وزیر نفت هند توضیح داد: پالایشگاه‌های نفت عمدتا بر اساس نیاز‌های داخلی نفت وارد می‌کنند و دارای منابع نفتی گسترده در کنار ایران هستند. هند دومین مشتری نفتی ایران پس از چین است.

به گزارش جماران؛ دارمندرا پرادان وزیر نفت هند درباره تاثیر تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران بر سیاست‌های نفتی پاسخ صریحی به پارلمان این کشور نداد.

روزنامه 'تایمز او ایندیا' خبر داد که وی در پاسخ کتبی به پارلمان این کشور اعلام کرد هند نسبت به وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران آگاهی دارد، اما در عین حال تاکید کرد که پالایشگاه‌های هند با توجه به ملاحظات تکنیکی و اقتصادی از منابع مختلف نفت مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.

اما وزیر نفت هند به این سوال که آیا آمریکا از چندین کشور از جمله هند درخواست کرده است تا تاریخ ۴ ماه نوامبر (۱۳ آبان) تجارت خود با ایران را متوقف کند پاسخ مستقیم نداده است.

پرادان افزود: هند به وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران در تاریخ ۸ ماه مه ۲۰۱۸ توجه کرده است.

ایران در سال‌های ۲۰۱۰-۱۱ پس از عربستان سعودی دومین تامین کننده نفت هند بود، اما تحریم‌های غرب علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای کشورمان سبب سقوط ایران به جایگاه هفتم تامین کنندگان نفتی هند شد. در سال‌های ۲۰۱۳-۱۴ و ۲۰۱۴-۱۵ هند به ترتیب ۱۱ میلیون تن و ۱۰.۹۵ میلیون تن نفت خام از ایران خریداری کرد.

در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ و سال بعد آن صادرات نفت ایران به هند به ترتیب ۱۲.۷ میلیون تن و ۲۷.۲ میلیون تن افزایش یافت.

پرادان گفت: در سال ۲۰۱۷-۱۸ هند ۲۲.۶ میلیون تن نفت خام از ایران خریداری کرد. در سه ماه اول سال مالی جاری ایران ۸.۹۳ میلیون تن نفت خام به هند صادر کرد و پس از عراق دومین تامین کننده نفت هند شد.

وزیر نفت هند توضیح داد: پالایشگاه‌های نفت عمدتا بر اساس نیاز‌های داخلی نفت وارد می‌کنند و دارای منابع نفتی گسترده در کنار ایران هستند. هند دومین مشتری نفتی ایران پس از چین است.

آمریکا که پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران یا برجام اعلام کرد ظرف ۱۸۰ روز تحریم‌های جدیدی علیه تهران وضع خواهد کرد، تهدید کرده کشور‌ها و شرکت‌هایی که پس از این زمان به تجارت خود با ایران ادامه دهند دسترسی آن‌ها به سیستم مالی آمریکا مسدود خواهد شد.

آمریکا کشور‌هایی مانند چین و هند را تحت فشار قرار داده تا واردات نفت خود از تهران را تا پایان مهلت ۱۸۰ روزه پس از اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از برجام که در ۱۸ اردیبهشت انجام شد کاملا متوقف کنند. هند پول نفت ایران را با استفاده از ارز یورو از طریق بانک‌های اروپایی به تهران پرداخت می‌کند.

در دوره اول تحریم‌های ایران در سال ۲۰۱۲ که کانال‌های بانکی اروپا مسدود شده بودند هند با استفاده از یک بانک ترکی بهای نفت خریداری شده از ایران را پرداخت می‌کرد، اما در اوایل سال ۲۰۱۳ نزدیک به نیمی از بهای نفت ایران را با استفاده از روپیه پرداخت کرد و نیمی دیگر را تا زمان باز شدن دوباره مسیر‌های بانکی و مالی نگاه داشت. دهلی نو در سال ۲۰۱۵ زمانی که تحریم‌های ایران لغو شد تسویه بدهی نفتی خود به ایران را آغاز کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.