محمدی هم اکنون رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران است.

به گزارش جماران؛ شاپور محمدی (متولد اول شهریور۱۳۵۳، شهرستان خدابنده، استان زنجان) رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، معاون پیشین اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران، دکتری اقتصادسنجی و توسعه، عضو هیئت علمی (دانشیار) و مدیر گروه مدیریت مالی و بیمه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است.

او هم اکنون رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران است. او پس از کناره‌گیری محمد فطانت‌فرد به این مقام رسید. 

***

محمدی زمانی در نشستی اقتصادی گفته بود: اقتصاد ایران جزو ۲۰ اقتصاد برتر دنیاست. وی تاکید کرده بود که شفافیت در بورس‌های ایران به شفافیت در کل اقتصاد کمک می‌کند.

شاپور محمدی در دومین همایش مالی - اسلامی که در دانشگاه الزهرا برگزار شد درباره‌ی نقش بازار سرمایه در تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: محورهای مختلف در حوزه اقتصاد مقاومتی وجود دارد که اکثر اهالی بازار سرمایه این ۲۴ بند را بارها مرور کرده‌اند. باید بگویم بازار سرمایه هم از لحاظ مدیریتی و هم از لحاظ نیروهای نخبه جزو بخش‌های پیش‌روی اقتصاد است.

وی افزود: خوشبختانه در این حوزه مدیریت هوشمند حاکم است و تمام افرادی که در این حوزه‌ها کار می‌کنند نگاهشان رو به تقویت است. تقریبا در تمام بندهای اقتصاد مقاومتی جایگاهی برای بازار سرمایه متصور شده‌اند. البته چند بند از بقیه بندها پررنگ‌تر است که از آنها می‌توان به مردمی‌کردن اقتصاد و شفافیت در اقتصاد اشاره کرد.

رییس سازمان بورس اضافه کرد: ممکن است بعضی از دوستان بگویند ما اقتصاد را مردمی کردیم و سهام عدالت هم در حال عملیاتی شدن است، پس ما ۵۰ میلیون کد سهامداری خواهیم داشت ولی باید بگویم که بحث شفافیت و مردمی‌کردن اقتصاد محدود به این موضوع نیست. بازار سرمایه نقش توزیع منابع را دارد هرچه این نقش درست‌تر ایفا شود در رشد اقتصادی کشور موثرتر است.

محمدی با اشاره به توسعه کارآفرینی به عنوان یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی، گفت: بازار سرمایه می‌تواند برای توسعه کارآفرینی یک کانال باشد. وقتی در فرابورس بحث شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری جسورانه مطرح می‌شود مشخص است که این کانال‌ها برای این موضوع هستند و یک فرصت سرمایه‌گذاری برای عامه سرمایه‌گذاران است.

او ادامه داد: نباید این طور فکر کرد که ما به بخش دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری جسورانه لطف می‌کنیم. خیلی وقت‌ها اگر شرکتی از طریق بازار سرمایه تامین مالی کند فکر می‌کنند که به این شرکت لطف شده است در صورتی که اصلا این‌طور نیست. بازار سرمایه یک شرایط برد – برد را برای همه به وجود می‌آورد تا هم سرمایه‌گذار و هم سرمایه‌پذیر برد کنند.

وی تاکید کرد: بازار سرمایه یک مکانیزم فرابعدی است. در پی ۵۰ سالی که بازار سرمایه را در کشور داریم این بازار رشد خوبی کرده است به‌طوری که به یاد می‌آوریم در سال ۶۹ و ۷۰ قیمت‌ها در روزنامه‌ها می‌آمد اما الان این بازار گسترش زیادی پیدا کرده است.

رییس سازمان بورس با اشاره به راه‌اندازی اختیار معاملات، اظهار کرد: اختیار خرید و فروش اخیرا در بازار سرمایه ایران راه‌اندازی شد البته این ابزارها تنها برای کسب سود نیستند، بلکه اهداف دیگری از جمله کمک به عمق بازار نیز در راه‌اندازی آنها وجود دارد.

محمدی در بخشی از صحبت‌هایش اقتصاد ایران را جزو اقتصاد اول دنیا نام برد و تاکید کرد که بازار سرمایه ما بین ۳۰ بازار سرمایه اول جهان است.

وی ادامه داد: وقتی مکانیزم صحیح بورس کالا وجود دارد همه باید تمام‌قد از آن دفاع کنند و کسی با اشکالات کوچک آن را زیرسوال نبرد.

رییس سازمان بورس با اشاره به تهیه صورت‌های مالی به روش IFRS، گفت: به بانک‌ها و بیمه‌ها و شرکت‌هایی که بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارند ابلاغ شده که صورت‌های مالی‌شان را از طریق IFRS تقدیم کنند و این موضوع نه تنها به شفافیت بازار سرمایه، بلکه به شفافیت کل اقتصاد کمک می‌کند. همچنین شفافیت در بورس کالا به کل اقتصاد کمک می‌کند. /ایسنا

***

سوابق:

عنوان شغل

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران

 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران

مدرک تحصیلی

کارشناسی اقتصاد بازرگانی از دانشگاه تهران1375

 

کارشناسی ارشد توسعه اقتصادی و برنامه ریزی از دانشگاه تهران1377

 

دکتری اقتصادسنجی-اقتصاد توسعه از دانشگاه تهران 1382

 

سوابق اجرایی

عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران(دانشیار)

 

مدیر عامل شرکت بورس انرژی

 

مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس.

 

عضو هیئت مدیره شرکت  تولید فرومولیبدن کرمان.

 

عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه.

 

عضو هیئت مدیره کارگزاری بانک تجارت.

 

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران.

 

معاون پشتیبانی پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران.

 

عضو هیئت داوری بازار سرمایه.

 

قائم مقام مدیر عامل شرکت مدیریت سرمایه گذاری هیمر.

 

عضو شورای سرمایه گذاری بیمه ایران.

 

عضو شورای عالی تحقیقات بانک سپه.

 

رئیس کمیته امتحانات سازمان بورس و اوراق بهادار تهران.

 

مشاور مدیر عامل و عضو کمیته عالی اعتبارات بانک تجارت.

 

عضو شورای تحقیقات سازمان تامین اجتماعی.

 

عضو کمیته شاخص سازمان بورس و اوراق بهادار.

 

عضو هیئت مدیره شرکت ارزش پرداز آریان.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.