ریاض بیشترین بهره را از قطع فروش برق ایران به عراق برده و علاوه بر جنبه‌های سیاسی و رسانه‌ای به کمک چند کشور دیگر شورای همکاری خلیج‌فارس تلاش‌هایی را هم برای ایجاد جای پای قوی در عراق به‌ویژه مناطق شیعه‌نشین جنوب و مرکز عراق در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش جماران؛ اعتمادآنلاین نوشت: پایگاه تحقیقاتی «درج» که به مسایل خاورمیانه می‌پردازد در تحلیلی اعلام کرد قطع برق ایران از عراق شتاب شدیدی را به روابط عراق با عربستان و کویت بخشید. به اعتقاد نویسنده این تحلیل قطع شدن برق در گرمای طاقت‌فرسای تابستان عراق، مسئولین بغداد را بر آن داشت تا مجددا به سوی بستر عربی خود کوچ کرده و همین امر باعث رونق گرفتن روابط با عربستان و کویت شود.

ریاض بیشترین بهره را از قطع فروش برق ایران به عراق برده و علاوه بر جنبه‌های سیاسی و رسانه‌ای به کمک چند کشور دیگر شورای همکاری خلیج‌فارس تلاش‌هایی را هم برای ایجاد جای پای قوی در عراق به‌ویژه مناطق شیعه‌نشین جنوب و مرکز عراق در دستور کار خود قرار داده است.

در شرایطی که کویت انتقال 17 ژنراتور عظیم تولید برق را به پشت مرز عراق در راستای کمک فوری به حل مشکل برق این کشور توصیف کرده، یک هواپیمای سعودی حامل هیأت بزرگی از بازرگانان عربستانی نیز در فرودگاه اربیل به زمین نشست.

رسانه‌های عراقی خبر دادند، هم اکنون 17 ژنراتور عظیم تولید برق به عنوان بخشی از کمک‌های بلاعوض دولت کویت به عراق برای جبران بخشی از قطعی برق مناطق جنوب این کشور در منطقه سفوان در نقطه مرزی آماده انتقال به داخل عراق است. از سوی دیگر، پایگاه اطلاع‌رسانی «سوا» هم در خبری گزارش داد یک هیأت بلندپایه از عربستان سعودی روز دوشنبه وارد اربیل پایتخت اقلیم کردستان شد. این هیأت که اولین هیأت بازرگانی سعودی است مورد استقبال وزیر برنامه دولت منطقه خودمختار کردستان و استاندار اربیل قرار گرفت.

پایگاه تحقیقاتی «درج» که به مسایل خاورمیانه می‌پردازد هم در تحلیلی اعلام کرد قطع برق ایران از عراق شتاب شدیدی را به روابط عراق با عربستان و کویت بخشید. به اعتقاد نویسنده این تحلیل قطع شدن برق در گرمای طاقت‌فرسای تابستان عراق، مسئولین بغداد را بر آن داشت تا مجددا به سوی بستر عربی خود کوچ کرده و همین امر باعث رونق گرفتن روابط با عربستان و کویت شود.

در بخشی از این گزارش که در چند سایت عراقی هم بازنشر داده شد تاکید شده وزارت برق عراق تلاش کرد مسبب اصلی قطع برق در کشور را ایران معرفی کند که به تعهدات خود در توافقنامه فیمابین عمل نکرده و همین امر کشور عراق را بر آن داشت تا از عربستان سعودی کمک بگیرد.

درخواست عراق از کویت برای تامین 30 هزار لیتر گازوئیل برای راه‌اندازی نیروگاه بصره نیز با جواب مثبت و فوری این شیخ‌نشین مواجه شد.

یاسین طه نویسنده این گزارش در عین حال اعتراف می‌کند که خط انتقال برق ایران به عراق فقط 6 درصد از انرژی برق عراق را تشکیل می‌داد اما قطع همین مقدار هم باعث افزایش ساعات قطع برق استان‌های جنوبی و شیعه‌نشین عراق شد.

وی در پایان نوشتار خود تاکید می‌کند هر نوع توافقی که بغداد با ریاض امضا کند یک دستاورد برای عربستان محسوب می‌شود، زیرا این کشور مدت‌هاست که به هر شکل ممکن به دنبال یافتن جای پایی برای خود در عراق و رخنه به حلقه جامعه شیعی این کشور است، جامعه‌ای که به شکل کلاسیکی متحد و هم‌پیمان ایران محسوب می‌شود

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 973110
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.