دیگر نهادها وجود دارد و با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنیم، گفت: ما تنها یک صدا از ایران می‌شنویم و آن صدای مقاومت و مقابله با سیاست‌های خصمانه بدخواهان ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد برنامه دستگاه دیپلماسی کشور برای استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور به خصوص در عرصه اقتصادی داخل ایران، گفت: بحث ایرانیان خارج از کشور با توجه به تعداد و کیفیت‌ این عزیزان همواره برای وزارت خارجه بحث مهمی بوده است و ما علاقه‌مند هستیم که ارتباط این عزیزان با ایران به صورت مستمر وجود داشته باشد و آنها به کشور آمد و شد داشته باشند و در همین چارچوب بتوانیم در فرصت‌هایی که ایجاد می‌شود از ظرفیت‌های آنها در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی در داخل کشور استفاده کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: ولی برای تحقق این مساله تنها وزارت خارجه کافی نیست و باید ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در این ارتباط ورود کرده و وظایف خود را انجام دهند و حتی برخی از قواعد، عرف و یا قوانین در راستای تسهیل آمد و شد این عزیزان فراهم شود.

وی با انتقاد از برخی از سخنان که در داخل کشور در مورد بحث افراد دو تابعیتی مطرح می‌شود، ادامه داد: بعضا صحبت‌های بی‌دلیل و بدون پشتوانه جدی از بلندگوهای مختلف در مورد افراد دو تابعیتی مطرح می‌شود که عموما حرف‌های نادرستی است و این صحبت‌ها وضعیت نامطلوبی را برای تعداد اندکی از ایرانیان خارج از کشور ایجاد می‌کند.

قاسمی با بیان اینکه البته تعداد زیادی از ایرانیان خارج از کشور به داخل کشور رفت و آمد دارند، ادامه داد: باید یک اجماع کلی در کشور در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور وجود داشته باشد تا بتوانیم از ظرفیت مناسبی که در آنها وجود دارد به خوبی استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که روابط اقتصادی و بازرگانی ایران با سایر کشورها را تحت تاثیر قرار دهند، گفت: تعداد زیادی از کشورها در حالی که منافع خود را دنبال می‌کنند با شرایط جهانی و سیاست‌های دولت آمریکا و ترامپ آشنا هستند و ممکن است در برخی از جاها تلاش‌های صورت گرفته از سوی آمریکایی‌ها موثر باشد ولی در بسیاری از جاها نیز این سیاست‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان مجلس در مورد خروج مدیران دو تابعیتی از کشور هشدار داده‌اند و آیا اینکه از سفرا افرادی هستند که دو تابعیتی باشند، خطاب به سوال خبرنگار پرسشگرکننده گفت: مگر فرد دو تابعیتی سفیر می‌شود؟

قاسمی ادامه داد: بحث دو تابعیتی در کشور بحث عجیبی شده و برخی بعضا ناآگاهانه اقدام به انتشار لیست و عدد و ارقام در این زمینه کردند در حالیکه نهادهای امنیتی این لیست‌ها را تکذیب می‌کنند.

وی با اشاره به حواشی ایجاد شده در مورد پروین فرشچی سفیر جدید ایران در فنلاند و اظهارات برخی از افراد مبنی بر اینکه وی دو تابعیتی است، تصریح کرد: این یک موضوع دروغ بود و به طور کلی کسانی که در کشور از مسئولیتی برخوردار می‌شوند قبل از دریافت حکم در مورد آنها تحقیق می‌شود و ما بین افراد وزارت خارجه و سفرا چنین چیزی را نداریم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.