یک دیپلمات هندی درباره فشارهای آمریکا به هند درباره ایران گفت: پیشتر نیز چنین مسایلی مطرح بوده است و هر چند هنوز نمی توان گفت که چه نتیجه ای حاصل خواهد شد اما در هفته های آینده جواب بسیاری روشن خواهد شد.

به گزارش جماران؛ روزنامه هندی 'تایمز او ایندیا' به نقل از یک دیپلمات این کشور نوشت: دولت دهلی نو اطمینان دارد مشکل تحریم های آمریکا علیه ایران و روسیه که به نقطه تنش این کشور با آمریکا تبدیل شود حل خواهد شد.

این روزنامه خبر داد که سفیر هند در آمریکا گفته است، دولت متبوعش روی این مساله کار می کند و به زودی مشکل را حل خواهد کرد.

ناوتج سینگ سارما تاکید کرد: این مسایل آنقدر بغرنج نیستند که خواب از چشم هند بربایند.

وی درباره فشارهای آمریکا به هند درباره ایران گفت: پیشتر نیز چنین مسایلی مطرح بوده است و هر چند هنوز نمی توان گفت که چه نتیجه ای حاصل خواهد شد اما در هفته های آینده جواب بسیاری روشن خواهد شد.

وی در مورد مشارکت چابهار نیز گفت: همه از اهمیت استراتژیک این بندر برای هند آگاه هستند و می دانند که آن کلید دست یابی به افغانستان و ایفای یک نقش برتر است.

آمریکا هند را برای پیروی از تحریم های واشنگتن علیه ایران و قطع واردات نفت از کشورمان تحت فشار شدیدی قرار داده است اما دولتمردان هند در صدد هستند راه حلی برای عبور از این مشکل بیابند. 

چندی قبل یک روزنامه معتبر هندی با تاکید بر موضع مستقل دهلی نو در سیاست خارجی نوشت:هند در ایران دارای منافع زیادی است و باید واشنگتن منافع هند در ایران را در نظر بگیرد.

'هندوستان تایمز' اضافه کرد: درخواست آمریکا از کشورها برای توقف واردات نفت از ایران تا چهار ماه آینده ،بازارهای جهانی را آشفته کرده، به گونه ای که حتی متحدان این کشور را در شرایط سخت قرار داده است.

پافشاری آمریکا برای توقف صادرات نفت ایران باعث افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و نارضایتی شدید برخی متحدان آمریکا مانند هند شده است.

یک مقام عالیرتبه آمریکایی اعلام کرد واشنگتن به صورت موردی با کشورهایی که واردات نفت از ایران را کاهش دهند ،همکاری می کند.

نرم تر شدن موضع آمریکا،باعث شده که دهلی نو خود را برای گفت وگو با مقامات آمریکایی برای دریافت معافیت هایی برای خرید نفت ایران ترغیب کند.

دولت پیشین آمریکا معافیت هایی برای هند و چین که از مشتریان بزرگ نفت ایران هستند در نظر گرفته بود. مقامات هندی به رغم فشار آمریکا اعلام کرده اند که ایران همچنان به عنوان یک کشور همسایه نزدیک اهمیت زیادی برای هند دارد.

دو هفته پیش، 'نیکی هیلی' نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفت و گو با 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند در دهلی نو به وی اعلام کرد آمریکا با هند برای توسعه بندر چابهار ایران به عنوان یک کریدور حمل و نقل که می تواند به افزایش تجارت افغانستان منجر شود همکاری می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.