یک کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: آمریکا سریع و کوتاه مدت نفت نمی‌تواند نفت ایران را دور بزند، ضمن اینکه به نظر می‌رسد روسیه به صورت سواپ نفت ایران را خریداری و در این صنعت سرمایه گذاری خواهد کرد.

به گزارش جماران؛ یک کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: وقتی معاملات نفتی پایاپای بوده و قرار نیست ارز در قبال نفت به ایران داده شود مشکل چندانی برای فروش پیش نمی‌آید.

علی اصغر زرگر درباره کیفیت همکاری روس‌ها با ایران پس از اعمال تحریم‌های آمریکا تصریح کرد: باید این را در نظر داشت که روسیه منافعی اقتصادی و امنیتی در اروپا دارد که نمی‌توان این کشور را صد در صد شرقی و همراه با ایران دانست بنابراین در ملاقات با رهبران غربی، نتانیاهو و امریکا حافظ منافع کشور خودش است. اما در عین حال شکی نیست که روس‌ها اعتبار خود را برای ایران گرو گذاشته‌اند، چون ایران در جهت افزایش نفوذشان در سوریه و یا تحکیم رژیم سوریه متحد بدی برای آنها نبوده است و به کمک ایران توانسته منافع خود را دریای مدیترانه و پایگاه‌های دریایی حفظ کند.

وی افزود: اگر تقسیم نفوذ و قدرت در منطقه خاورمیانه نیز عنوان شود ایران کمک خوبی به روس‌ها کرده که بتوانند موضع خود را مستحکم کنند. 

زرگر گفت: پوتین همواره اصرار داشته که برجام جزو قراردادهایی است که موجب شده بازرسی‌های شدید و قابل قبولی بر صنعت هسته‌ای ایران صورت گیرد، بنابراین امکان ندارد ایران با توجه به این بازرسی‌ها بتواند به سلاح دست یابد بنابراین وقتی قدرتی مثل روسیه چنین چیزی را تائید می‌کند و آژانس انرژی اتمی و اروپا هم تائید می‌کنند آمریکا هم هر چند بخواهد دروغ پردازی کند و بگوید من می‌خواهم با تحریم جلوی فرار ایران به سمت بمب اتم را بگیرم، نمی‌تواند تا ابد کارآمد باشد.

زرگر با بیان اینکه آمریکا با ما وارد جنگ نظامی نمی‌شود، اظهار داشت: معمولا دیکتاتورهایی مثل هیتلر هم که بدنام هستند کم کم وارد جنگ می‌شوند چون پایان جنگ هیچ‌گاه قابل پیش بینی نیست البته در صورتی که احتمال یک درصد هم جنگ نظامی باشد ایران پایگاه‌های نظامی آمریکا را در تیررس خود دارد، اما در هر حال باید گفت که برخورد از نوع فیزیکی نخواهد بود زیرا ورود به این عرصه هزینه‌ها را سرسام آور بالا می‌برد خصوصا اینکه متحدین آمریکا در منطقه که در کاخ شیشه‌ای نشسته‌اند نیز چندان موافق آن نیستند و کشوری مثل قطر که مقر فرماندهی آمریکا در خاورمیانه است، با در پیش گرفتن سیاست معقول تلاش می‌کند بحرانی پیش نیاید.

وی در ادامه شکایت ایران به دادگاه لاهه را نیز تاثیرگذار خواند و گفت: نتیجه این شکایت این است که امریکا نمی‌تواند قوانین فراملی خود را در جای دیگر اجرا کند و شرکت‌های خارجی را محکوم به پرداخت جریمه در مراودات نفتی با ایران کند.

زرگر در ادامه گفت: آمریکا در اولین مرحله به دنبال این است که قیمت نفت بالا نرود و در حد یک توافق و تعادلی بین 65 تا 75 دلار باشد و از طرفی هم اعلام می‌کند که ما می‌توانیم به عنوان صادرکننده باشیم و از متحدین خود تقاضا می‌کند که نفت را در قیمت پایین‌تری نگه داشته و بیشتر عرضه کنند بنابراین به دنبال این است که قیمت نفت در حد تعادل به نفع خود و کشورهای غربی باشد.

ایران در بازی نفتی آمریکا نمی‌بازد

وی خاطرنشان کرد: در آن سوی ماجرا شکی نیست رهبر روسیه تاثیر خود را گذاشته و ترامپ را مجاب کرده که در رابطه با نفت ایران سخت گیری نکند، ضمن اینکه کشورهای دیگر هم یک شبه نمی‌توانند به منابع دیگر انرژی دست پیدا کنند و کشورهایی مثل چین، کره و هند که به نفت ایران وابسته هستند به مرور می‌توانند واردات نفت از ایران را کاهش دهند.

این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: آمریکا سریع و کوتاه مدت نفت نمی‌تواند نفت ایران را دور بزند، ضمن اینکه به نظر می‌رسد روسیه به صورت سواپ نفت ایران را خریداری و در این صنعت سرمایه گذاری خواهد کرد. البته استفاده از ابزار تخفیف نیز در فروش نفت بسیار کارآمد است.

فروش یک میلیون بشکه از مسیر روسیه کورسویی امید برای طلای سیاه ایرانی

وی بیان کرد: علاوه بر این ایران با دیپلماسی نفتی پویا و با توجه به عرضه و تقاضا می‌تواند در بازار حضور داشته باشد، این را هم باید گفت وقتی قول خرید یک میلیون بشکه از سوی اروپا محکم شود در مورد آسیا نیز می‌توان چنین سیاستی در پیش گرفت علاوه بر آن در نهایت وقتی معاملات پایاپای بوده و قرار نیست ارز در قبال نفت به ایران داده شود مشکل چندانی برای فروش پیش نمی‌آید.

امریکا مزاحم نفتکش‌ها شود ایران هم ابزارهای مقابله به مثل را دارد

زرگر افزود: در هر حال کشورهایی که از تحریم آمریکا ترسی ندارند نفت ایران را می‌خرند مگر اینکه آمریکا بخواهد برای تانکرها و کشتی‌های نفتی ایران مزاحمت ایجاد کند، در  این صورت نیز ایران ساکت نمی‌نشیند و می‌تواند مقابله به مثل کند.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: اگر کار ما به شورای امنیت نکشد آمریکا زورش نمی‌رسد که صادرات نفت ایران را کاهش دهند مگر اینکه در وضعیت بحرانی و به صورت فیزیکی اجازه ندهند.

وی گفت: در این شرایط ایران علاوه بر اینکه باید به حیطه بازسازی سوریه ورود کرده و منافعی اقتصادی برای خود کسب کند باید از طریق روسیه وارد مذاکره غیر مستقیم با آمریکا شود خصوصا که آمریکا و غرب رژیم اسد را پذیرفته‌اند. از دیگر سو ما باید مذاکراتی هم با عربستان داشته باشیم که در این صورت قضایا حل می شود و پیچ تحریم‌ها شل می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.