یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: باید نظامی‌ها، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی از اقتصاد بیرون بیایند. چون تا زمانی که این‌ها در اقتصاد هستند بخش خصوصی واقعی که کار بلد هستند و سرمایه و فکر دارند از نظامی‌ها می‌ترسند. زمانی که می‌ترسد سرمایه‌گذاری خود را به خارج از کشور می‌برند و این اتفاقات متأسفانه در کشور افتاده و می‌افتد و باید جلوی آن را گرفت.

به گزارش جماران؛ یک نماینده مجلس گفت: باید مردم را راضی نگه‌داریم. اگر مردم ناراضی باشند به هر بهانه‌ای به خیابان می‌ریزند. برای راضی نگه‌داشتن مردم باید با مردم شفاف باشیم. همه مسئولان باید به مردم جوابگو باشند و هر چه را هست به مردم بگویند.

شهاب‌ الدین بی‌ مقدار، نماینده تبریز و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور به اعتمادآنلاین گفت: بازار ارز آشفته است و در واقع جنگ اقتصادی شروع‌ شده اما ما با کمبود ارز مواجه نیستیم. بیشترین مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، از بین رفتن اعتماد و امید به آینده است که مردم هجوم آوردند که پول‌هایشان را به ارز و طلا تبدیل کنند.

او ادامه داد:‌ یک عده‌ای هم مسلماً دوست دارند که پولشان را به خارج از کشور ببرند؛ در حالی‌ که بعد از برجام شرایط متفاوت شده بود و از خارج به داخل پول می‌آمد. در حال حاضر مشکل در سیاست دولت است. دولت اجازه نمی‌داد ارز به‌ صورت قانونی خرید و فروش شود و کسانی که می‌خواهند به مسافرت بروند یا کالایی را خریداری کنند و به ارز نیاز دارند بتوانند، ارز تهیه کنند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: ما باید مردم را راضی نگه‌داریم. اگر مردم ناراضی باشند، به هر بهانه‌ای به خیابان می‌ریزند. برای راضی نگه‌داشتن مردم باید با مردم شفاف باشیم. همه مسئولان باید به مردم جوابگو باشند و هر چه را هست به مردم بگویند. باید در کشور یک حساب‌ و کتاب داشته باشیم و کتاب بودجه، حساب‌ و کتاب مملکت باشد و هر کسی برای خودش موسسه یا بانکی یا بنیادی نداشته باشد که بتواند در اقتصاد تأثیرگذار باشد.

بی‌مقدار گفت: مجلس و دولت به تنهایی نمی‌توانند سیاستگذاری کنند، چون بنیادهایی داریم که دولت را می‌خرند. این بنیادها در اقتصاد دخالت می‌کنند و سیاست‌ها را رعایت نمی‌کنند. مجلس و دیوان محاسبات هم بر آنها نظارتی ندارد و حساب‌ و کتاب آنها روشن نیست. در این موقعیت آنها موجب برهم ریختن اقتصاد می‌شوند.

او ادامه داد: من معتقدم که باید کشور یک کتاب بودجه داشته باشد که همه‌ چیز در آن بیاید. باید روی بنیادها حساب‌ و کتاب باشد. باید تمامی حساب‌ و کتاب‌ها شفاف شود. برای مثال راجع به بنیاد علوی مقاله نوشتند و در فضای مجازی پخش شد، باید برای مردم شفاف‌سازی کنند و مردم بدانند که این ادعاها واقعیت دارد یا خیر؟ مردم در این وضعیت هستند و این پول‌ها در خارج از کشور سرمایه‌گذاری می‌شود؟ من که باورم نمی‌شود اما این مقاله نوشته‌شده و نیاز به شفاف‌سازی است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: باید نظامی‌ها، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی از اقتصاد بیرون بیایند. چون تا زمانی که این‌ها در اقتصاد هستند بخش خصوصی واقعی که کار بلد هستند و سرمایه و فکر دارند از نظامی‌ها می‌ترسند. زمانی که می‌ترسد سرمایه‌گذاری خود را به خارج از کشور می‌برند و این اتفاقات متأسفانه در کشور افتاده و می‌افتد و باید جلوی آن را گرفت.

بی‌مقدار گفت: رئیس‌جمهور باید با مردم صادقانه صحبت کند و مشکلات را بگوید. نارضایتی در بین مردم هست و باید اجازه دهیم تجمع کنند و حرف‌هایشان را بزنند و اگر بخواهیم با آن‌ها برخورد سلبی، نظامی و انتظامی و امنیتی کنیم، وضع بدتر خواهد شد.

او همچنین با اشاره به مشکلات ایجادشده در مؤسسات مالی و اعتباری، تأکید کرد: من از اتفاقاتی که در کشور می‌افتد تعجب می‌کنم. درست یا نادرست چند صد نفر از دراویش را گرفتند و فوری برای یک نفر اعدام و برای ۲۱۰ نفر حکم صادر کردند. اما الآن چندین سال است که مؤسسات مالی و اعتباری بر سر این مملکت بلا آورده و از بانک مرکزی که بیت‌المال مردم است، پول مردم را داده‌اند ولی یک نفر از کسانی که بنیان کج را گذاشته‌اند، محاکمه نشدند. اخیراً قوه قضاییه گفته ۹ نفر از افراد متخلف در مؤسسات مالی و اعتباری در بازداشت هستند و پرونده آنها رسیدگی خواهد شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی گفت: به‌ منظور ایجاد اعتماد نه مدیرعامل مؤسسات مالی و اعتباری بلکه کسانی که را در پشت آن هستند باید محاکمه کنند و به مردم بگویند که ما این افراد را محاکمه کردیم. به دلیل تخلفات مؤسسات مالی و اعتباری ۲۰ هزار میلیارد تومان به مملکت خسارت وارد شد اما انگار طوری نشده است. این اقدامات موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود. باید هر چه سریع‌تر متخلفان و افراد پشت پرده مؤسسات مالی و اعتباری را محاکمه کنند.

بی‌مقدار ادامه داد: قوه قضاییه با کوچک‌ترین اقدام دانشجویان وارد میدان می‌شود و آنها را به ۸ سال حبس محکوم می‌کند. این دانشجویان آمده بودند حرف دلشان را بزنند اما با آنها چطور برخورد شد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 965782
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.