مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه مفاد حقوقی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا را فعال کرده و ما همچنین تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا ایران از منافع اقتصادی توافق هسته ای سال 2015 از جمله برداشتن تحریم‌ها منافع کاملی کسب کند.

به گزارش جماران؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سیاست های تکجانبه آمریکا در پرونده های بین المللی همچون توافق هسته ای با تهران انتقاد کرد و گفت: اتحادیه اروپا قصد دارد از طریق قانونی از فعالیت شرکت های خود در ایران حمایت کند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، «فدریکا موگرینی» افزود: 'اتحادیه اروپا و تهران موازین حقوقی را به کار می‌گیرند که می‌تواند شرکت‌های اروپایی فعال در ایران را از تحریم‌های آمریکا مصون دارد.'

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد که این اتحادیه مفاد حقوقی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا را فعال کرده و ما همچنین تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا ایران از منافع اقتصادی توافق هسته ای سال 2015 از جمله برداشتن تحریم‌ها منافع کاملی کسب کند.

بر اساس این گزارش، قانون موسوم به 'قانون مسدودکننده' یا 'مقررات مقابله‌ای' به اتحادیه اروپا این امکان را خواهد داد تا با نادیده گرفتن احکام صادرشده در دادگاه‌های ایالات متحده، در برابر تحریم‌های فراسرزمینی واشنگتن پس از خروج یکجانبه این کشور از برجام بایستد. این قانون رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای شرکت‌های اروپایی ممنوع می‌کند. همچنین شرکت‌هایی که این قانون را رعایت نکنند می‌توانند مجازات شوند.

این قانون همچنین دارای فرآیندی است که پرداخت غرامت به شرکت‌های اروپایی را درصورت متضرر شدن احتمالی آنها به خاطر معامله با ایران، امکان‌پذیر کرده و آنها را قادر به طرح دعاوی متقابل خواهد کرد.

پارلمان اروپا قانون موسوم به 'قانون مسدودکننده' را در نوامبر سال 1996 میلادی در جریان مناقشه بر سر تحریم‌های آمریکا علیه کوبا، ایران و لیبی تصویب کرد. کنگره آمریکا در آن زمان با تصویب قانون تحریم‌های این سه کشور، از جمله شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذار در بخش انرژی ایران را با خطر تحریم روبه رو کرده بود.

قانون اروپایی مقابله با تحریم‌های آمریکا اما هیچ گاه اجرایی نشد، زیرا تصویب 'قانون مسدود کننده' آمریکا را وادار به عقب‌نشینی کرده بود. مطرح شدن احتمال استفاده اروپا از این قانون، ایالات متحده را واداشت تا اطمینان خاطر دهد که مجازات‌های موسوم به 'تحریم‌های ثانویه' آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی اعمال نخواهند شد.

جمهوری اسلامی ایران برای طرف‌های اروپایی برجام ضرب‌الاجلی 60 روزه تعیین کرده و شرط ماندن خود در توافق را گرفتن 'تضمین‌های لازم' از این کشورها عنوان کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا چندی پیش با فرافکنی و طرح اتهام ها ی تکراری علیه ایران اعلام کرد که واشنگتن دیگر در برجام نخواهد ماند. 

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که این اتحادیه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است. 

سران انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه های جداگانه‌ای حمایت خود را از برجام اعلام کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.