نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: بر اساس سوابق تاریخی دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) موارد اینچنینی در دستور کار قرار دادند، این دیوان مرجع حقوقی بین دُوَل است لذا ورود و رسیدگی آنها به شکایات ایران قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش جماران؛ نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری، گفت: رسیدگی عادلانه به این شکایت حق را به جمهوری اسلامی خواهد داد.

محمد کاظمی در توضیح شکایت ایران علیه آمریکا به‌دلیل بازگرداندن تحریم‌ها در دیوان بین‌المللی دادگستری(لاهه)، گفت: دیوان دادگستری لاهه به منظور رسیدگی به اختلاف و شکایت بین دولت‌ها تشکیل شده است لذا به نظر می‌رسد رسیدگی عادلانه به شکایت ایران سبب می‌شود تا حق به جمهوری اسلامی داده شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای کاملا غیر قانونی است، تحریم‌هایی هم که به موجب خروج آمریکا از برجام علیه جمهوری اسلامی اعمال شده و تهدیداتی برای اعمال تحریم‌های دیگر هم مطرح است، غیر قانونی است.

وی افزود: بر اساس سوابق تاریخی دیوان بین‌المللی دادگستری(لاهه) موارد اینچنینی در دستور کار قرار دادند، این دیوان مرجع حقوقی بین دُوَل است لذا ورود و رسیدگی آنها به شکایات ایران قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

کاظمی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات برجامی خود پایبند بوده و در مقابل توهین آمریکا هم به تمام تعهدات حقوقی و دیپلماسی، به قانون پایبند است. بنابراین دیوان لاهه باید نقض قوانین بین‌المللی از سوی آمریکا را بررسی و با آن برخورد کند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در حقیقت شکایت ایران با توجه به بازگرداندن همه‌جانبه تحریم‌های آمریکا و اعمال محدودیت‌هایی علیه شرکت‌ها یا افراد ایرانی است که بعد از خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد.

دیوان بین‌المللی دادگستری روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران در این دادگاه بین‌المللی که در هلند واقع شده است، شکایتی را علیه آمریکا به دلیل بازگرداندن تحریم‌های ایران ثبت کرده است. بنا بر این بیانیه، شکایت ایران در رابطه با بازگرداندن همه‌جانبه تحریم‌های آمریکا و نیز اقدامات محدودکننده که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم شرکت‌ها یا افراد ایرانی را هدف قرار می‌دهد و پیشتر با امضای توافق هسته‌ای برداشته شده بود، است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 968895
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.